-
Det är inte så svårt, men tidsödande :-/ Har påbörjat en filt av mormosrutor, har gjort en del rutor...men sen blev det stopp. Är så monotont att sitta och virka samma hela hela tiden....urk, så den är lagd på is så länge, tills jag hittar orken igen.elingr skrev 2011-08-29 10:07:03 följande:Haha det kan jag förstå!:) tänkte ge mig på å virka en stor filt av mormorsrutor oxå!:) är inte så bra på att virka men det löser sig nog:))
-
Tänkte precis fråga detsamma...!Cornellia skrev 2011-08-29 10:39:35 följande:Gud vilket sött tyg! Vart har du hittat det?
Var på IKEA i lördags, är det bara jag eller har deras tygavdelning blivit betydligt mindre? :-O (I Älmhult) Tyckte inte heller jag hittade så många påslakantyger utan mest bara tjockare gardintyger. Längtar tills flytten, då jädrar ska det köpas tyger..! -
Hm, var ändå på Jysk också i lördags, hittade inget liknande då Får väl dit och kika igensandqvist skrev 2011-08-29 11:38:31 följande:150 kr för 5 meter på jysk :)
-
Vad smart (och fint!) med knappar istället för band! Ingen risk att den flyttar sig Snor nog den idén Fast å andra sidan är inte spjälsängsskyddet jag gjorde särskilt högt...hm...får luska på detcarooo skrev 2011-09-30 11:35:14 följande:Hur går det med stickande, virkandet och pysslandet?
Här har det stått still några dagar men har köpt ett skötbord på blocket för en hundring (IKEA:s Sniglar) som fått lite ny färg och ska piffas till lite. Någon som gjort liknande som kan inspirera? Ett spjälsängsskydd har det också blivit, köpte en beg spjälsäng och fick spälskydd på köpet som jag slaktat och bytt tyg på + bättrat på passformen. -
Ni vana stickare, jag behöver er hjälp då jag inte hittar nåt på nätet Håller på att sticka en mössa på raka stickor, har stickat ribb och sen stickat så det ser ut som rutor (5 aviga, 5 räta i fem rader, sen byta)....MEN, eftersom det ska bli en mössa, hade tänkt att jag skulle sticka så det blir som fyra stycken "trianglar" uppevid så det inte blir så knöligt innanför mössan när man monterar ihop. HUR går jag tillväga för att göra dessa "trianglar"...? Måste bli rätt direkt då jag är hopplös på att sticka baklänges eller ta upp tappade maskor
Har gjort en ritning, men den gick tyvärr inte att ladda upp av nån anledning :-/ Hoppas ni fattar hur jag menar iallafall
-
Njae, då blir det ju bara en enda triangel av hela stycket? Ska ha så det ser ut som en "prinsesskrona"Lindreas skrev 2011-10-12 10:15:03 följande:Stickar man inte ihop två maskor i slutet av varje sticka, vartannat eller var tredje varv?
-
Vet inte hur man använder strumpstickor/rundstickor så det fick bli på raka....
Har försökt göra minskningar där jag vill att "trianglarna" ska vara på andra stickor för att testa mig fram, men det ser inte klokt ut....:-Slindalake skrev 2011-10-12 10:51:12 följande:men gör man inte minskningarna där man vill att själva trianglarna ska vara och lägger maskorna på individuella stickor? -
Var nästan det jag var orolig för, bara till att nysta upp allt då, för det finns inte en chans i världen att jag klarar av separata stickor...Lindreas skrev 2011-10-12 11:03:45 följande:Jag undrar om du inte måste göra varje triangel för sig, på egna stickor.
-
Eller kanske inte, kanske kan göra ett fyrkantigt stycke, sy ihop i sidan och göra en rynkad boll-liknande grej på toppen?
-
Kanske kan funka Fast är rädd att jag ska tappa nåt så jag får göra om allt från börjanLindreas skrev 2011-10-12 11:12:07 följande:Jo, men lugn, det behöver inte vara så krångligt! Det du får göra är att lägga de maskor du inte ska använda på en tråd, och bara sticka de maskor som ingår i en triangel. När den är klar tar du av garnet och plockar upp så många maskor du behöver till nästa (och det är lätt om du har dem på tråd redan) och tar nytt garn och börjar sticka. Likadant på de andra.
Fast kom på nyss att det får bli 5 trianglar istället eftersom jag gjort 55 maskor och inte 60 som jag trodde...haha -
Jag behöver hjälp av er stickare här inne
Jag ska sticka en mössa åt min minsting (hon är iofs inte så liten, men ändå). Jag har 96 m på rundstickor och enligt mönstret ska jag minsta 11 maskor jämnt fördelat på dessa 96m.....men jag får inte ihop hur många maskor det ska vara mellan minskningarna. Jag satt hela dan igår och klurade på det, men jag har nog fått hjärnstillestånd eller nåt för jag fattar inte alls!
hjälp -
Har för mig att jag provade det, men slutar hela tiden med att jag får sticka tillbaka för att det inte blir jämnt. Var en rätt dum beskrivning enligt mig Fast så är jag ju inte heller världens mest vane stickare...FVA skrev 2012-09-24 11:37:37 följande:Om du tar 96/11 far du 8,7. Jag skulle sticka 7 maskor - sticka ihop 2 och repitera. Da borde du ha minskat 11 maskor nar du har slut pa varvet.