Inlägg från: Miss Giggle |Visa alla inlägg
  • Miss Giggle

Syjunta för gravida!

Det är inte svårt. Gör fickorna och sy dem i innerrtyget innan dunsten ihop m yttertyget.
    Annars kolla på andra mönster. Har du kollat på stoff och stil, de har mönster på en som jag tror var ganska lätt. Behöver ju inte börja med svåraste mönstret.

• Miss Giggle

Fixarfia: har du kollat upp så du enkelt kan ha den på vagnen? Nu vet jag inte hur känslig du är men med min förra unge hade jag en sån och den kasade liksom ner på
    Handtaget och lutade mot liggkorgen. Men när dottern satt upp mot mig senare blev hon väldigt irriterad av att den var där mot hennes fossingar. Bara en tanke!

• Miss Giggle

Jag har ingen overlock, brukar zink-sacka ist. Men jag brukar alltid göra det eftersom annars trådar sig tyget. Iaf typ bomullsryger och så. Jersey och fleece och velur gör jag inte det med bl.a.
    Ska ärligen säga att jag inte har många olika fötter. Brukar make do med standarden och det har gått fint.
    Kanske fixarfia kan säga om det är ett måste att ha dem?

• Miss Giggle

Frunygren. Babykorg är som en vagga va?
    Hur ska du fästa tyget på korgen? För då tänker jag så här.
    Klipp ut botten och sidorna(blr vara korgens höjd x2+kanalbredd x2+ fållbredd) pressa ca 1cm på vardera kortsida. Mät insidan av korgen så du vet var tyget kommer gå över ut på utsidan av korgen. Ung halvvägs på det som blir utsidan lägger du tyget dubbelt ,avig mot avig,detta blir kanalen. Sy en söm rakt över. Du bör nu ha en rektanglär bit tyg m kanal . Sy ihop kortsidorna m varandra sy
    I samma söm som du sydde upp fållen i hoppa över kanalen så du får en öppning. ska du ha fått en rund ring m tyg, ena halvan har du kanal i fåll på, andra sidan råkant. Sy fast botten m råkant- sidan.
    Nu ska du ha fått en påse. Kanal på insidan. Lägg i korgen och vik över kanten.
    I med ett fint band och sen rosett på framsida.

Inte jätteavancerat direkt eller?

• Miss Giggle

Ja alltså öppen blir den ju delvis på den sidan där du syr ihop kortsidorna.
    Om du vill ha annat tyg på utsidan får du ju skarva ihop inner och yttertyg så att säga.

• Miss Giggle

Hm. Jo. Men nu är det så att jag är ju bättre på att sy än att rita ska se vad jag kan klura ihop

• Miss Giggle

Hej! Vilket härligt tyg med flodhästarna! Har jag tittat på flera gången men aldrig har det blivit något.

När det gäller kantband ska jag ärligen säga att jag har gjort av vanligt jerseytyg flera gånger utan problem
    Kilpp så långt som du behöver. Sy sedan på det som du hade gjort med vanligt kantband. Duvet, när man fäster på ena sidan, syr och sen viker över.
    Fungerar klockrent, plus att spillbitarna går åt :D Win WIn tycker jag!

När det gäller strlk på mössan så tycker jag det är så svårt. MIn dotter har jättelitet huvud, 3 år och kan ha 2 årsmössa ff, fast allt är som det ska vara på henne :D
    Men annars fuska lite, kolla på storlekstabell på HM typ :) Så ser du ju vad de rekommenderar. kan tänka mig ngt i stil med strlk 48/50 men det är en vild gissning!

Idag ska vi på kalas. Hannah inledde morgonen med att be, väldigt snällt (Snälla mamma, kan du inte sy en ny klänning till mig med muffins på , snälla. DU är så fin, jag älskar dig- hur säger man då nej liksom?)
    Så ett stycke muffinsklänning är nu sydd och dottern är överlycklig!
    Kommer en Bild lite senare om ni är intresserade! 

~Hannah 081221~ och ~Minibus BF 120424~
  • Miss Giggle

Jag köper mest på
    Stoff och stil. Billiga bra och nära
    Men annars gillar jag jny design

• Miss Giggle

Jag har funderat på att göra en åkpåse men av modellen wrap around. De är ju mer som filtar som man kan "slå in" bebis i.
    Mer praktiskt. Så kan fossingarna titta ut där nere när hon börjar bli större ::)

Svar på tråden Syjunta för gravida!