Inlägg från: Loka01 |Visa alla inlägg
  • Loka01

Jag är kristen och hon är muslim

Jag är muslim och min pojkvän Kristen katolik. Han är inte troende, han tror på gud och Jesus och nog med det. Jag däremot ber fem gånger om dagen, fastar, bär slöja, besöker mosken, då, och då. Ja, mer troende vad jag nog skulle kalla det. Hans familj vet om mig och jag kan säga att jag inte är så omtyckt. dem gör vad som för att hitta en kristen flicka åt honom bara så han kan överge mig. Men han är fast vid att han vill vara med mig trots min tro. OM jag gifter mig med en kristen hade jag blivit förskjuten. Om han väljer att gifta sig med mej hade han också blivit förskjuten. Jag skulle inte kunna lämna min tro, eftersom min tro är inte bara något jag tror på utan även en livsstil, mitt vardagsliv. Och, jag vill inte att han skall konventera för då gör han det för min skull. Hans familj hade endå förskjutit honom. enda sättet är att jag skulle blivit kristen enligt hans familj. Jag vill inte ha alkohol och fläsk ii vårt hem. det är mitt vilkor. sedan om han vill dricka ute så för han göra det. Han envisas om att barnen ska växa inom den katolska tron, vilket inkluderar kyrka, dop, bibelläsning etc, jag däremot vill ha den muslimska tron då den även inkluderar läran om Jesus. Även, om barnen hade växt upp som muslimer så hade jag tillåtit de ta del utav faderns religion och besöka kyrkan med farmor, då han sj inte gör det, delta i olika cermonier och, så. men, hur det är nu? Fortf. tsmns, kärleken växer varje dag, men i takt med det växer rädslan om hur framtiden kmr SE UT för oss, ska vi välja att fly tsmns och ha kvar våran tro, ska en av oss förskjutas, ska vi bli tvingade att lämna varandra. vi vet inte.. lycka till!  

• Loka01
    Blue Diamond skrev 2012-07-27 22:49:21 följande:
    Hur går det TS ?
    Ojdå! Jag såg nyss att denna tråden är skriven för exakt 1ÅR sedan. Förmodligen ÄR TS kanske inte aktiv? Undrar också hur det går!?=) 
  • Loka01
    Ricky1 skrev 2012-07-28 14:10:26 följande:
    Det man kan säga är att Islam inte har något i Sverige att göra. Jag blir alltid lika förbannad att muslimer inte väljer att flytta till ett muslimskt land.

Istället så tänker de som de somaliska anhöriginvandrare. På p1 studio ett var det ett reportage. En del av somalierna hade flytt till Kenya, de ville snabbt därifrån då ALLT KOSTADE PENGAR DÄR. Självklart ville de snabbt till Sverige där allt tydligen är gratis..
    Enligt vem har inte Islam något i Sverige att göra? Det är ett demokratiskt land där religionsfrihet råder. Hur jag väljer att praktisera min religion hemma stör väl inte andra människor i min omgivning? inte sant?
  • Loka01
    birdfish skrev 2012-07-28 12:55:57 följande:
    Hej på er alla som undrar hur det går eller gick,

