Hcg stegring via blodprov
Har följt denna tråd ett tag då jag själv haft två utomkvedshavandeskap. Ett - 97 med en oplanerad graviditet och ett nu senast i September förra året vid syskonförsök till vår son.
Jag hade lyckats bli gravid både i livmodern och i äggledaren och trots att jag hela tiden sa att jag var säker på att det var ett utomkvedshavandeskap var det så osannolikt att va gravid både i livmodern och i äggledaren. Jag skickades hem för att blöda ur mitt tidiga missfall och fick återkomma med våldsam smärta och ett Hcg som då var på 9,900 och följdes av en operation där äggledaren togs bort då den börjat brista och blöda ut i buken.
Den äggledare jag har kvar är slingrig i sitt utformande, har endometrios och i den kvarvarande var utomkvedshavandeskapet - 97.
Vi fick rådet att testa IVF, vilket vi gjort, med två misslyckade försök som vi fått bekosta själva då vi fått barn på normalt vis en gång.
Jag hade en telefontid med min läkare för ett par veckor sedan för att fråga hur stor risk eller chans det var för oss om vi försöker själva. Läkaren sa att det var allt från 0 - 100% så orkar jag bara psykiskt såg han inget hinder i att åtminstonne försöka.
Vi har gjort det nu denna månad. Mensen, eller ickemensen, är i nästa vecka. Jag är så nervös. Nu tror jag ju inte att det hänt något på vårt första " riktiga " försök sen förra sommaren men ändå. Har man haft utomkvedshavandeskap är man ju alltid oroliga för att det ska hända igen samtidigt som hoppat finns att det inte ska hända.
Min undran är, varför måste man vänta till vecka 6 för att kunna fastställa vart det hamnat? Varför kan de inte bara följa upp med Hcgblodprov och se på ett ungefär vart det lutar? Som kompliment, menar jag. Utomkvedshavandeskap ger ju oftast en annorlunda Hcgstegring..