Inlägg från: FMGA |Visa alla inlägg
  • FMGA

Explosion i Oslo

Jamo skrev 2011-07-22 20:17:05 följande:
    Fiser nån så tar terrorgrupper på sig det...

Han som sköt på Utöya verkar inte vara typisk muslim.

www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?arti...
    Ett antal människor har dött - och de mänskliga likmaskarna är redan där och snaskar.

Man kan nästan ta på upphetsningen. Så ovärdigt och obehagligt.
  • FMGA
    Tomtefar skrev 2011-07-22 19:00:13 följande:
    Væntar med spænning på PK maffians visdomsord om detta. Hur var det nu igen? Inget att oroa sig før eller?
    Klart det är oroande. 

Det är ingen tillfällighet att din kollega i tomtefacket inleder tråden med att ge Mona Sahlin en släng. Hatet mot socialdemokratin verkar förena våra skandinaviska högerextremister minst lika mycket som  islamofobin.
  • FMGA
    fisförnäm skrev 2011-07-23 12:55:39 följande:
    Okej, har läst en del media nu.... Fy fan för detta. Alla mina tankar går till de omkomna och deras nära och kära.

Tror någon att något liknande kan hända i Sverige?
    Ja tyvärr finns risken. Definitivt inte du - men alltför många nationalister odlar ett hat mot socialdemokratin och risken att någon av dem ska gå över gränsen finns naturligtvis, även om den är liten.
  • FMGA
    jagvetallt2 skrev 2011-07-23 13:05:06 följande:
    ja det va en högoddsare som vann, som när lordie vann eurovisionsongcontest, vem kunde tro det. orsaken va ju islamiseringen dock, men attack utförd av en högerextrem idiot. han gjorde det för att man inte tog islamiseringens hot på allvar..sossarna fick lida för detta..
    Vilken stolle du är, du har inte ens vett att skämmas.
  • FMGA
    fisförnäm skrev 2011-07-23 13:14:27 följande:
    Vänta lite nu... Varför måste nationalismens huvudmotståndare vara just socialdemokratin?

Som jag ser detta så är det högerextremism (inte nödvändigtvis nationalism) mot demokratin - ingen ideologi alltså.
    Ta till exepempel nationaldemokraterna - de ser sig som vänster, dvs på sossarnas sida.

Jag anser mig vara i "mitten" och jag ser minst lika illa på typisk högerpolitik såsom vänsterpolitik.
    Nationalism och demokrati är heller inga motsatser, om man inte vill göra dem till det, såsom jag misstänker att den norska terroristen gjorde.
    Likaså kan en socialdemokrat göra socialdemokrati antidemokratisk.
    Testa att googla lite på Mona Sahlin eller Mona Muslim eller Mona Stalin, då kommer du att möta ett hat som inte sällan ger uttryck för vad man borde göra med henne.

För de allra flesta är gränsen mellan ord och handling kvivskarp - men hatet i sig utgör en miljö där det blir lättare för den som är förvirrad att gå över gränden

Självklart gäller detta inte bara högerextremister, men bland galningar av alla de slag är det lättare för en riktig galning att gå från ord till handling.

jagvetallt brukar ofta skämta om att utrota alla somalier - det är inte omöjligt att vissa kan triggas av jagvetallts käcka gossefantasier. 
  • FMGA
    jagvetallt2 skrev 2011-07-23 13:05:06 följande:
    ja det va en högoddsare som vann, som när lordie vann eurovisionsongcontest, vem kunde tro det. orsaken va ju islamiseringen dock, men attack utförd av en högerextrem idiot. han gjorde det för att man inte tog islamiseringens hot på allvar..sossarna fick lida för detta..
    Men visst har dina fantasier om att utrota människor relevans.

Ett stort antal barn har blivit mördade av en galning - det är fantasier om att mörda eller utrota människor utgör jordmånen för de galningar som försöker ta med sig fantasierna till verkligheten.

Skaffa dig lite verklighetskontakt - det var ingen högoddsare som vann, det var en massa barn som blev mördade av en tokig högerextremist.
  • FMGA
    Quintus Zebra skrev 2011-07-24 15:06:10 följande:
    Visst agerade han med största sannolikhet på egen hand, men samtidigt så är det hat som motiverade honom inte unikt.

Det hat mot muslimer, mot t.ex. somalier, mot media, mot feminister och mot vänsterrörelser, som fick honom att agera. Detta hat och dessa konspirationsteorier finns på varenda stort politiskt forum i så gott som hela Europa, och antalet anhängare ökar i styrka. T.ex. ledande Sverigedemokrater har länkat till samma artiklar som han gjorde och har utryckt liknande åsikter.

Jag menar inte att peka finger och lägga skuld på någon. Det är meningslöst. Jag menar att det är dags att fler börjar fundera på vad spridandet av dessa konspirationsteorier och detta hat kan leda till.

Men framför allt hoppas jag att allt fler mer kritiskt börjar granska dessa teorier och börjar protestera mot spridandet av dem.
    Och på många politiska forum får dessvärre konspirationstänkandet stå oemotsagt.

Det finns många sysselsättningar som är mer intressanta än att argumentera mot nationalister eller högerextremister, men jag är glad att du och många med dig är så pass aktiva på FL att förnuftets röst kan höras tydligt här. 
Svar på tråden Explosion i Oslo