• carooo

Syjunta för gravida!

På förra föräldraträffen pratade vi bland annat säkerhet och fick då tipset att se till att det finns ordentligt med reflexer på vagnen och vagnens chassi. Något som jag inte alls tänkt särskilt mycket på. Så letade i butik efter butik efter reflexer som skulle passa bra på vagnschassit men hittade ingenting. Kom därför på att jag kunde sy mina egna reflexband som passar till vagnen...Köpte kardborreband och reflexband!

Inte så kul sypyssel men väldigt användbart iallafall Skrattande

• carooo
    emec skrev 2011-12-06 21:23:19 följande:
    79 kr för färdigklippt tygbit som är 300 * 120 cm. Finns även andra mönster. 
    Såg att du sytt så fint bäddset till spjälsängen - jättefint!Skrattande
    Vi var på babyproffsen igår och köpte täcke+kudde till vår lilla spjälsängen (babycrib från troll - vaggstorlek) och insåg vilka otroliga priser de tar för bäddset till barn - lika mycket (om inte mer) som till en dubbelsäng ju.Förvånad

Så bestämde mig också för att sy eget. Passade på att slakta vår mjukaste och finaste bäddset som vi hade till vår tidigare säng (nuvarande gästsäng). Vi köpte ett stort täcke i våras och har därför andra mått på påslakan numera... av ett påslakan fick jag ut 2 påslakan + 4 örngott till lilla spjälsängen. 

Här är ett av mina hemmasydda..

Resten finns i bloggen Flört
  • carooo
    Rosesarered skrev 2011-12-29 08:31:21 följande:
    Jag vill ju att kanten skall vara nervikt och använda ett annat tyg på framsidan och påslakanet som undersida. Det blir lite pill tror jag. 
    Jag har sytt eget påslakan och örngott av gamla lakan.. eller vi bytte strl på täcke i våras och då passade inte våra påslakan. Sydde ett helt i vitt och ett vitt med dekortyg på framsidans övre kant. Det var inte så pilligt. Sydde på dekoren innan jag sydde "ihop" påslakanet... 
  • carooo
    Miss Giggle skrev 2012-01-01 16:39:50 följande:

Saram: Tack!

I väntan på att min tjeja ska komma hem idag har jag sytt lite till. Det  är så sällan jag kan sitta ostörd i flera timmar och sy. Idag hann jag med mössa,halsduk och sparkdräkt. 
    Ligger i galleriet om ni är nyfikna!

Annars  har jag mest bara latat mig! Det är tilltåtet ibland va? ;-D

Åh vad fina saker du sytt! Skrattande!! Måste lära mig att sy lite kläder sen... 

Har än så länge hållt mig till ganska enkla saker, men sydde lite julklappar åt syskonbarnen. Bland annat vimplar med namn på och en matchande lååååång orm. Den var riktigt poppis!

• carooo

Idag har jag sytt lite napphållare i olika färger. Har ju sytt ett gäng till vår kommande lilla bebis, så tänkte jag skulle lotta ut dessa på bloggen istället... Varm gärna med om ni vill Skrattande

• carooo
    Miss Giggle skrev 2012-01-03 21:35:04 följande:
    Sunshined: vad fina! Precis sånna jag vill sy med! Var har du köpt tyget? Caroo: smart! Är de svåra att sy? Lär behöva sånna

Nejnej.. De är superlätta att sy. Men de får endast vara ca 20 cm långa enligt rekommendationer...
  • carooo

Nej.. Ingen beskrivning.. Men klippte ut en tygbit som var ca 20 cm lång och 6 cm bred. Strök därefter in långsidans kanter till mitten och vek den sen dubbel. Sydde sen två sömmar längs respektive långsida. Sen trädde jag på själva napphållaren och fästet och sydde en söm rakt över bandet... Hoppas det gav lite, jag provade mig fram.... Det svåraste var att hitta napphållarna, men hittade på lilofant.se

• carooo
    Miss Giggle skrev 2012-01-07 08:41:13 följande:
    Superfint! Funderar på en amningskudde fast mest för att det är skönt att ha den mellan knäna när man sover nu när magen blivit stor
    Ahhh kan verkligen rekommendera att sy en amningskudde, gillade min så mycket så jag har sytt en till att ha i soffan, den andra huserar i sängen. Jätteskönt att lägga benen runt eller ha under ryggen/huvudet så man kommer upp ordentligt och kan andas. Jag ligger och kramar min hela natten som en banan... bra magstöd ger den också Skrattande!!

Idag har det blivit ett täcke sytt vagnen med tillhörande kuddfodral. Satt och surfade på signerat.se och hittade en tjej som sydde alldeles underbara täcken (sture och folke) och var tvungen att dra fram stora tyglådan och se vad jag kunde hitta... Det blev i mörk plysch (passar perfekt till vår gråsvarta vagn), lite blått och dekorationsband Förvånad - massor!! Mer bilder finns i bloggen...

• carooo

Tjobabi skrev 2012-01-08 19:13:12 följande:

Nu har jag köpt ringar (köpte vanliga svarta o-ringar, måste ju funka lika bra...?) och hängslespännen men har inte fått lust/tid att sätta mig o sy nåt. Bygger på bänken för fullt. Letade tyg till sittkudden och inser att det nog kommer bli svårt att hitta i den nyans jag vill ha... Fanns inte ett enda enfärgat tyg på Soff&Stil som ens var i närheten. Får helt enkelt leta vidare...

Dum fråga (igen...): Är alla flärpar på kuddar och snuttefiltar till för att bebisen ska "pilla"/upptäcka/utforska något eller varför? 

Läste någonstans att o-ringar funkar lika bra, det enda är väl att det ska vara allergisäkra? Väldigt nyfiken på bänken du bygger, vill ju se bilder snart Flört...

Gällande flärparna så är det nog  både och... något för bebis att plilla och titta på, men mest för att det är dekorativt kanske? Brukar kolla in etsy.com (som signerat.se fast större) och där är det många som syr med "flärpar", så kanske är lite amerikanskt?

Nu har jag påbörjat min andra vecka som ledig - börjar få lite långtråkigt och den stackars symaskinen får jobba hårt och lida för det Skrattande !! Idag blev det en mobil till vagnen...    
  • carooo

Här har det ju kommit en liten Otto som också ska få sig en personlig vagnsmobil. Bokstäverna är iallafall klara, ska bara montera ihop resten så är det klart! Och så klart matchar bokstäverna täcket och kudden jag sydde tidigare...

• carooo
    Höstvind skrev 2012-02-07 05:26:49 följande:
    Carooo; Jättefina bokstäver! Tog du ett stumt tyg till dem eller lite stretchit?

Det är ett stumt tyg.. Stoppade bokstäverna lite allteftersom jag sydde ihop dem.
  • carooo

Nu har jag ju redan fått min lilla pluttOtto och är inte lika flitigt med symaskinen längre men tittar in här lite då och då på allt fint som tillverkas. Själv gjorde jag detta lektäcke i helgen... stort, mjukt och gossigt att ha på golvet. mått ca 130x110

mer bilder i bloggen...

• carooo
    faithfully skrev 2012-04-16 08:44:09 följande:
    Jättefint lapptäcke! Blev riktigt inspirerad. Har planerat för att göra vanliga rutor bara eller någon rolig form för att få det annorlunda med detta var ju jättefint :) Har du sytt fast djuren med maskin? Ser ut som att det är stoppning under vissa djur, eller är det bara tyg på tyg?

Jag har styrkt på vliseline på baksidan och sedan zickzackat fast djuren. En del har jag pillat i lite stoppning under lycka till!!
  • carooo

Här kommer lite bilder av mina senaste syprojekt. Nu var det ju nästan ett ½ år sedan vår lilla O tittade ut men syr en del fortfarande. Blir mycket saker till vagnen: sittdynor, suffletter, täcken o kuddar  Solig

• carooo
    Chinx skrev 2012-07-09 12:14:55 följande:
    Wow vad duktig du är på att sy, riktigt fina grejer! Nu måste jag genast kika in på din blogg och se om det finns mer sytt där :D
    sydde en massa saker när bebis låg i magen
  • carooo
    Tirja skrev 2012-07-10 00:14:41 följande:
    Jag sydde en "skötbädd" nu till räkan i magen, tog en fleecefilt och en sån där plastduk (sån man har på tex köksbordet eller uteplatsbordet som man bara kan torka av med en trasa) och sydde ihop, den blir lite mjukare eftersom fleecen är lite tjockare än vanligt tyg,  och plastduken fastnar inte det som kan komma ur blöjan på :)
    Tror den kommer funka helt okej!
    sydde också en skötbädd, använde mjuk fleece på insidan och vaxad textil på utsidan.. et litet kardborreband på det så var den klar
Svar på tråden Syjunta för gravida!