Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Jag är kristen och hon är muslim

SweeneyTodd skrev 2011-08-04 20:44:18 följande:
    Jo!!! Enligt Bibeln står det om man förnekar Jesus som Guds son förnekar man Gud!
    Ja i Bibeln står det så. Det är ju bara kristna som tror på det å andra sidan, men ingen som förnekar att ni inte skulle få tro på det, eller hur?
  • oOHalalOo
    Korsriddaren skrev 2011-08-05 19:21:56 följande:
    Jag kan inte hålla med om att alla kristna köper det resonemanget. Jag anser inte att bokstavstroende är sund, oavsett vilken religion det handlar om.
    Fast jag menade då att om man förnekar Jesus (fvmh) som son till Gud, så förnekar man Gud (som var det som skrevs tidigare). Jag vet inte om det står så i Bibeln men bortsett från det, om det är andemeningen så är det i så fall bara kristna som kan tro på det. Förstår du hur jag menar då? Dvs att det är en kristen doktrin - 'Guds son'.

Sen är jag helt införstådd med att inte alla kristna tror att man förnekar Gud per se, för att man inte tror på doktrinen 'Guds son'. Det är nog rätt ovanligt kanske snarare att ha en sådan uppfattning?
  • oOHalalOo
    Korsriddaren skrev 2011-08-05 19:31:58 följande:
    Det var egentligen inte så mycket kristendomens budskap om jesus som guds son jag vände mig emot, utan snarare påståendet att det skulle vara olika gudar, för att treenigheten saknas i din och judarnas religion. Något jag motsätter mig.
    Vi är helt överens. Jag är monoteist och tror att det vara finns En Skapare av universum.

Sen är vår förståelse och uppfattning av Honom lite olika, men det är en annan sak.
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-08-05 21:18:07 följande:
    Vilka är överens? Jag är kristen och är inte överens med dig(no offence, men jag litar på Bibeln).
    Korsriddaren och jag. Läs gärna inlägg 130 & 132.
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim