• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • spigg
    Frila2 skrev 2011-08-01 08:22:28 följande:
    Får man ställa  frågor om hur och var ni importerade era vagnar samt om ni är nöjda med både affär och vagn? Jag står i kö för förhandsbokning av en Donkey i Sverige men släppdatum är ju fortfarande osäkert.
    Har lagt in den här förut, den är snart en månad gammal så fraktpriserna kan mycket väl ha ändrats och leveranstiderna har det definitivt, men det är bara att maila respektive företag och höra hur det ligger till just nu!

Baby Plus - Holland
    1339 euro + 80 euro i frakt = 1419 euro = 13502 kr
    Leveranstid beror på vilka färger.

W H Watts - England
    1159 pund = 12 488 kr
    Leveranstid 4 veckor.

Moeders Mooiste - Holland
    1339 + 40 euro = 1379 euro = 13 121 kr
    Leveranstid, svart bas hos dem sista veckan i augusti.

Kids Room - Holland
    1339 + 125 euro = 1464 euro = 13 930 kr
    Leverans tid, 2-3 veckor.

Priserna är växlade till svenska kronor enligt Forex så växelkursen kan ju också ha ändrats!
  • spigg

Såg en Donkey i Hammarby Sjöstad idag, en ligg- och en sittdel, bägge med rosa suffletter! Måste säga att jag blev förvånad över den rosa färgen, mycket kraftigare på riktigt än på de bilder jag sett. Sen en fråga; hur mycket vatten/regn tål suffletten tror ni?

• spigg

Nu har jag börjat fila på en FAQ. Ni med koll kan väl rätta mig där jag har fel och kom gärna på fler vanliga frågor vi kan ha med.

Saknar info om det där med vilket nr på fästet för mugghållare och sufflett, fyll gärna i det den som vet!

------
    FAQ

Vad är det för innermått på sittdelen, själva sätet där barnet sitter?
    27 cm brett, 24 cm djupt.

Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr (??). Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

• spigg
    BejbyBoo skrev 2011-08-01 17:56:28 följande:
    Vi hamnade mitt i ett riktigt skyfall i New York och var utan både paraply och regnskydd. Jag och min man såg ut som om vi hade hoppat i sjön, medan lillan, som suttit i vagnen under sufletten, var kruttorr! Sufletten var blöt, men läckte inte igenom.
    Däremot kom en del vatten i korgen under vagnen, vilket inte var så bra för sakerna som låg där i... 
    Det låter bra! Och vagnen tog ingen skada? För jag orkar inte alltid släpa med mig regnskydden och lite duggregn har jag själv inget emot, så visst bör väl vagnen klara det också. Brukar inte nojja över mina vagnar men den här är ju något dyrare än vad de andra varit. ;)
  • spigg

Tycker alla ni som redan lagt upp bilder på er Donkey ska göra det igen i bildtråden!

Fujji:
    Gå in här: www.bugaboo.com/retail-locator
    Precis ovanför kartan står det en länk, "Bugaboo Donkey retailers". Det är en PDF-filen. Ladda hem den så får du en lista över alla återförsäljare i USA som säljer Donkeyn. Sen är det bara att börja maila runt!

Vet att det är någon här inne som köpt den i New York men jag minns tyvärr inte namnet på affären, men den lär ju finnas med på listan.

Min son blir snart 2,5 år. Kan dock inte jämföra med Jogger City Select för en sådan har jag aldrig kört!

• spigg
    Joddan skrev 2011-08-02 08:19:41 följande:
    Din donkey lecereras idag!!!! Wehoooo!
    Hurra! Då blir det bildkavalkad ikväll då! ;)
  • spigg
    Luella skrev 2011-08-02 17:50:16 följande:
    Hejsan!

Jag är ny i tråden, min dotter får ett syskon i november och vi har lagt handpenning på en Donkey i Sverige.

Jag har (är) varit lite orolig att min dotter inte kommer få plats i Donkeyn på både längden och även på bredden med en vinteroverall på. Men skönt att det inte verkar vara några problem med längden iaf men ni som har vagnen redan, vad tror ni om  bredden? Sen kan man väl helt enkelt ta bort sufletten om det blir för trångt?
    Min son lär få plats även med vinteroverallen, men han är väldigt smal. Vill du har mer utrymme på höjden kan du ju bara dra upp suffletten lite (du fäster den ju själv på ramen), men mer utrymme på bredden kan du ju inte få. Har man små marginaler så kan man ju förstås strunta i att ha en dyna i vagnen.
  • spigg
    Joddan skrev 2011-08-02 16:08:48 följande:
    Sonen får plats! Det går ju att flytta upp suflettspännet typ 5-8 cm högre upp så han har mkt tillgodo! *lycklig*
    Har lagt upp bilder under "vagnar" men bilderna är tagna innan jag kom på det där med sufletten, så nu är den ännu mer rymlig. Men jag får själv inte in dem i bildtråden. Help!
    Den ser jättefin ut! Och barnen får absolut plats, skönt!
  • spigg
    Luella skrev 2011-08-02 18:53:53 följande:
    Joddan, ja det verkar så himla smidigt. Jag har främst tänkt att ha den till och från dagis. Toppen att slippa gå hem och byta vagn när man lämnat.

Föresten, jag kom på en till fråga. Svaret gömmer sig säkert på Bugaboos hemsida men jag hittar det inte. Hur lång och hur bred är liggdelen? Kanske intressanta mått för FAQn?
    Bra, ska försöka kolla upp det! Min liggdel ligger kvar i orginalförpackning och jag tänker inte öppna den, så jag kan inte mäta själv. Sitter faktiskt och filar på FAQ just nu, ingen som hade några synpunkter eller fler förslag på frågor? För i så fall lägger jag upp den ikväll.
Svar på tråden Bugaboo Donkey