Inlägg från: Korsriddaren |Visa alla inlägg
  • Korsriddaren

Jag är kristen och hon är muslim

Frågan är om kvinnan du älskar är beredd att offra lika mycket för dig, som du är för henne. Det är alltid märkligt tycker jag, att så fort det är en kristen kille som träffar en muslimsk tjej, så är det självklart för många att killen skall konvertera.

Jag tycker att det är hyckleri. Om du är beredd att för henne gå över till en för dig okänd gudalära, så borde hon rimligtvis vara beredd att bryta lika mycket med sina konventioner för din skull. Är hon inte det så undrar jag hur stark kärleken är. Jag är själv gift med en muslimah och jag har levt sida vid sida med islam (inte alla år med samma kvinna, men båda är muslimer) även om jag själv är kristen, i snart 15 år.

Min frus föräldrar hade väl helst sett att jag blivit muslim, men då jag har min övertygelse och de sin, så får vi helt enkelt bara respektera varandra. 

De har förlikat sig med detta nu och de muslimer jag har de mest givande religionsdiskussionerna, är hennes mer rättrogna släktingar. (Föräldrarna är egentligen inte särskilt religiösa ochn inte överdrivet belästa heller.) 

• Korsriddaren
    Mini Rambo skrev 2011-07-29 14:56:41 följande:
    Okej så bara för att hon är muslim så ska du konvertera och lämna din religion?
    Varför är det inte ok att du är kristen? Varför kan dem inte acceptera det?

Nej jag tycker det är fel. Du ska inte behöva konvertera för att få vara med din kärlek.
    Det hänger samman med att muslimska barn får sin religion genom pappan, och då måste ju han vara muslim för att barnen skall bli det. Det är därför koranen förbjuder denna kombination, då man annars skulle gå miste om nya muslimska själar. En muslimsk man däremot kan gifta sig med vilken kvinna han vill, så länge hon tillhör bokens folk.
  • Korsriddaren
    LivL skrev 2011-07-29 17:14:41 följande:
    Tycker INTE du ska konvertera! Väldigt respektlöst. Min man är vardagsmusse och det har aldrig varit på tal att jag skulle konvertera. Han vill inte ha nån fejkmusse i sin moské!

Varför kan ni inte leva tillsammans??? Hon kan ju inte bryta mot en del regler, men inte andra. Uppenbarligen så bestämmer hon själv, och hon har bestämt sig för att mannen ska konvertera. Men du då? Vad vill DU?
    Skall man gå efter islam, så har ju inte du och din man varit tvungna att bryta mot några regler heller. Att en muslimsk kvinna skulle gifta sig med en ickemuslim är uttalat haram.
  • Korsriddaren
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-29 20:10:41 följande:
    Det är iof haram för kvinnan, 1) för att hon enligt islam begår zinah. 2) för att det inte är tillåtet att ingå ett äktenskap med en ickemuslim.

Så om kvinnan VET att mannen konverterat till islam för att endast gifta sig med henne syndar hon mot islam. Konverteringen måste ske från hjärtat. Dvs mannen måste ha tron annars godkänns varken hans konvertering eller äktenskapet.

Jag tycker TS ska avstå från att ha ett sådant förhållande. Det kommer att dra en massa problem i framtiden, om inte från hennes föräldrar så från henne. Jo äldre man blir desto mer troende och religiös blir man. 
    Det är helt riktigt, men många muslimer är precis som andra religiösa så pass fyllda av dubbelmoral, att det inte spelar någon roll, bara de "får sin vilja igenom", och det tjänar det egna syftet. Av precis samma anledning finns det muslimer som ber fem gånger om dan, fastar, gör hajj och allt möjligt, men ändå röker och nyttjar alkohol ibland (även om den sista grejen är delvis omdebatterat även inom islam).
  • Korsriddaren
    Tow2Mater skrev 2011-07-29 18:17:40 följande:
    Du låter mera som en som tror på en diffus Gud nånstans, men inte mycket mera om jag får säga det så?
    Som kristen per definition har man accepterat Jesus som Guds son och sin frälsare, och han och endast han är vägen till himlen (som motsatt till helvetet). Muslimerna ser Jesus som en profet bland andra profeter, inget mera. Kanske den Gud vi har är samma Gud, men enligt krisetendomen finns bara en väg till honom, och det är genom Jesus. Inte genom Muhammed eller nån annan profet. Om den kristendom du bekänner dig till väger så lätt att du kan konvertera och t o m tänka dig att uppfostra muslimska barn, förstår du inte riktigt vidden av vad det innebär att vara kristen.
    Vad som utgör en "äkta kristen" idag eller inte, är numera betydligt mer flexibelt än så. Skall man tro prästerna i svenska kyrkan åtminstone, så ligger det huvudsakliga tolkningsföreträdet hos dig själv som troende. Man måste inte vara bokstavstroende för att vara en "riktig kristen".

Enligt din definition tex, så skulle jag själv hamna någonstans i limbo mellan agnosticism, judendom och kristendom. Jag ser mig dock som kristen och anser att definitionen ligger i mitt förhållande med gud och ingen annanstans. Detta skulle inte accepteras av vare sig judar eller muslimer, men ok i kristendomen, enligt de präster jag pratat med. 
  • Korsriddaren
    birdfish skrev 2011-07-29 18:05:44 följande:
    Helt som Korsriddaren skriver ni bryter inga regler. I mitt fall har jag att välja på att helt enkelt säga att jag kan inte konvertera och då förlora henne eller konvertera. Skulle vilja påstå att det är hennes familj som kräver att hon gifter sig med en muslim eftersom dom är betydligt mer troende. Så vad jag vill? Jag vill vara med henne och kommer jag konvertera så kommer jag förmodligen att hamn i helvetet vilket jag garanterat hade gjort ändå.