Efter många om och men så gifte vi oss på ett Muslimskt vis en sk. nicar den 21 Januari och det skulle bara vara närmaste familjen vilket visade sig att vara typ 150 personer. Min fru som inte på något sätt verkat att vara speciellt religiös gjorde det inte nu heller. Däremot i slutet på Februari går hon vad vi kallar i Sverige "i väggen" då vi befinner oss på på "vårt" hotell i Birmingham där vi båda jobbar i veckorna. Genast kommer systrarna och skall hjälpa till vilket är bra förutom att dom genast inser att hon bara blivit besatt av en Jinn som i princip är motsvarigheten till en ond ande. Nu börjar mina klockor sakta ringa, jo jag vet dom borde ringa långt innan. Dom tar i alla fall henne till familje-hemmet i London och sedan till Wales där en annan av hennes systrar bor för att vila upp sig och få hjälp med få bort Jinn. Klockorna ökar att ringa. På vägen tillbaka till London en vecka senare drabbas hon åter av panikångest och liknande symtom och genast inser familjen att det är bara en sak att göra. Skickar henne till Kenya där en av hennes bröder bor och hennes mamma som befinner sig i Uganda skyndar genast dit också. Klockorna är öronbedövade vid detta laget. Hon stannar där nere i tre veckor och vad som försiggick där nere är jag fortfarande osäker på men jag vet så nycket att det handlade om Koran läsning och rökelser och annat för mig okänt. Hon kommer hem till Sverige och jag hoppas verkligen att detta nu är över och vi kan återgå till normalt liv. Naivt tänkt och en kärlek som förblindar fast dock börjas dom att öppnas. En massa böner skullle hon göra dagligen och rökelse som luktande som jag vet inte vad. Vid detta laget började familjen ställa frågor om när vi skulle ha bröllopsfas nummer två dvs. att familjer skulle träffas och att vi skulle gifta oss även officiellt. Alltså skriva alla papper och liknande fast detta började jag förhala för nu började det bli lite för mycket. Efter detta har det blivit allt större spricker i vårt förhållande och ju mer jag läste om Islam ju längre bort kom jag och diskussionerna blev tätare. Trycket ökade också på att jag måste be 5 gånger om dagen osv och ju närmare vi kommer Ramadan desto oftare blev också diskussionerna. Samt att hon påminde mig allt oftare om att hon kunde inte vara med mig om jag inte gjorde detta för religionen. Envist stannade jag kvar och hoppas på en kompromiss från hennes sida men inte skymten av det. Vi gjorde så att istället för att åka hem till Sverige stannade hon kvar i London medan jag åkte hem till Sverige för att verkligen fundera på vad som händer. Fler diskussioner runt den kommande Ramadan uppstod och jag sa helt enkelt att detta kan jag inte göra och dels för att det skulle vara hälsovådligt och att jag inte ser nyttan med detta. Hennes familj trycker också på allt mer och mer om att jag måste börja leva som en Muslim och även min kära hustru. 

För att försöka runda av det hela slutande det hela med i förra veckan då hon ställde frågan till mig, - Är du Muslim i hjärtat? Mitt svar var -Nej! Och då innebar detta slutet på vårt 6 månaders äktenskap och det känns inte bra förutom att jag är glad på ett sätt eftersom detta hade aldrig fungerat i längden vilket jag vet idag. Så nu sitter jag här själv och tror det eller så känns det som en stor stenen har fallit från mitt hjärta och jag älskar henne fortfarande men jag kan inte ställa upp på allt vad som från början verkade enkelt till det hon och hennes familj slutligen krävde. Och livet går vidare och visst kommer jag bli påmind resten av mitt liv om detta om inte för att det finns några synliga ärr i mitt hjärta så kommer det alltid att finnas ett fysiskt ärr. Och det kan ni förmodligen räkna ut vad det är.

//Birdfish (för närvarade totalt helt o-troende)

PS
    Jag bara skrev allt på en gång utan att läsa igenom det så ta det som det är bara.

@Simon681, det trodde jag också

@RosaBabyFit, du har helt rätt det borde jag gjort, fast kärleken är blind jag lovar. En erfarenhet rikare
    Det är svårt må jag säga. Man lär sig genom åren av det man fått gå igenom även om vissa perioder varit svårare än andra. Jag önskar dig all lycka och hoppas det går framåt i livet, både när det gäller kärleken och annat° =)
  • Loka01
    Ricky1 skrev 2012-07-28 19:07:40 följande:
    Självklart inte men islam påverkar vilken mat som ska serveras i fängelser, sjukhus, skolor, svenska traditioner, man delar upp killar och tjejer i simlektioner, SFI lektioner, man bygger en massa moskeer där svenskar som bor nära dessa moskeer ser sina husvärden rasa m.m. Sen vill muslimer förbjuda kritik av islam, att man inte ska få rita profeten Muhammed m.m.

