Inlägg från: annabell |Visa alla inlägg
  • annabell

Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?

Jag har haft över flera hundra kaniner, vart uppfödare och även hängt på en 4h gård men hundratals kaniner genom åren. Jag förstår inte er som säger att kaniner dels måste ha flera skålar, vattenflaskor m.m. om de bor flera stycken. Och att det skulle gå bättre att ha flera kaniner på större ytor än lite mindre?

Min erfarenhet är att det funkat allt som oftast väldigt bra att ha kaniner ihop, kastrerad hane + hona eller hona + hona tillsammans, oavsett om de är från samma kull eller inte, eller vilken ålder man sätter in dom tillsammans. Det enda viktiga är att de får vänja sig vid varandra innan man sätter in dom i buren tillsammans, dessutom att man ser till att skålar/vattenflaskor/bur osv helst inte har lukt från kaninen som bott där innan (om den nu ska bo tillsammans med den nya) eftersom det då blir att den nya kommer in på den andras revir. Helst städa ut hela buren grundligt, och kanske kan den nya kaninen få gå och lukta lite i buren när den andra inte är där, få stryka sig osv. (Främst om det är en liten bur då alltså).

Men för att återgå till det jag skrev i början så har jag aldrig haft flera skålar och vattenflaskor i de burar jag satt ihop kaniner, och det har fungerat problemfritt ändå. Min erfarenhet är dessutom att kaninerna nästan bråkat mer när de fått springa i stora hagar. Då har de kunnat bita av stora tussar, bitar från öronen m.m. vilket aldrig nånsin hänt i en liten bur. Är som att de blir tvugna att hålla sams i en vanlig mindre bur än om de är i en stor hage.

• annabell

Ska tilllägga också att jag aldrig nånsin haft mer än ett hus inne i burarna, och inte mer än en flaska/vattenskål och en matskål då det bott flera i samma bur. Ibland kanske en större matskål men inte flera små, aldrig behövts. Inga andra aktivitetsbollar, tunnlar m.m. utan spån, halm och alltid bra med tillgång till hö. Det har som sagt funkar jättebra och helt utan problem! Däremot har de haft tillgång under dagarna till stora hagar med mer "aktivitet".

• annabell

Nej den största anledningen till att kaniner bråkar är för rangordning och revir, för att det alltid blir en som är den dominanta.

Själva bråken går inte att undvika utan de är nödvändiga och behövs för att de ska bli sams eftersom de ska bestämma vem som bestämmer och samsa om en gemensam yta. När det väl har skett blir det inte så mycket mer bråk.

Tycker snarare massa matskålar och gömställen hit och dit, som det finns i stora hagar t ex, gör så allt blir utdraget och vissa kaniner aldrig blir vänner. Därför funkar det som sagt många gånger bättre och blir mindre bråk när kaniner bor tillsammans på mindre ytor än när man släpper ut dom på stora ytor tillsammans. Vill man reducera risken för bråk kan det därför vara smart att låta dom dela på en matskål, eftersom de då tvingas samsa och reda ut vem som bestämmer snabbt. Annars finns risken för långdraget bråk som kan pågå i flera veckor.

• annabell
    riboflavin skrev 2011-09-10 08:27:41 följande:
    annabell skrev 2011-09-09 23:51:02 följande:

Ska tilllägga också att jag aldrig nånsin haft mer än ett hus inne i burarna, och inte mer än en flaska/vattenskål och en matskål då det bott flera i samma bur. Ibland kanske en större matskål men inte flera små, aldrig behövts. Inga andra aktivitetsbollar, tunnlar m.m. utan spån, halm och alltid bra med tillgång till hö. Det har som sagt funkar jättebra och helt utan problem! Däremot har de haft tillgång under dagarna till stora hagar med mer "aktivitet".

Självklart kan det funka. Men den enskilt största anledningen till att kaniner bråkar är konkurrens. Vill man minska riksken för konkurrens så är en möjlighet att öka antalet resurser redan från början.

Enligt lag så ska det finnas bolåda/bolådor som rymmer samtliga kaniner i buren samtidigt. Visst finns det stora bolådor (man kan ju bygga själv), men vi har alltid använt oss av en låda/kanin. De kaniner som gillar att bo ihop har ju gjort det ändå.

Tipsen som kommit fram har ju handlat om att reducera risken för bråk, eftersom många uppenbarligen har bekymmer med att deras kaniner slåss.

Aktivitetsbollar mm. är ju bara en rolig grej för att ge kaninerna ytterligare något att göra.      
    Nånstans tycker jag det säger sig självt om man delar upp buren i "mitt" och "ditt", då kaninerna har eget hus och egen matskål t ex ,att just det kan öka risken för bråk eftersom de då helt plötsligt blir en slags konkurrans. Det blir uppdelat i buren och de har sina egna revir, till skillnad från om man låter de dela allt och de istället blir som en enda stor familj som samsas om allting med gemensamt revir. Kommer en annan kanin in i den andras hus blir det bråk och i slutändan ganska tråkigt för kaninerna och ganska begränsat. Kan tänka mig om man har en väldigt stor hage att man kanske kan ha egna hus till alla men i en vanlig bur känns det rätt onödigt faktiskt och som massa yta försvinner. Som sagt måste det vara en rätt stor bur för om alla ska ha en egen plats och de är flera kaniner så blir det ju inte så stor yta för varje enskild kanin annars.
  • annabell

Oavsett så kan det ju verkligen skilja från kaniner till kaniner och finns därför inga speciella regler, vissa går ihop andra inte. Vissa är mer dominanta och andra mindre.

Svar på tråden Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?