Men LivL hur lever din sk. vardahsmusse gällande mat, bön och ramadan? Är han strikt i dessa frågorna eller hur gör han.

Det är helt enkelt så att vi sk. kristna (och man undra hur kristna vi egentligen är när det kommer till kritan) har det betydligt lättare för att få accectans i sina familjer med dessa frågorna än vad min flickvän har i sina kretsar. Haram är något som dom ser som väldigt allvarligt. Dessutom är inte våra familjeband inte är i närheten att vara så starka som deras och det är på gottt som ont.

Tack till alla som deltar inte diskussionen och hoppas att den pågår ett tag till  
    Vad tycker, tänker och säger din tjej om saken egentligen? Om ni skulle gifta er, skulle ni bo i Sverige eller i GB då?
  • Korsriddaren
    LivL skrev 2011-07-30 12:21:13 följande:
    Vi/han bryter visst mot regler! Precis som din flickvän- sex före äktenskapet.
    Min musse dricker, svär, röker och har legat runt.

Han ber inte. Han fastar och äter inte fläskkött.

Jag har diskuterat saken med denna vettiga muslim, och han ser hellre att hans syster gifter sig med en icke-muslim och är LYCKLIG. Han vill hennes bästa helt enkelt.

Jag hade hellre blivit lämnad av min man än konverterat!!! Jag gillar inte falska människor och vill inte vara en själv.
    Jag vill respektera religionen och det gör man inte om man kallar sig muslim när man inte är det.
    Samma med kristendomen, jag hade aldrig döpt mitt barn eftersom jag inte är kristen. När barnet blir vuxet får det gärna bli hindu för min man, bara det är LYCKLIGT. Älskar man någon så vill man väl det?

TS, jag gillar att du uppskattar diskussionen och inte smäller i dörrar och låter rösten gå upp i falsett om man inte håller med.
    Mycket bra summerat, ungefär så tycker jag och min fru också. Glad
  • Korsriddaren
    birdfish skrev 2011-07-30 13:51:59 följande:
    Jag ser inga större problem med att ta an mig Isalm och var det innebär i mångt och mycket så jag vill påstå att jag inte blir endast en fejk-musse utan kanske lite mer som din musse förutom att jag inte dricker sedan några år tillbaka. Jag har full respekt för religoner oavsett vilken och kommer  inte bara gå in som muslim och spela en falsk roll för det strider definitivt mot allt jag står för. Naturligtvis kommer jag att ta med an islam så gott jag kan.

Jag har dotter som inte kristen eller konfirmerad och jag har absolut inga problem med detta heller och precis som LivL skriver det viktigaste är att HON är lycklig.

Jag hade önskat att det hela hade varit enklare men när hon har en pappa som är imam gör det hela inte enklare. Docj har jag glömt att nämna en väl så viktigt detalj. Hennes syster är gift med en sk. konvertit och detta har inte lett till några problem för honom inom familjen och det ser jag som positiv. Som ni säkert förstår så griper jag efter strån eftersom jag verkligen älskar den här kvinnan :)

@LivL, det skulle inte falla mig in att smälla med dörrar eller liknade för då skulle hela diskussion bli värdelös. Jag gör detta eftersom jag vill ha lite infalls vinklar i mitt eget tänkande och skulle jag då börja med dörr slammer så borde jag inte ta upp frågan ens och inte tål lite kritik eller olik-tänkande.

@Korsriddare, din fråga om vad hon tycker skall jag överlåta till henne att svara på men det blir inte förrän på måndag el. tisdag då jag träffar henne igen. Vi skall bo här i Sverige
    Det innebär med andra ord att hennes föräldrar lär stanna kvar i GB. Oavsett hur du väljer att ta dig an islam eler inte, så lär ju inte kontrollen vara så stor. Har kvinnan du älskar slöja, eller följer hon endast delar av buden?
  • Korsriddaren
    birdfish skrev 2011-07-30 15:08:48 följande:
    Jepp dom stannar där . Så någon större kontroll kommer dom ändå inte att ha. Nej det är ingen slöja som gäller och det är kanske inte utan anledning att hon "råkar" kalla sig rebellen eller svarat fåret i familjen. Dock skall tilläggas att hon inte struntar i allt vad som står i koran långt därifrån men ett annat synsett i alla fall en resten av familjen.
    Bli då muslim och om du ångrar dig efter bröllopet kan du ju bli kristen igen. {#emotions_dlg.djavulsk} Att sluta äta griskött är åtminstone inte svårt. Själv har jag ätit så lite griskött de senaste 15 åren, att jag knappt kan äta det längre. Fläskfilé kan gå an, och en korv två gånger om året, men annat griskött får mig nästan att kräkas.
  • Korsriddaren
    birdfish skrev 2011-07-30 15:13:12 följande:
    Hur mycket familjen räknar med har jag ingen aning om än men vi har i alla all tänkt att ta oss an koranen och sedan får väl tiden utvissa sitt. Skall prova att ställa den upp och ner och se vad som händer 

Maten kommer hon inte ge avkall på och den delen kan jag följa eftersom det är i sig inget stor problem, möjligtvis min mammas julskinka ;) 
    Klart du skall äta julskinka... den som är utan synd kastar första stenen.
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim