Jag är kristen och hon är muslim
Frågan är om kvinnan du älskar är beredd att offra lika mycket för dig, som du är för henne. Det är alltid märkligt tycker jag, att så fort det är en kristen kille som träffar en muslimsk tjej, så är det självklart för många att killen skall konvertera.
Jag tycker att det är hyckleri. Om du är beredd att för henne gå över till en för dig okänd gudalära, så borde hon rimligtvis vara beredd att bryta lika mycket med sina konventioner för din skull. Är hon inte det så undrar jag hur stark kärleken är. Jag är själv gift med en muslimah och jag har levt sida vid sida med islam (inte alla år med samma kvinna, men båda är muslimer) även om jag själv är kristen, i snart 15 år.
Min frus föräldrar hade väl helst sett att jag blivit muslim, men då jag har min övertygelse och de sin, så får vi helt enkelt bara respektera varandra.
De har förlikat sig med detta nu och de muslimer jag har de mest givande religionsdiskussionerna, är hennes mer rättrogna släktingar. (Föräldrarna är egentligen inte särskilt religiösa ochn inte överdrivet belästa heller.)