Inlägg från: Fixarfia |Visa alla inlägg
  • Fixarfia

Syjunta för gravida!

Oj vilken fantastisk blöjtårta Twizz!

Vi fick också en när lilleman föddes, men inte på långa vägar lika påkostad!
    (tips: spara virkade skorna till dopet i stället!) 

• Fixarfia
    Edds skrev 2012-04-15 10:01:29 följande:
    okej här kommer en bild ! Jag behöver TIPS !

har börjat göra dessa mormorsrutor, skall göra ett överkast till spjälsängen hade jag tänkt, men ju mer jag gör dessa rutor så börjar jag fundera om jag verkligen skall ha de helfärgade? Eller skall jag göra en mer stilren med bara vit mitten, rosa/blå/brun mellandel och vitt ytterst, sen när jag skall sätta ihop dom gör jag det med vitt, och kanske då har några helvita rutor bara?

börjar bli lite osäker på de helblå, helrosa och helbruna.. har ni nå förslag? Jag har liksom fastnat lite...
    Fina! 
    Jag hade gjort ett täcke med antingen enbart enfärgade eller ett med tvåfärgade med vitt som bas-färg.

Så här blev mitt: (växtfärgat ullgarn)

• Fixarfia

Jag har för mig att jag virkade ihop mina i bakre maskbågen... Den blir lite knölig men det fixar man lätt med ett strykjärn och ånga Glad

Jättefina Tallbarr12!! Sånna vill jag också testa!

Mina rutor är inga äkta mormorsrutor utan kalls Daisyrutor.
    Hittade mönster på den här bloggen:  http://myrosevalley.blogspot.se/2010/06/daisy-rutan-svenska.html

Carooo - supersnyggt! Måste skriva upp lapptäcke på min att-göra-lista :)

• Fixarfia
    Tallbarr12 skrev 2012-04-16 13:03:10 följande:
    Japp det är på engelska, men jag tyckte det var lätt att lära sig. Man använder sig i princip bara av stolpar (förutom i yttre varven) så det är mest att räkna hur många maskor man ska göra i de olika färgerna. Det är andra gången jag virkar på engelska och tyckte det här var enklare eftersom man inte behövde hålla koll på alla olika typer av maskor som i det första jag gjorde...
    Okej. Jag ska göra ett försök... Är lite lätt språkhandikappad men de här rutorna är ju så himla fina!!
  • Fixarfia
    Twizz skrev 2012-04-17 17:48:32 följande:
    Babytårtan togs emot med tårar och glädje :) det blev ett betydligt bättre mottagande än vad jag hoppats på. Men svårt att sy grejer till andra tycker jag, man vill ju att de ska gilla allt och inte känna sig tvingade att använda det. Men jag tror jag prickade rätt stilmässigt ;)
    Härligt! Solig Kul när man prickar rätt!!
  • Fixarfia
    Raow skrev 2012-04-19 16:31:32 följande:
    Vad fina saker ni gör :) Här har det blivit en liten paus då det kom en liten Emil till familjen i söndags morse. Mössorna jag gjor var bara att glömma, de var alldeles för små!
    Grattis! 
    Synd med mössorna :( Du får göra nya! Var de stickade eller sydda? 
  • Fixarfia

Min kreativitet infann sig i slutet av graviditeten. När min "boa-fas" drog igång.
    Jösses vad jag fick gjort grejer! 
    Förutom att göra om ett kontor till bebisrum (lägga in nytt golv, måla väggar och tak, nya lister) inkl måla ett skötbord, sy gardiner och flaggvimpel så sydde jag spjälsängsskydd, virkade mobil till skötbordet, sydde amningskudde, klädde om en vagga (jag misstänker att det är samma modell som din Elinp88, min är också från 50-talet), sydde åkpåse till barnvagnen, mobilt skötbord, filtar och dregglisar, ett babynest (som vi använder varje natt! Jättebra grej!) en liten saccosäck och virkade klart en filt av mormorsrutor!

Är jätteglad att jag gjorde allt detta innan bebisen kom! Nu är man helt slut i hjärnan och orkar inte dra igång något projekt över huvud taget.
    Trots att jag har min symaskin på matsalsbordet! som Hallonpajen tipsade om.
    Hade gärna orkat sy/bygga ett babygym och några små gulliga enkla leksaker med bjällra i.
    Hoppas energin infinner sig för mig också snart. Sonen är 7 veckor i dag! 

• Fixarfia

Mitt spjälsängsskydd. Klädde ett gammalt med fleese och gulligt stoff&stil-tyg. Fickorna är bra att förvara nappar i! Och andra leksaker längre fram.

