Har ni en, två el fler kaniner ihop el hur bor era kaniner?
Jag har haft över flera hundra kaniner, vart uppfödare och även hängt på en 4h gård men hundratals kaniner genom åren. Jag förstår inte er som säger att kaniner dels måste ha flera skålar, vattenflaskor m.m. om de bor flera stycken. Och att det skulle gå bättre att ha flera kaniner på större ytor än lite mindre?
Min erfarenhet är att det funkat allt som oftast väldigt bra att ha kaniner ihop, kastrerad hane + hona eller hona + hona tillsammans, oavsett om de är från samma kull eller inte, eller vilken ålder man sätter in dom tillsammans. Det enda viktiga är att de får vänja sig vid varandra innan man sätter in dom i buren tillsammans, dessutom att man ser till att skålar/vattenflaskor/bur osv helst inte har lukt från kaninen som bott där innan (om den nu ska bo tillsammans med den nya) eftersom det då blir att den nya kommer in på den andras revir. Helst städa ut hela buren grundligt, och kanske kan den nya kaninen få gå och lukta lite i buren när den andra inte är där, få stryka sig osv. (Främst om det är en liten bur då alltså).
Men för att återgå till det jag skrev i början så har jag aldrig haft flera skålar och vattenflaskor i de burar jag satt ihop kaniner, och det har fungerat problemfritt ändå. Min erfarenhet är dessutom att kaninerna nästan bråkat mer när de fått springa i stora hagar. Då har de kunnat bita av stora tussar, bitar från öronen m.m. vilket aldrig nånsin hänt i en liten bur. Är som att de blir tvugna att hålla sams i en vanlig mindre bur än om de är i en stor hage.