• sofiaolivia

Faller framåt i bilstolen!?

Vi ska snart resa till Gotland i en vecka så det kommer att bli mycket bilåkande, vårt problem är att dottern faller liksom framåt med huvudet när hon sover? Måste ju vara jätteobehagligt!

Bilstolen är lutad så mycket bakåt som det bara går och vi spänner fast henne ordentligt. Kroppen stannar alltså kvar mot ryggstödet medan huvudet faller ner mot knät. Vad kan man göra?

Kommer ju såklart inte ihåg vilken bilstol vi har, men tror det är en Graco? Dottern är 16 mån.

• Svar på tråden Faller framåt i bilstolen!?
  • JeckaH

Ska tillägga att vi har en Brio Zento, men det bör funka på alla stolar.

• Kya
    JeckaH skrev 2011-07-21 20:21:55 följande:
    Vi rullar ihop en babyfilt och bara lägger den under hakan på vår son när han somnat. Trycker in den lite lätt i sidorna på stolen bara sen funkar den fint som "hakkudde". Skulle vi behöva bromsa hårt så trillar ju filten bara ner i knäet på bebisen och är därför ett helt säkert sätt att räta huvudet.

en billig kudde! helt klart bästa tipset för den lite mer sparsamme...
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Enensammamma

Bilstolen är säkrare ju mer upprätt barnet sitter.

Barns nackar är inte utvecklade som vuxnas och dom tar ingen skada av att huvudet faller fram 

• Tokstolla

Vår nackkudde är grym! Den ser ut som ett A och är lite dyrare. Finns i storlkek upp till 1 år samt 1-4 år. 
    Vi sätter den som man ska och tack vare att den har magneter på ändarna så hålls den ihop rätt bra.
    Den är dessutom dubbelsidig. Sommar & vinter tyg.

Tror vi köpte vår på babyproffsen.  

• carroes

Jag och min sambo har samma problem med våran bilbarnstol.
    Vi har en Graco som vi använder till våran 1 månader gamla son. promblemt är också att han trillar framåt med huvudet. Ser verkligen inte alls bekvämt ut eller speceiltl bra för hans nacke. Så vi åkte upp till babyprofssen och frågade efter hjälp men han tyckte att han satt bra.. men det gör han inte :( Vi funderar på att köpa en ny nu bara för att få honom att sitta bättre

• Solan Gundersen

Vi hade samma problem med vår dotter i Akta Gracon. Kommer inte att använda den till nästa barn.

• Enensammamma
    carroes skrev 2011-07-22 12:43:59 följande:

Jag och min sambo har samma problem med våran bilbarnstol.
    Vi har en Graco som vi använder till våran 1 månader gamla son. promblemt är också att han trillar framåt med huvudet. Ser verkligen inte alls bekvämt ut eller speceiltl bra för hans nacke. Så vi åkte upp till babyprofssen och frågade efter hjälp men han tyckte att han satt bra.. men det gör han inte :( Vi funderar på att köpa en ny nu bara för att få honom att sitta bättre

Det är inte farligt för nacken
  • Lantani
    Enensammamma skrev 2011-07-22 12:46:22 följande:
    Det är inte farligt för nacken
    Fast för en 1månads bebis kanske det inte är sådär jättebra. Vad är det för stol ni har? Babyskydd misstänker jag?
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • sofiaolivia
    Lantani skrev 2011-07-23 10:25:20 följande:
    Fast för en 1månads bebis kanske det inte är sådär jättebra. Vad är det för stol ni har? Babyskydd misstänker jag?
    Menar du om mig? (TS?)

Vi har en vanlig bilstol till vår 16månaders.
  • Lantani
    sofiaolivia skrev 2011-07-23 13:05:49 följande:
    Menar du om mig? (TS?)

Vi har en vanlig bilstol till vår 16månaders.
    Nej jag menade hon som skrev här ovan om en liten bebis
  • sofiaolivia
    Lantani skrev 2011-07-23 13:14:54 följande:
    Nej jag menade hon som skrev här ovan om en liten bebis
    Hehe, okej!
  • Lantani
    sofiaolivia skrev 2011-07-23 13:31:37 följande:
    Hehe, okej!
    Såg att det uppfattades lite konstigt.
  • Mom2006

Vi har en acta graco och vi har sonen bakåtvänd i framsätet men vi har tagit bort extra nackskyddet för det gör att han tappar huvudet framåt. Han sitter hur bra som helst. Gjorde så med dottern också. Han är 17 mån nu och det var ca. 1 månad sen vi tog bort nackstödet. Innan har han suttit bra med det men inte nu längre.

Vi flyttade bak honom i baksätet en period också men då satt han ännu sämre för vi kunde inte få någon bra lutning på stolen då.  

• cicci85
    Mom2006 skrev 2011-07-23 14:24:57 följande:
    Vi har en acta graco och vi har sonen bakåtvänd i framsätet men vi har tagit bort extra nackskyddet för det gör att han tappar huvudet framåt. Han sitter hur bra som helst. Gjorde så med dottern också. Han är 17 mån nu och det var ca. 1 månad sen vi tog bort nackstödet. Innan har han suttit bra med det men inte nu längre.

Vi flyttade bak honom i baksätet en period också men då satt han ännu sämre för vi kunde inte få någon bra lutning på stolen då.  

Vilken AG-stol har ni? Duoflex och cosmic är det väl inte godkända utan huvudstödet?  
Svar på tråden Faller framåt i bilstolen!?