• spigg

Bugaboo Donkey

Fujji skrev 2011-09-07 21:27:59 följande:
    Har nu lagt otåliga timmar på att sy en suflett...suck! Är ju hur svårt som helst att få det bra!
    Berätta hur du gör så blir jag jätteglad! Ska sätta igång på fredag då jag får tillgång till symaskin, om mina barn blir friska till dess...
  • spigg
    karin1983 skrev 2011-09-07 21:48:37 följande:
    Hej, måste få rådfråga er donkeyägare angående ett eventuellt köp. Kör runt mina ungar 5 resp 23 månader i en UL-duo -10. Har precis tagit bort liggdelen då min minsting är både för bred och lång för att få plats längre och nu känns inte vagnen alls rolig längre. Saknar ögonkontakten med bebisen och tycker det är besvärligt att gå runt vagnen varje gång något skall rättas till.

Så, senaste dagarna har jag blivit enormt sugen på en donkey istället. Vad tycker ni, är det värt att byta vagn med tanke på mina barns åldrar, hur hade ni gjort? (Vi har även en enkelvagn med ståbräda som används kortare sträckor)
    Mina barn är 8 månader och 30 månader (eh, 2,5 år alltså) och jag använder den. Funkar ju även med vanlig vagn + ståbräda men ska vi iväg över dagen eller om 2,5-åringen är trött så är den guld värd. Älskar att ha bägge barnen mot mig!
  • spigg
    karin1983 skrev 2011-09-07 22:23:30 följande:
    spigg: tack för ditt svar, då borde jag ju kunna motivera ett köp här också. Måste bara övertyga sambon också...

Har försökt läsa på lite mer om vagnen nu. Men, finns det något lämpligt utförande om man inte behöver liggdelen?
    Nej, du får alltid med en liggdel. Och den är ju bara som ett stycke tyg, tar typ ingen plats alls att förvara! Tror inte heller man tjänar på att sälja bara liggdelen, finns nog ingen som vill köpa ändå? Bättre att spara den oanvänd, det gör jag, och ha kvar vid försäljning av vagnen.

Mono: chassi + 1 sittdel + 1 liggdel
    Duo: chassi + 2 sittdelar + 1 liggdel
    Twin: chassi + 2 sittdelar + 2 liggdelar
  • spigg
    wiesio skrev 2011-09-08 12:14:07 följande:
    En till här med frågor om Donkeyn. Vi har en son på 19 månader som får ett syskon i början av december och vi väljer nu mellan donkeyn och en annan vagn. Donkeyn är ju otroligt smidig på många sätt men vi tycker att den, jämfört med alla andra syskonvagnar och även jämfört med Cameleon är extremt ranglig och ostadig. Bara man skakar den lite fladdrar hela chassit. Hur upplever ni som har den det? Är det något ni störs av? Klarar den av att man drar den i trappor, går i skogen etc? Hur tror ni den kommer funka i snö mtp just den här rangligheten? Sedan så lade vi också märke till att den har väldigt mkt mer plast i chassit och andra vagnsdelar än många andra vagnar. Exempelvis är alla funktionsknappar och spärrar är i plast och även hållarna till hjulen är i plast och det känns som att de lätt kan gå sönder, särskilt när det blir kallt. Har någon här haft problem med det? Har ni upplevt andra problem med Donkeyn? Har förstått att många är nöjda och vi kan verkligen se fördelarna med den men är nyfikna på svagheterna också så det är främst det vi är intresserade av att höra om nu.
    Oj. Jag upplever den inte alls som ranglig i chassit? Tvärtom, tycker den känns väldigt stabil och gedigen faktiskt. Min son klättrar på den (fast han inte får) och den rör sig inte en millimeter. Jag har dragit den i små trappor, typ tre steg upp till en port och så. Det gick bra. Inga problem att åka rulltrappa med den heller och jag tycker den är jättebra i terräng, har gått i både skog och åker med den - inga problem.

