Inlägg från: Korsriddaren |Visa alla inlägg
  • Korsriddaren

Jag är kristen och hon är muslim

Tow2Mater skrev 2011-08-05 13:39:55 följande:
    Knappast. Alla frikyrkor har en och samma definition av Antikrist. Och det är inte alls den definition Sweeney använder. Antikrist enligt Bibeln kommer fram i den sista tiden på jorden, och det är enbart EN människa.
    Var skrivs det om antikrist? Vad har jag missat? Dessutom har den här tråden spårat ur fullständigt, då den inte alls berör TS längre, helt åt skogen.
  • Korsriddaren
    SweeneyTodd skrev 2011-08-05 16:17:07 följande:
    Det beror på vilken källa man använder, är det så svårt att förstå? Endast de som förnekar Bibelns som Guds ord säger att muslimer och kristna tror på samma Gud. Varför? Jo, för att enligt Bibeln så är man antichrist om man förnekar Jesus som Guds son! Är det så svårt att förstå?! Jag struntar totalt i vad ''religöst lärda'' säger, för de hädar mot Guds ord! Guds ord är tydlig på denna punkt: Man är som Satan om man förnekar Jesus som Guds son! Man är EMOT Gud om man förnekar att Jesus är Guds son! Muslimer tror inte på Jesus som Guds son, därav är de emot Gud. ENLIGT BIBELN! Du får tro på vad du vill, men det Bibeln säger en sak, och jag tror på Bibeln, och ENLIGT BIBELN SÅ TROR INTE MUSLIMER PÅ SAMMA GUD FÖR ATT DE FÖRNEKAR JESUS GUDOMLIGHET. Spelar ingen roll att muslimer tror på Jesus som en profet, spelar ingen roll att Koranen nämner Noah, Moses, och Maria, spelar ingen roll alls att muslimer har en monotestisk Gud, de förnekar Jesus Gudomlighet, och därav är de emot Gud.

Själva grejen med kristendomen är JESUS. ´Kristendomen har fått sitt namn av att Jesus är kristus, alltså messias, Guds son.
    Intressant, men vad har detta med TS att göra? Och varför svarade du inte på min fråga om vad du tillhör för församling eller trossamfund?
  • Korsriddaren
    oOHalalOo skrev 2011-08-05 18:58:48 följande:
    Ja i Bibeln står det så. Det är ju bara kristna som tror på det å andra sidan, men ingen som förnekar att ni inte skulle få tro på det, eller hur?
    Jag kan inte hålla med om att alla kristna köper det resonemanget. Jag anser inte att bokstavstroende är sund, oavsett vilken religion det handlar om.
  • Korsriddaren
    oOHalalOo skrev 2011-08-05 19:29:52 följande:
    Fast jag menade då att om man förnekar Jesus (fvmh) som son till Gud, så förnekar man Gud (som var det som skrevs tidigare). Jag vet inte om det står så i Bibeln men bortsett från det, om det är andemeningen så är det i så fall bara kristna som kan tro på det. Förstår du hur jag menar då? Dvs att det är en kristen doktrin - 'Guds son'.

Sen är jag helt införstådd med att inte alla kristna tror att man förnekar Gud per se, för att man inte tror på doktrinen 'Guds son'. Det är nog rätt ovanligt kanske snarare att ha en sådan uppfattning?
    Det var egentligen inte så mycket kristendomens budskap om jesus som guds son jag vände mig emot, utan snarare påståendet att det skulle vara olika gudar, för att treenigheten saknas i din och judarnas religion. Något jag motsätter mig.
  • Korsriddaren
    SweeneyTodd skrev 2011-08-05 18:04:57 följande:
    Det är rätt uppenbart varför det har med Ts att göra...

Jag vet inte, men jag är ialla fall medlem i svenska kyrkan, även om jag inte är aktiv.
    Nej, det är inte det minsta uppenbart. Jag tror för övrigt att TS inte har det minsta nytta av denna typ av föreläsningar, i sin problematik kring eventuellt giftermål med en muslimah.
  • Korsriddaren
    SweeneyTodd skrev 2011-08-05 19:35:28 följande:
    Det är uppenbart.
    För dig möjligtvis, men du misslyckas kapitalt att framföra

1. att det är uppenbart

2. varför det skulle vara uppenbart 
  • Korsriddaren
    oOHalalOo skrev 2011-08-05 19:43:53 följande:
    Vi är helt överens. Jag är monoteist och tror att det vara finns En Skapare av universum.