Den här sov min pappa i 1956 :) 
    Har bytt tyget och ersatt den gamla madrassen i botten. Den hade från början en suflett och ett rynkat draperi runt sig, men jag har valt att skala ner det hela lite...
    Den går under benämningen Texasvagnen 

Mitt babynest! 
    Gjord i mjukaste trikå, stoppad med vadd från kuddar.
    Jag har inte skumgummi i botten utan två lager vadd. Blev mycket mjukare och formar sig efter bebisen, som sover i den varje natt mellan oss i sängen. Har ett litet lakan i den pga läckande blöja emellanåt...
  • Fixarfia
    Mini 82 skrev 2012-05-11 21:56:22 följande:
    Fixarfia, smart att göra fickor i spälskyddet, har också ett gammalt spälskydd jag tänkte klä om. Kommer definitivt sno iden
    Ja gör det! Jag valde att ha fickorna på långsidorna och i fotändan.
  • Fixarfia
    IdaValo skrev 2012-05-12 20:45:59 följande:
    Hej alla! Jag vet att de mest är saker sydda för de små som kommer upp här, men här är lite som jag sytt till mig själv.  Trikåkjol  och festklänning, båda sydda i tyg från Stoff och Stil.  

Jättefina bilder!! Älskar festklänningen!
  • Fixarfia
    limali skrev 2012-05-16 08:08:43 följande:
    Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Har ni sett det nån gång? Bifoga gärna bild!
    Tack på förhand!!
    Jo men det tror jag att jag sett någonstans... Fast jag tror att det var stickade rutor. Ska försöka komma på var.
  • Fixarfia
    amanda02 skrev 2012-05-22 12:58:19 följande:
    Hej hej!

Någon som har tips/"mönster" på hur man syr ett skötunderlägg, alltså ett "portabelt" för skötväska? Säkert finns det någon i tråden som sytt ett, men med 1400 inlägg orkar jag inte riktigt kolla igenom alla... Det jag undrar är väl mest vilka material man bör använda, samt eventuella tips om hur man får det så vikbart och smidigt som möjligt. Har inte sytt så värst mycket i vuxen ålder, men var rätt bra på det i syslöjden så helt hopplös är jag inte...

Funderar lite på att sy en hel skötväska, men tiden börjar bli knapp (är i v.37) så jag kanske ska börja med det viktigaste - väska kan man ju alltid använda vilken som, antar jag.

Amanda
    Jag har sytt en portabel skötbädd som används för fullt! Mycket praktisk sak. :)

Kolla min blogg, där finns bilder men ingen tydlig beskrivning kom jag på nu. Kanske räcker det med bildinspirationen, annars kan jag knåpa ihop en beskrivning.
     http://www.sofiasfixide.blogspot.se/2012/02/har-sytt-lite.html
    Vi fick med en bra skötväska till barnvagnen, så det slapp jag sy. Den här lägger jag bara in under locket på den väskan. Lätta att komma åt och smidig att lägga ut var som helst!
    I dag testade jag den i skuggan under ett träd. Funkade utmärkt :) 
  • Fixarfia

Jag sydde tyghjärtan i rött lite luddigt ulltyg som jag trädde upp på en rund-resår och satte en bjällra i ändarna. 
    Söt men kanske inte så kul för bebisen att titta på..

Favoriten är ett tjockt bi/humla som jag virkade på frihand. Den hänger över skötbordet och är tydligen jättekul! Skrattande 

Bebisen verkar tycka bäst om grejer med starka kontraster, vit och svart-randigt eller gul och brun-randigt som humlan osv. 

• Fixarfia
    trz skrev 2012-06-07 23:13:15 följande:
    Men vad ska man ha för tyg till barnvagnsklädsel?

Du skulle kanske kunna köpa trikåtyg som du spänner över sufletten? Med resår i kanten.
  • Fixarfia

Giftig impregneringssprej och litet spädbarn låter så läskigt i mina öron Förvånad
    Men jag är nog lite extra känslig också...
    Det finns mer miljövänlig sprej på Biltema som bara består av parafin = inget gift

Dutta färg med svamp låter kul! Smart när man inte kan färga i maskin pga syntettyg! 

• Fixarfia

Kul med stort lapptäcke! Min erfarenhet av fliselin är att det alltid släpper lite allteftersom = inte så snyggt.. Antingen hade jag dubblerat varje ruta med stabilare bomullstyg innan jag sydde ihop dem. Eller så hade jag pressat mycket bestämt med strykjärnet efteråt och qviltat varje ruta mot tyget under. Men jag är inget proffs på lapptäcken Visa gärna bild

• Fixarfia

Jättesöta hättor och lapptäcke Kapten bombus!
    Passar den typen av hättor på pojkar?... Jag har en son på fem månader som jag blandar färger och typer av plagg på, men jag vet inte om jag skulle sätta på honom en hätta..
    Är jag extremt konservativ om jag tycker det är ett tjejplagg?  

Spontant hade jag sagt 125:- styck om du syr på hobbynivå. Har du företag och kan sätta ett litet märke i dem hade jag inte gått under 200.. :)

• Fixarfia

Men ooo!! Det var ju bland det sötaste jag sett Elsa1981!!! Skrattande

Jag tror minsann att jag måste sy en åt min son också Solig

• Fixarfia
    tulip79 skrev 2014-01-20 12:02:38 följande:
    Har knåpat ihop en overall samt vantar och skor till lilltjejen!

Underbara!!!
Svar på tråden Syjunta för gravida!