Sen vill inte troende muslimer ha demokrati. Enligt muslimer är det gud som ska styra landet, man ska ha sharialagar och inget annat. Kolla på den arabiska våren vilka partier som vunnit.

Islam hör inte hemma i en demokrati där kvinnan och mannen ska ha samma värde. 
    När du säger "islam" drar du alla muslimer över en och samma kant? Visst, förvisso jag äter halal slakt, men det bör väl inte störa någon annan? Så som du beskriver det att "islam påverkar vilken mat som serveras....." Jag åt istället vegetariskt, som många andra gjort och gjorde.

Sedan att man delar upp killar och tjejer ii simlektioner har inget med islam att göra? Jag badade med hela klassen, på idrotten var vi däremot indelade pojkar för sig och flickor för sig, dock var det inte på "islams begäran" utan jag gick en svensk skola, med svenska elever (var nog den enda invandraren) och svenska lärare. varför det blev så, det vet jag faktiskt inte om. Skall man nu ta och skylla på svenskarna eller kristendommen nu, elr? inte har det med saken att göra. det bara blev så.

Du sitter och förespråkar och demokrati etc. det omfattar väl om att alla skall ha en och samma värde oavsett vem det ÄR, var man kommer ifrån, eller vilken religion man tillhör. Så, som det finns kyrkor ii Sverige finns det JU också moskéer. för att alla ska kunna utöva sin tro på sitt sätt. Och, nej. Sverige är inte ett kristet land, det är ett DEMOKRATISKT land, visst är majoriteten egentligen kristna, men många är faktiskt ganska sekuläriserade. Vi har en kyrka vid mitt hus som ständigt ska plinga, men det är ju så kyrkan är, inget jag har att klaga över.

Och sedan anser inte vi muslimer att gud är en människa för att kunna komma hit och styra och ställa på sitt sätt. Vi tror på hans ord, som vi anser är skrivna i koranen. Jo, visst. somliga vill ha sharia lagar, andra inte. men vad har islam med saken att göra? Jag är muslim och nöjer mig bra med sveriges lagar, betyder det att jag inte är muslim längre?

sedan att de vill "förbjuda" kritik, det är ju inte så att de infört en lagstiftning om de, men i detta fall krockar yttrandefriheten med hets mot folkgrupp.

Synd att folk ska jämt och ständigt vara så fördomsfulla. JAg har haft det bra ii skolan, gått ut med topp betyg, tagit körkort, går högskolan och läser till dataingenjör, jobbar tre jobb bara för att inte gå på soc. bidrag eller vara en svartarbetare, kort och gott, jag lever ett helt vanligt svensson liv men endå ses jag som invandrare, och muslim. Vad gjorde jag för fel nu, till skillnad från svenska ungdomar? ingenting. Förutom att jag är en aning mörkare ii hyn, bruna ögon och svart hår. annars talar jag flytande svenska, och allting annat man kan tänka sig.  
  • Loka01
    zahara skrev 2012-08-01 00:38:57 följande:
    Lätt och enkelt!
    en muslimsk kvinna som är 110% troende och tror på allt inom islam och påbjuder det rätta och avisar det som är fel kan inte gifta sig med än kristen eller annan sorts man en muslim.
    Så är det bara.
    TS du skriver att hon redan gjort mycket förbjudet då ska du inte behöva byta religion  utan det är ju lika bra ni gifter er för jag menar hon har ju redan gjort förbjudenhet varför inte fortsätta.
    Allah tänker då inte ens förlåta henne och hon kommer inte ens upp till paradiset om hon nu tror det  utan hennens plats är helvetet ovasett det är Allah sak och ingen annans.
    Hon är en ytterst dålig muslim och kan försätta med det och hålla koran och islam ute ur bilden.
    Sen ska du inte byta religion p.g.a kärlek utan det är något som man gör till hjärtat till Allah själv och profeten Mohammed och ingen annan.
    Det spelar ingen roll vad hon gör eller säger så kan in gifta er ovasett utan  byte.
    inget illa men hon är ju dålig muslim