Det enda negativa är att har man snurrhjulen fram i upplåst läge så vobblar vagnen om man springer med den. Det stör mig lite, men jag tror inte att det blir som om hjulen är låsta. Jag tror inte att vagnen lätt går sönder i kyla.
  • spigg
    Fujji skrev 2011-09-09 14:03:08 följande:

Har inte hunnit svara på hur jag försökt mig på att sy suflett. Har inte blivit bra kan jag tillägga utan måste försöka lite till! Jag hängde tyget över hela sufletten och nålade hur jag skulle sy. Det bästa vore nog att ta ett ljust tyg, lägga över och RITA på där man ska klippa för att få ut exakta delar. Det blir annars bara på måfå. Sen var jag tvungen att spänna rejält för att det skulle sitta snyggt på bågarna. Ska försöka lite mer så fort jag får tid och lägga upp någon bild på spektaklet… J

Tack för ditt svar! Jag sydde en prototyp idag och det blev faktiskt jättebra! (Med jag menar jag för övrigt "jag och min syster".) Vi ska finjustera lite men jag köper tyg i helgen så förhoppningsvis kan jag visa bilder på färdigt resultat i nästa vecka! Tänker mig något blommigt...
  • spigg
    Liafia skrev 2011-09-10 21:17:45 följande:
    Ja jag vill också veta vad du inte gillade Joddan?!
    Håller själv på och väljer mellan Donkey och MB Duett. Hittar fördelar o nackdelar med båda. Gillar heller inte riktigt Donkeyn i mono utförande och funderar på om jag kommer använda den så särskilt mycket så.
    Funderar därför på att köpa en Duett istället o behålla min Cam också.
    Kommer ha 22 mån mellan barnen och inget barn på dagis första 10 mån i alla fall.
    Den största skillnaden mellan Duet och Donkey, om man bara ska nämna en enda, måste ju vara att man kan ha barnen emot sig. Min minsta vägrade liggdelen från 3,5 månad hade jag haft min UJ Duo kvar då vet jag inte vad jag skulle gjort. En så liten sätter man inte framåt.

Men jag är också lite sugen på Dueten faktiskt, så liten! Men det får bli sen när mina barn är större.
  • spigg
    NaBas skrev 2011-09-10 23:28:01 följande:
    Hej!

Nu får jag äntligen köra vagnen i duo-läge!
    Vår kille kom i onsdags och vi är snart redo för att komma ut!

Har satt in lite bilder på min Dpnkey med en uppsydd sittdyna i bildtråden.
    Grattis! Såg jättefint ut, fint med den gröna färgen! Är Marimekko-tyget också i grönt?

Förresten, en fråga till alla som använder liggdelen, jag har inte ens öppnat min: kommer det med någon slags madrass?
  • spigg
    Fujji skrev 2011-09-11 11:11:01 följande:
    Nu har jag nästan sytt klart sufletten till Donkeyn, känns jättekul och blev inte så tokigt efter nogrant ritande av mönster! Ska ta mig till stan idag och köpa kantband samt kanske mer tyg att sy dyna och kanske ännu en suflett... Ska lägga upp en bild när jag är färdig. :)
    Åh vad kul! Ska bli jätteroligt att se!
    NaBas skrev 2011-09-11 14:05:26 följande:
    Tack!

Jag har lagt upp bild  i bildtråden på sittdynan med marimekko sidan upp nu.
    memo skrev 2011-09-11 08:50:15 följande:
    Grattis NaBas!
    Tack!
    Väldigt snygg dyna, matchar sandfärgen jättebra!
    htsny2001 skrev 2011-09-11 15:12:55 följande:
    Nu har jag varit i butiken och såg Donkey i verkligheten. Tyckte om den. Har provat min snart 2-åring dotter i den. Hon sitter OK i den, inte mkt plats kvar, men jag hoppas det ska fungera halv år till, tills hon slutar åka vagn. Tror att det blir Donkey för oss:) Men bara en fråga - hur tar man sufflett lite upp???
    Du måste ta loss sufflettfästena från chassit och sen trycka fast dem igen några cm högre upp!
  • spigg

Bättre sent än aldrig! Tungan ute Nu har jag äntligen lagt upp bilder på Donkeyn i duo-läge som den ser ut inpackad i bakluckan på en Opel Astra kombi!

• spigg
    Lofsan skrev 2011-09-11 20:19:37 följande:
    Hej! Vilken bra tråd! Jag har haft min Donkey sedan i maj and I love it!

Jag har alltid bilder på den i min blogg; blogg.alltforforaldrar.se/lofsan

Hit kommer jag tillbaka.  
    Hihi, har läst din blogg många gånger just för att spana in dina vagnar! Nu senast för att jag är grymt nyfiken på din Orbit!

Du som också verkar vara lite barnvagnstokig borde leta upp min grupp på FB: Barnvagnar!
Svar på tråden Bugaboo Donkey