Inlägg från: mlinz |Visa alla inlägg
  • mlinz

Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?

Kaniner är inte flockdjur, utan kolonidjur. Det betyder att i naturen lever kaniner parvis (hona + hane)  i hålor under jorden i närheten av andra kaniner. Men inte tillsammans med andra kaniner. Och i naturen har de garanderat mer plats att röra sig på än vad våra kaniner i lägenhet har, även om de får springa löst i hela lägenheten/huset.
    Hona + kastrerad hona brukar funka bra, men de måste ha rejält med plats.  Samma sak med två honor, de behöver också rejält med plats. 

Jag har ett gäng honor i en box på ca 10 kvadratmeter, de funkar inte ilag när de är bara 2-3stycken, då slåss de och stressar upp varandra hela tiden. Nu är de fem, då har lugnet börjat lägga sig, för då delar de upp små "flockar".  

Iallafall, det står inte lagstadgat att de ska leva tillsammans, det är en rekomendation som inte riktigt är befogad, det bästa är egentligen att ha två kaniner i varsin bur bredvid eller mitt emot varandra, då känner de av varandras närhet, precis som ute i naturen.
    Det står även som rekomendation att om man har två kaniner tillsammans så ska deras bur vara minst 0,5kvm stor, och det är alldeles för lite! Minst det dubbla tycker jag om man ska ha kaniner tillsammans. Inklusive hyllor, bolådor, tunnlar osv som de kan leka i. 

• mlinz

Nej, tyvärr har djuraffäret inte stor koll. de flesta har ju kaniner och marsvin ihop, för att inte tala om hur många djuraffärskaniner jag "bytt" kön på.

Man får vara beredd på att de bråkar och slåss. Flera av mina honor har bitmärken och hål i öronen. De slåss för att göra upp rangen, speciellt honor. Hanar slår ihjäl varann :p

• mlinz

Kaniner är inte flockdjur som de flesta andra smådjur, utan kolonidjur

Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?