Explosion i Oslo
Studentpappa skrev 2011-07-24 14:40:20 följande:
Jag är inte den som inte vågar erkänna att jag hade fel, blev dock avstängd i något dygn från FL så jag har inte kunnat svara. Jag var ju knappast den enda som drog samma slutsatser när terrorexperter i tv och radio antog samma sak. Statistik för terrordåd med dödlig utgång är ju ganska klar så det är ju inte så konstigt, började dock tvivla när det började skjutas på ön men då var jag redan bannad.
Det är med blandade känslor jag hade fel, hade jag haft rätt hade antagligen ungdomarna inte fått sätta livet till då de knappast har varit ett mål för internationell terrorism.
Men samtidigt är det väl lättare för norskarna att ta till sig att det handlar om en handfull inhemska idioter som tyvärr lyckades alldeles för bra med deras mål.
Riktigt tråkigt är det iaf och en stor tragedi för alla och jag hoppas alla som deltagit grips och aldrig släpps ut.
Visst agerade han med största sannolikhet på egen hand, men samtidigt så är det hat som motiverade honom inte unikt.
Det hat mot muslimer, mot t.ex. somalier, mot media, mot feminister och mot vänsterrörelser, som fick honom att agera. Detta hat och dessa konspirationsteorier finns på varenda stort politiskt forum i så gott som hela Europa, och antalet anhängare ökar i styrka. T.ex. ledande Sverigedemokrater har länkat till samma artiklar som han gjorde och har utryckt liknande åsikter.
Jag menar inte att peka finger och lägga skuld på någon. Det är meningslöst. Jag menar att det är dags att fler börjar fundera på vad spridandet av dessa konspirationsteorier och detta hat kan leda till.
Men framför allt hoppas jag att allt fler mer kritiskt börjar granska dessa teorier och börjar protestera mot spridandet av dem.