• Super blondinen

Hur länge gav ni modersmjölkersättning?

Hur länge gav ni modersmjölks ersättning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge gav ni modersmjölkersättning?
  • norgesessan

12-13 ungefär, hon slutade amma när hon var 7 månader (eller 9) och eftersom ersättning och välling inte är samma sak började jag ge henne ersättning. Gröt fick hon ju redan, så välling behövdes inte.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Momalicious

Min son är sju månader snart och får fortfarande ersättning vid läggdags, natt och tidig morgon.

• Finesse

Oj 5-6 månader.. min son är 4½ och äter ALLA mål ersättning.. kan inte få honom smakisar.. 

Visst vet ni att det är max 3 mål välling OCH gröt per dag.. (annars blir det för mkt gluten) 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • MammaMia88
    Finesse skrev 2011-07-15 16:37:45 följande:
    Oj 5-6 månader.. min son är 4½ och äter ALLA mål ersättning.. kan inte få honom smakisar.. 

Visst vet ni att det är max 3 mål välling OCH gröt per dag.. (annars blir det för mkt gluten) 
    Har jag aldrig ens hört talas om Även om det är så, så har det iallafall inte påverkat min dotters mage på nåt sätt, man börjar ju liksom långsamt

Har du testat att göra lite barnmat själv? som tex, puréade frukter och så..? (inte jordgubbar och såna frukter...) 
    Banan brukar vara populärt...Kräks 
  • Finesse
    MammaMia88 skrev 2011-07-15 16:44:04 följande:
    Har jag aldrig ens hört talas om Även om det är så, så har det iallafall inte påverkat min dotters mage på nåt sätt, man börjar ju liksom långsamt

Har du testat att göra lite barnmat själv? som tex, puréade frukter och så..? (inte jordgubbar och såna frukter...) 
    Banan brukar vara populärt...Kräks 
    Ja vi har testat många olika saker till honom allt är blä...

Hur vet du det? Det är ju glutenallergi som kan komma längre fram.. Visste du att Sverige har hög procent på glutenallergi.. och är nästan det enda land som ger välling?

• MammaMia88
    Finesse skrev 2011-07-15 16:46:01 följande:
    Ja vi har testat många olika saker till honom allt är blä...

Hur vet du det? Det är ju glutenallergi som kan komma längre fram.. Visste du att Sverige har hög procent på glutenallergi.. och är nästan det enda land som ger välling?

Förvisso, men glutenallergi kan ju komma i vuxen ålder också oavsett om man har fått "för mycket" gluten eller ej Och nu är hon 4, så hon dricker inte välling sedan lääääänge tillbaka. Dessutom, när dem blir lite "äldre" så får dem ju gärna mackor och sådant med gluten i också...

Jag gav hellre lite för mycket välling och gröt än att låta min dotter skrika av hunger... DET hade ju varit ren barnmisshandel! Dessutom är det så pass länge sedan nu att jag faktiskt inte kommer ihåg exakt hur ofta hon fick det, hmm....
    välling på morgonen, sen somnade hon om, gröt till frukost (och mjölk till det när hon var 10-12månader eller så)....sen kommer jag inte alls ihåg vad hon fick under dagen... Man glömmer tyvärr sånt med tiden.
  • Finesse
    MammaMia88 skrev 2011-07-15 16:56:42 följande:
    Förvisso, men glutenallergi kan ju komma i vuxen ålder också oavsett om man har fått "för mycket" gluten eller ej Och nu är hon 4, så hon dricker inte välling sedan lääääänge tillbaka. Dessutom, när dem blir lite "äldre" så får dem ju gärna mackor och sådant med gluten i också...

Jag gav hellre lite för mycket välling och gröt än att låta min dotter skrika av hunger... DET hade ju varit ren barnmisshandel! Dessutom är det så pass länge sedan nu att jag faktiskt inte kommer ihåg exakt hur ofta hon fick det, hmm....
    välling på morgonen, sen somnade hon om, gröt till frukost (och mjölk till det när hon var 10-12månader eller så)....sen kommer jag inte alls ihåg vad hon fick under dagen... Man glömmer tyvärr sånt med tiden.
    Min dotter är 3,5 år och jag kommer ihåg exakt hur mkt välling, gröt och ersättning hon åt.. men hon åt som en klocka oxå..

Min son är som sagt 4½ månad och han får nu rismjöl i ersättning för att gör honom mättare.. finns ändå ingen välling jag kan ge honom.. 
  • Sarah84
    Finesse skrev 2011-07-15 16:37:45 följande:

Vid 6 mån va alla mål bytta. Men vi börja vid 4mån, men så har vi 2 barn som älskar mat & alltid gjort. Så de va inga som hellst problem att byta & ge vanlig mat. Hade säkert kunnat byta alla mål direkt om de skulle vara så.

Som små fick de välling 2 gånger/dag & gröt 1gång/dag. 
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Finesse
    Sarah84 skrev 2011-07-15 17:12:57 följande:
    Vid 6 mån va alla mål bytta. Men vi börja vid 4mån, men så har vi 2 barn som älskar mat & alltid gjort. Så de va inga som hellst problem att byta & ge vanlig mat. Hade säkert kunnat byta alla mål direkt om de skulle vara så.

Som små fick de välling 2 gånger/dag & gröt 1gång/dag. 
    Dottern åt oxå många mål mat vid 6 månader.. men hon åt ersättning tills hon var 9 månader, som mellis.. Men sonen fixar inte det där med att svälja mat..
  • La Lola

Hedda var 2 år när vi slutade helt o hållet.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • anyXX

Runt 8-9-månader tror jag... eller var det tidigare? Sonen älskar mat och välling och jag veeeet att välling inte ersätter ersättning men han blev ledsen och ville inte äta om det var ersättning i flaskan och åt massa om det var välling. Så det kändes taskigt att fortsätta "tvinga i" honom ersättning. Dottern vägrade bröstet (och flaskan!) när hon var 7 månader. Mina barn har föredragit mat helt enkelt :)

Iris 080308 & Nils 100319
  • Mama Mia

Skruttan var strax över 2 år när hon själv valde att sluta med ersättning. Samtidigt slutade hon med vällingen också. Det var i samma veva som lillebror började med sin flaska så hon ansåg väl då att det där var nåt för bebisar

Fram till dess fick hon en flaska ersättning då och då som mellis eller när middagen kanske blev försenad.

• Cloud

Jag lär sluta amma sonen någongång mellan 6-12 månader och då ska jag gå över till ersättning istället och det ska han få äta så länge han vill.

Ammade mellandottern i 2 år så då är det logisk att ge ersättning minst lika länge också.

Med första dottern så visste jag inte bättre så där bytte jag amningen mot vällingflaskan när hon var 6 månader.    

Svar på tråden Hur länge gav ni modersmjölkersättning?