Inlägg från: jagvetallt2 |Visa alla inlägg
  • jagvetallt2

Explosion i Oslo

SkåneP skrev 2011-07-23 13:11:08 följande:
    Ok, så när det är en kristen anti-muslim som gör något så är det alltså islamiseringens fel.
    Så om det varit ett muslim som bombat SDs HQ, hade det varit den växande xenofobins fel?
    han tyckte att politikerna ignorerade problemena så han attackerade de, sen varför han slog till mot ungdomar vet jag inte, var väl lätta mål mot för att försöka ta statsministern och övriga i regeringen.
  • jagvetallt2
    FMGA skrev 2011-07-23 13:24:18 följande:
    Testa att googla lite på Mona Sahlin eller Mona Muslim eller Mona Stalin, då kommer du att möta ett hat som inte sällan ger uttryck för vad man borde göra med henne.

För de allra flesta är gränsen mellan ord och handling kvivskarp - men hatet i sig utgör en miljö där det blir lättare för den som är förvirrad att gå över gränden

Självklart gäller detta inte bara högerextremister, men bland galningar av alla de slag är det lättare för en riktig galning att gå från ord till handling.

jagvetallt brukar ofta skämta om att utrota alla somalier - det är inte omöjligt att vissa kan triggas av jagvetallts käcka gossefantasier. 
    mona sahlin va ju knappt omtyckt av sina egna, ett av socialdemokratins största misstag va ju att tillsätta henne som partiordförande. 

finns många galningar, vi hade ju en i malmö också som sköt folk huller och buller. ingen lika strukturerad som denna mördare dock.. ser inte vad somalierna har med detta dåd att göra..  
  • jagvetallt2
    bitte67 skrev 2011-07-23 13:35:57 följande:
    Så du var tvungen att skylla på muslimerna trots allt, fast då mer indirekt.... Pinsamt!
    det va ju hans motiv, ska man inte ta reda på motivet bakom brottet?
  • jagvetallt2
    Jamo skrev 2011-07-23 13:40:04 följande:
    Som frågan du fick. Om jag som inte gillar främlingsfientlighet hade skjutit deltagare på SD's ungdomsförbunds läger då hade det varit SD's fel?
    vad gärningsmannen har för motiv är ju alltid intressant, det är nog bland det första polisen tar reda på.. sen att motivet kan vara löjligt är ju en annan sak.. inte mitt fel att hans motiv är som det är... om du hade skjutit på sd läger och skyllt på sd politik som ett hot mot landet så är ju det motivet, då måste man ju diskutera varför gärningsmannen har detta motiv, rätt naturligt för polis, åklagare, massmedia etc att göra så, ser inget konstigt med det..
  • jagvetallt2
    Jamo skrev 2011-07-23 13:51:09 följande:
    Men det hade varit samhällets fel som inte hade stoppat SD?
    nej det behöver det inte vara däremot så kanske partiet sd i detta fall inte belyses på rätt sätt. ondska kan skapas på många sätt, skulle tro många gånger på okunskap. om det nu va sd läger du skulle skjuta på, kunde lika gärna varit moderater, sossar, folkpartiet. skillnad måste göra på v, c och kd, de har ju knappt några medlemmar så de lär väl inte ha några sommarläger. det sistnämnda var ironi, måste förtydliga det. ironi..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
  • jagvetallt2

nu ska jag gå ut och köpa öl samt lite god mat, ska dricka med mina norskar ikväll här i världens bästa land norge, livet går vidare trots att endel idioter försöker förstöra paradiset på jorden...

• jagvetallt2
    FMGA skrev 2011-07-23 14:54:51 följande:
    Men visst har dina fantasier om att utrota människor relevans.

Ett stort antal barn har blivit mördade av en galning - det är fantasier om att mörda eller utrota människor utgör jordmånen för de galningar som försöker ta med sig fantasierna till verkligheten.

Skaffa dig lite verklighetskontakt - det var ingen högoddsare som vann, det var en massa barn som blev mördade av en tokig högerextremist.
    så du hävdar att det va en lågoddsare? ja det är ju vanligt med folk som dräper närmare 100 barn, det är ju vardagsmat här, nej just det, har aldrig inträffat, alltså en högoddsare..
  • jagvetallt2
    Velour skrev 2011-07-23 14:22:50 följande:
    TS, du är rolig du. Man ser hur du försöker slingra dig Först skyller du allt på mångfalden och sen skyller du på islam och säger typ "ööh vadå, det var ju han motiv". Lägg ner, haha!
    slingrar mig inte, detta är unikt i norge, alla trodde först det var utomstående, endel tog också på sig det, men drogs tillbaka..gärningsmannamotivet kommer att kunna härledas till politikernas roll gällande islamiseringen i norge.. utan tvekan., vänta och se..
  • jagvetallt2
    ETSS skrev 2011-07-23 15:09:00 följande:
    Struntprat. Räcker det inte med att några galningar mördat människor? Måste det vara en konspiration? Gör det det hela mer förklarligt?
    tror inte det va så han mena, finns de som drar fördelar av att saker och ting sker..
  • jagvetallt2
    Bedhead skrev 2011-07-23 15:15:38 följande:
    När vill du ha mitt kontonummer? Eller förresten, det kanske räcker om du lägger ner ditt senaste försörjningsstöd i ett kuvert och skickar till mig.
    haha försörjningsstöd? jag bor i norge, vore en bedrift att inte va bra avlönad här, försörjningstödet skulle jag gå i personlig konkurs på, även akassa. intressant ämne dock, kanske jag startar en tråd om bidrag, jag vet ingen som går på bidrag i norge, förutom barnbidrag.. 
  • jagvetallt2
    ETSS skrev 2011-07-23 15:18:57 följande:
    Hm, jag tror på terrordåd eller en ensam galning, inget annat. Om man söker alltför mycket konspirationer är man inte bättre än en religiös som söker mening där ingen finns.
    Klart att folk drar fördelar av detta, politiker och andra, det kallas även den mänskliga naturen. Steget från att tro på detta till omfattande konspirationer är rätt stort..
    man ska alltid utgå från det mest logiska och enkla.. i detta fall en ensam galning som ville ställa t5ill med oreda, han lyckades väldigt bra med det.  konstigt att han inte tog livet av sig, det brukar väl vara standard..
  • jagvetallt2
    Bedhead skrev 2011-07-23 15:26:29 följande:
    Dåså. Då blir det konto då.
    är du i behov av pengar eller? skaffa dig egen försörjning... finns massor av jobb..
  • jagvetallt2
    ETSS skrev 2011-07-23 15:28:58 följande:
    Exakt. Jag är överraskad att han hann med att döda så många. Det här är en förfärlig tradegi för Norge.
    egentligen inte överaskad om man tänker efter, en liten ö med folk som inte kan försvara sig, avlett polisen så de håller till där bomben exploderade. Är man tungt beväpnad så kan man ju skjuta många om ingen besvarar elden. polisen var knappast beredd på att något liknande kunde ske i norge. 
  • jagvetallt2
    ETSS skrev 2011-07-23 15:44:00 följande:
    Det är sant. Känner dock med de drabbade, har släktingar i landet och de har vänner som är döda. På något vis känns det mindre viktigt vem som gjorde det så tidigt. De som dött är döda och inget kan få tillbaka dem.
    så sant så..
  • jagvetallt2
    Bedhead skrev 2011-07-23 16:02:22 följande:
    Hey, det var du som gamblade bort din förmögenhet på en statistiskt dåligt underbyggd gissning. Står du inte vid ditt ord?
    min förmögenhet kan inte röras, den är låst på räntekonton samt fastigheter. sen va det ingen som godtog mitt spel, eftersom det mest sannolikt var en sådan aktör fick jag limiterat vad, spelbolagen gör så när de anser att sannolikheten att de förlorar är för stort, så limit va enbart 100 kr hos unibet Tungan ute
  • jagvetallt2
    Quintus Zebra skrev 2011-07-24 15:06:10 följande:
    Visst agerade han med största sannolikhet på egen hand, men samtidigt så är det hat som motiverade honom inte unikt.

Det hat mot muslimer, mot t.ex. somalier, mot media, mot feminister och mot vänsterrörelser, som fick honom att agera. Detta hat och dessa konspirationsteorier finns på varenda stort politiskt forum i så gott som hela Europa, och antalet anhängare ökar i styrka. T.ex. ledande Sverigedemokrater har länkat till samma artiklar som han gjorde och har utryckt liknande åsikter.

Jag menar inte att peka finger och lägga skuld på någon. Det är meningslöst. Jag menar att det är dags att fler börjar fundera på vad spridandet av dessa konspirationsteorier och detta hat kan leda till.

Men framför allt hoppas jag att allt fler mer kritiskt börjar granska dessa teorier och börjar protestera mot spridandet av dem.
    svårt att stoppa spridning idag. sen bryter det väl inte mot någon lag, eller gör de det?
  • jagvetallt2

såg på bilderna, deli deluka va skadat, någon som fikat där? jag gillar deras fik, de har så stora bakelser och sånt.. ganska dyrt för en svensk att fika där men det är värt det, sen är ju många av de öppet dygnet runt..

Svar på tråden Explosion i Oslo