vem är du till att dömma att hon hamnar i helvetet oavsett vad? du är inte påläst ett dugg. hört du talats om tawbah, att man ångrar sig? du kan vara världens största syndare och endå bli förlåten att synda är mänskligt o att förlåta är gudomligt
  • Loka01
    VojneVojne skrev 2012-08-01 06:07:02 följande:
    @zahara, du va ena lite väl på, det är shirk att säga att nån inte blir förlåten eller hamnar helvete eller tvärtom.. Som Loka säger så du får nog läsa på lite hur islam fungerar, det är inte upp till oss bedöma hurdan muslimer är utan det är Allah cc bestämmer. Sen visst alla gör fel och och alla har sin tid att inse... Du sa på en annan tråd att du var konvertit tänk om Allah cc förlåter dina alla synder innan du kom i islam varför skulle inte förlåta henne som kanske inte klar med sin tawhed dock hon har rättat sin väg efter "sraten mustakim"...jag blev ledsen över din inställning, Allah är mkt rahman och er rahim... Men visst du har alldeles rätt i om ingen ska konvertera förbnågon annans skull utan ska tro med hela hjärtat det då det funkar...men man ser med all hans berättelse att dessa människor har inte mkt kunskap om islam... Må Allah cc förlåta os alla och få os till den rätta vägen insaallah...
  • Loka01
    zahara skrev 2012-08-01 18:37:30 följande:
    Nu e det så ni läser om tawbah jag läser ständigt och hela tiden koranen ska jag då
    behöva läsa mera om islam än vad jag redan vet?
    Tycker ni ska läsa som har med en sådan handling bland annat som hon begått.
    sura 4 "kvinnor" An nisa- vers 15 till 18.
    Säg inte till mig att jag behöver läsa om islam ni borde nog läsa mera om koran i stället
    som vers 18:Ångerns  väg är inte öppen för den som ständigt begår dåliga handlingar
    och först då döden når honom säger " nu känner jag ånger" och inte heller för dom
    som dör som förnekare av sanningen:för dom har vi ett plågsamt straff i beredskap
    Detta är en sur del läs hela i koranen så förstår ni
    Hon har inte gjort det en gång utan flera......Sen tänker jag inte tvista med er för det är
    HARAM men vill ni så varsågoda då jag säger inget.
    Sedan bestämmer inte jag om hon hamnar i helvetet inte ens ni bestämmer detta
    utan ENDAST ALLAH SJÄLV BESTÄMMER. men om ni inte tror att Allah bestämmer det
    Må Allah förlåta er.
    Slut skrivet!
    Vi har inte sagt att hon hamnar ii ett paradis eller helvete.. VI tyckte bara att det var fel så som du uttryckte dig att du var ganska säker på att hon skulle hamna i helvetet samtidigt så motsäger du dig själv ATT ENDAST allah själv bestämmer, hur skall du ha det?
  • Loka01
    zahara skrev 2012-08-01 18:51:35 följande:
    Läs koran säger jag!
    Allah bestämmer och ingen annan
    E du muslim fattar du själv ska inte behöva säga till
    Ingen inte ens du är född med makter!
    ENDAST ALLAH OCH ALLAH ENDAST BESTÄMMER VEM SOM KOMMER VART EFTER DÖDEN

Jag har läst och förstår innebörden, du behöver inte trycka på capslock när du skriver för att förtydliga, jag förstår ditt budskap. ville bara förmedla om att du motsade dig själv. nog med det
  • Loka01
    zahara skrev 2012-08-02 00:09:41 följande:
    Tack det var inte meningen att trycka ner capslock jag är lte sådan att när jag tycker något  är viktigare så vill jag gärna det syns lite bättre.
    Tycker texterna har på familjeliv är så fruktansvärt små.
    men men
    Jag ber om ursäkt för min del och jag hoppas du tar i mot den :)

inga problem =)
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim