Inlägg från: 1337 |Visa alla inlägg
  • 1337

Jag är kristen och hon är muslim

puss skrev 2011-07-29 09:21:28 följande:
    vad exakt är det som skulle göra att det är ett problem? kommer ni missunna varandra at utöva era religioner?
    En muslimsk kvinna får inte gifta sig med en kristen man.
  • 1337
    puss skrev 2011-07-29 09:27:45 följande:
    vill dom gifta sig då? som jag fattar så lever de" ihop" (sambo/särbo) och har sex iaf?
    Nja, de verkar inte kunna träffas på traditionellt sätt (?) och möjligheten att ta förhållandet vidare och bygga en framtid verkar vara beroende av att han konverterar...
  • 1337
    birdfish skrev 2011-07-29 09:36:21 följande:
    1337, rätt igen jag måste konveratera och vill därför ha lite tips på vägen. Det är inte helt enkelt att ändra på sina vanor över en natt och måste man verkligen göra allt By the Book. 
    Jag har nog inga råd att ge. Klart man inte måste göra allt by the book, men din konvertering kommer väl att lukta lite misstänkt om du inte praktiserar islam om du ändå tagit steget att konvertera. Dessutom är ju hela poängen med att du måste konvertera att du som man har ansvaret för att uppfostra barnen till muslimer. Såå...det är upp till dig.
  • 1337
    birdfish skrev 2011-07-29 09:56:42 följande:
    1337, jag kommer att praktisera Islam precis som jag idag praktiserar min tro. Frågan är till vilken grad man skall göra det. Och jag vet det finns inga svar utan det är helt upp till mig.

Uppfostrar vi våra barn idag till goda kristna eller vad gör vi egentligen? 
    Ok, jag funderar utifrån att hennes familjs och hennes åsikter verkar vara viktiga för dig (er). Räcker en skenkonvertering för att familjen ska bli nöjda? De kanske förväntar sig att du ska ta den muslimske mannens ansvar och se till att barnen uppfostras till muslimer eller blir de nöjda bara du blir muslim oavsett hur praktiserande du kommer att vara?
Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim