Inlägg från: Fixarfia |Visa alla inlägg
  • Fixarfia

Syjunta för gravida!

Det finns ju hur mycket roligt som helst att sy till en bebis!
    Det jag har gjort hittills:
    ¤ Amningskudde
    ¤ Babynest
    ¤ Liten saccosäck
    ¤ Bärsjal
    ¤ Skötbädd
    ¤ Åkpåse till liggdelen
    ¤ Mobil till barnvagnen
    ¤ Mobil till skötbordet
    ¤ Spjälsängsskydd
    ¤ Flaggspel
    ¤ Tygkorgar 
    ¤ Dregglis
    ¤ Filt
    ¤ Virkat filt till barnvagnen
    ¤ Broderat födelse-tavla

Det jag har kvar, som jag kanske gör:
    ¤ Sängkläder
    ¤ Wrap till babyskyddet
    ¤ Klä om en babykorg
    ¤ Leksaker 
    ¤ Babygym/ lapptäcke till golvet 

Någon som gjort något jag glömt? Glad 

• Fixarfia

Så här ser bärsjalen ut ungefär Glad
    Jag var också osäker på om jag verkligen kunde göra den själv.. Men efter att ha tittat på en som de sålde på Babyprofsen och insett att tygstycket för över 700:- enbart är ett avklippt och overlockat trikåtyg som vilket som helst bestämde jag mig för att i varjefall göra ett försök hemma. (Jag trodde att töjen kanske var på längden, men så var det alltså inte = vanlig metervara)

Denna är alltså otestad.

Tyget är av ett lite halvstretchigt trikåtyg som jag hittade hemma. Hade bara 5 meter, eventuellt hade 7 meter varit bättre men det beror på vilken knytteknik man kommer använda sig av.
    Jag markerade ut mitten med hjälp av applikationer, overlockade runt om och smalnade av utåt ändarna för att den ska bli mer knyt-vänlig.

• Fixarfia
    Twizz skrev 2012-03-09 21:06:56 följande:
    Läste tråden under och tänkte sy en ringsjal.. men så ser jag att det behövs mellan 5 och 7 meter tyg? Isf blir det ju i slutändan samma pris som en köpt i butik ;)
    Till en ringsjal behöver du inte mer än 2-2,5 meter.
    Men till en bärsjal behöver man upp emot 7 meter.
    Oftast är ett tyg på ca 150 cm bredd så du kan dela tyget till två bärsjalar.
    Sen beror det ju så klart på vad tyget kostar per meter! :) 
  • Fixarfia

Jag funderar på att sy en sån där pyjamas som är som en påse nertill. 
    Någon med bebis som har erfarenhet av att använda sånna? 

• Fixarfia

Ja men då ska jag nog göra en sovpåse!
    Hm... hur får man in barnet i den lättast...?
    Dragsko eller knappar i nederkanten? Eller så pass rymlig upptill att det går att knö ner barnet den vägen?
    Eller tryckknappar  som en skjorta ner över magen?

• Fixarfia
    Twizz skrev 2012-03-15 17:14:00 följande:
    Jag har ett mönsterset med sovpåse, pjamas med och utan fötter, raglantröja med kort/lång ärm och mössa, byxor, tossor, klänningar, bodys och nåt mer, bodysuit! beskrivningen är på engelska med stora mönsterark. Om någon vill ha ett likadant kan jag gå till en av våra tygaffärer och inhandla de o posta de :)
    Det låter helt klart intressant! 
    Vet du vad det kostar ungefär? Har du sytt grejer av de mönstren och blivit nöjd?
    :)
  • Fixarfia
    gröna L skrev 2012-03-23 11:18:15 följande:
    Jag har hängt i den här tråden länge nu, men inte gjort jättemånga inlägg. Tror inte ens jag har visat några av mina alster? Men jag insåg plötsligt att jag ju inte hör hit Förvånad Jag är inte gravid längre! Min lille prins kom ju ut för snart 6 veckor sen! (Han har redan börjat växa ur några av kläderna jag sytt...)

Här är några bilder i alla fall!

Det här är det jag sytt som jag är mest nöjd med - en dunåkpåse! Lite dyster blir jag av denna vårvärme - jag kanske aldrig får använda påsen igen!

Haremsbyxor och mössa i mysigt elefanttyg med lila muddar.

Goseelefant

Lekfilten vars storlek jag diskuterade med någon i tråden

Och slutligen ett par muddbyxor med en mysprins i <3 Även till de här byxorna finns en matchande hjälmmössa.
    Åå vilka fina grejer!
    Mysiga kläder! Jag har dragit mig lite för att sy just kläder... Dels har jag fått väldigt mycket begagnat, dels vet jag inte om det är en kille eller tjej där inne... det spelar egentligen ingen roll, men många av de tyger jag har liggande är lite väl könssteriotypa...
    Nu blev jag sugen på att sy ett litet lapptäcke! Vilka mått slutade det med?

• Fixarfia

Babynest är toppen! 
    Vår lille bebis sover i sitt mellan oss i sängen varje natt.
    Sååå mysigt, och praktiskt! 

• Fixarfia

Å va fina grejer ni gjort!
    Min lille bebis tittade ut för snart tre veckor sedan så nu har jag ingen tid till sömnad...
    Men jag är sååå glad för allt jag faktiskt hann med innan!!!
    Babynestet används dagligen, även vaggan/tvättkorgen som jag klädde om.
    Åkpåsen till barnvagnen blev bra, alla filtar har kommit till användning, m.m.
    Det är bara amningskudden som jag inte riktigt känt behov av men den kanske behövs bättre när han har blivit tyngre och man inte orkar hålla upp honom i famnen. 
    Jag känner även att jag tänkte rätt när jag bestämde mig för att inte sy några kläder, vi har fått så otroligt mycket!!!
    Vi får nästan byta på honom tre gånger om dagen för att hinna använda alla 50/56 innan han växt ur dem Glad 

Svar på tråden Syjunta för gravida!