Sen är vår förståelse och uppfattning av Honom lite olika, men det är en annan sak.
    Det är vi fullständigt överens om. Kyss
  • Korsriddaren
    Sousou skrev 2011-08-20 23:13:20 följande:
    Varför konverterar inte hon? Lustigt att det nästan alltid så att man måste bli muslim för att få sin älskade..
    För att man "ärver" religionen av sin pappa enligt islam. En muslimsk kvinna får inte gifta sig med en ickemuslimsk man bla pga detta. Det är haram.
  • Korsriddaren
    birdfish skrev 2011-08-21 11:41:39 följande:
    Skulle inte kunna säga det bättre själv.

Lite nyfiken på om du har konverterat eller om du lever med en muslimsk kvinna? Du får gärna svara på frågan direkt till mig om du vill. Du verkar att ha lite "koll på läget". Glad 
    Nej jag är fortfarande kristen och min fru är fortfarande muslim. Hennes föräldrar var väl inte överdrivet entusiastiska till en början, trots att det var de som tjatade på oss i flera år att vi skulle gifta oss. (De första åren var vi bara förlovade, men har bott ihop hela tiden.) Kanske närde de en stilla förhoppning kring att jag skulle konvertera. Jag gjorde dock klart redan från dag ett att jag har min övertygelse och att jag är nöjd med den. Glad

För oss var det emellertid så, att vi också hade svärisarna på betryggande avstånd, samt att de inte är hedersmördartyperna heller. Vi har med andra ord helt struntat i islams påbud ang. haram. Skulle mycket väl kunna tänka mig att hennes släktingar antingen redan ser min fru som "kristen", eller när någon förhoppning om att i framtiden kunna övertyga mig att konvertera. Dock är det bara hennes föräldrar som pratat om att jag skulle konvertera dock.

Trots olikheter i religiös övertygelse, har alla hennes släktingar tagit emot mig väl, och visat stor respekt. De jag har haft intressantast dialoger med, är de som varit mest rättrogna. De var helt överens med mig kring att man skall respektera de tre Abrahamitiska religionerna och att sann övertygelse handlar om den enskildes relation till gud. 
  • Korsriddaren
    nata5 skrev 2011-08-21 11:49:11 följande:
    Skillnaden mellan protestantisk kristendom och Islam är i största allmänhet egentligen inte större än mellan protestantisk kristendom och katolsk kristendom eller judendom. Det hade nog blivit ungefär samma problemställning.

Protestantismen är speciell eftersom det viktiga, vilket du antyder i ditt första inlägg, är att man "tror i hjärtat" dvs att man tror på riktigt, är övertygad om att det religiösa budskapet är sant.

I katolsk kristendom, Islam och judendom är det hela inte lika personligt. Det är viktigt att *säga* att man tror, men det är ännu viktigare att *visa* att man tror, genom olika sakrament, nattvard, gå i kyrka/moske/synagoga etc, genom böneceremoni, genom olika sådana saker i vardagen. Protestantiska kristna kan möjligen hålla fast vid dop, konfirmation och begravning, kanske inte ens det.

Vad du ska vara medveten om är att i dessa andra religioner förväntas du bara *göra saker*, så det syns att du tillhör religionen, det förväntas inte att du ska "tro i hjärtat" eller känna dig dålig över "tvivel" eller något sådant. Det är bara protestanter som sysslar med sånt.
    Det där håller jag inte alls med om. Jag antar att du är medveten om hur lagbunden islam och i synnerhet judendomen är, till skillnad från luthersk-evangelisk kristendom?! Det är där den stora skillnaden ligger. Lagbundna religoner blir helintegrerade med den troendes liv och livsstil, emedan kristendomen agerar komplement till det vardagliga livet.
  • Korsriddaren
    nata5 skrev 2011-08-21 20:24:28 följande:
    Det var ett onödigt personangrepp. Nä, mer seriöst, var ser du motsättningen mellan det jag säger och din lagprat egentligen? Att vilja instifta lagar för människans handlande och tala om exakt vad de ska göra är väl en direkt konsekvens av en religion där det är viktigt att visa vad man tror genom olika sakrament, snarare än att tro det i sitt hjärta.

Dvs katolicism/judendom/islam är utomvärldsliga i det att de vill föreskriva vissa saker man ska göra, så är det bra sedan. Om du t.ex. biktar dig i en katolsk kyrka så får du ett antal böner etc du ska fixa så är du kvitt med gud sen. Det är utomvärldsligt. En protestantisk präst säger "ta emot jesus i ditt hjärta" eller något liknande outgrundligt som du aldrig kan vara riktigt säker på om du verkligen gör. Det är inomvärldsligt.
    Jag förstår fortfarande inte vad du är ute efter. Var hittar du personangrepp i min text?!
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim