• Coyote

Syjunta för gravida!

ohbaby skrev 2012-03-29 16:41:27 följande:
    Hjälp vad det hinner hända mycket här!
    Födde en David i söndags så jag har inte hunnit med och kollat här! Det vi har använt mest har varit filtar och babynestet.
    Är så glad att jag sydde ett. Värt allt arbete x100.
    Men grattis till David!

Jag ska sy babynest gånger två, tror att det kommer behövas nu.
  • Coyote
    ohbaby skrev 2012-03-29 19:41:43 följande:
    LiKaZo: tack! O grattis själv:). Kul med två så tätt!

Coyote: tack! Ska du ha tvillingar?
    Japp, så jag lär behöva dubbelt så många filtar och sängkläder.
  • Coyote
    Tjobabi skrev 2012-04-09 21:45:55 följande:
    Hur gör man för att lägga upp bilder från en iPhone? Hittar inte någon funktion för det i FL-appen.
    Tror inte det går, jag har provat både via Safari och mobilsajten, det fungerar inte för mig.
  • Coyote

Jag har äntligen fått tummen ur och börjat pyssla lite, började på en gallerfilt igår kväll. Det går ju superfort, men jag vet inte om jag kommer orka/hinna göra två stycken.

• Coyote
    Tallbarr12 skrev 2012-05-31 22:00:47 följande:
    Åh nu blev jag nyfiken! Hur gör man en gallerfilt? Och vad använder du för garn?
    Haha, det är efter eget huvud, ett experiment som kanske inte alls blir bra. Men jag har vanligt bomullsgarn och en passande virknål (nummer tre tror jag), lade upp 115 maskor och virkade tre varv fasta maskor. Sen kör jag på stolpar med en luftmaska emellan, varannan maskbåge. Det går fort, och som sommarfilt är de perfekta. Behövde ett projekt som inte krävde så mycket tankeverksamhet.
  • Coyote
    BollanB skrev 2012-05-31 23:05:32 följande:
    Skall bli kul att se dina filtar, Coyote. Jag har gett min mor i uppdrag att virka gallerfiltar. När de är klara lägger jag in en bild och beskrivning.
    Min mamma har stickat två stycken i bomullsgarn, tunna och sköna, sonen fick en när han föddes också, men jag har inte tålamod att sticka med så tunt garn. Hoppas jag BLIR klar med dem så lägger jag upp dem här!
  • Coyote
    trz skrev 2012-06-10 22:43:39 följande:
    Tack för ditt svar Kaffepaus! Har också funderat på det där med impregnering(?) men jag tänkte att jag skippar att sy ny sufflett utan färgar den istället, men syr resten, behöver man verkligen impregnering då? Man har ju ändå regnskydd när det regnar tänkte jag..
    Tänkte om man kanske till och med kunde sy i typ IKEAs tyg, det är väl ett ganska tjockt tyg?
    Det får ju liksom inte vara för krångligt tyg att sy i heller då mina sykunskaper inte är dom allra bästa..
    Jag hade nog satsat på att impregnera suffletten i alla fall, det händer ju att regnskyddet inte är med när det plötsligt kommer regn. Men det är ju lätt gjort att spraya på.
  • Coyote
    Fixarfia skrev 2012-06-11 10:05:58 följande:
    Giftig impregneringssprej och litet spädbarn låter så läskigt i mina öron Förvånad
    Men jag är nog lite extra känslig också...
    Det finns mer miljövänlig sprej på Biltema som bara består av parafin = inget gift

Dutta färg med svamp låter kul! Smart när man inte kan färga i maskin pga syntettyg! 
    Jag tänker mig att man enbart sprayar på utsidan av suffletten, inte på insidan. Där kommer ju inte bebisen åt. Och förstås spraya i god tid innan man lägger ner bebisen.
  • Coyote

Tänkte ge mig på att sy ett lapptäcke av gamla jeans. Vissa är det stretch i, andra inte, men spelar det någon roll när man klippt ut alla bitar? Jag tänker att om man är noga när man syr så ingen del blir uttänjd så kan det väl inte ha så stor betydelse? Vad tror ni?

• Coyote
    virrhjarnan skrev 2012-06-21 07:20:38 följande:
    Hejsan! Nu har jag läst hela tråden och blivit sjukt imponerad av alla otroligt fina saker ni har gjort, verkar ju som att ni är proffs hela bunten. Tyvärr så är dock inte jag det, men blev jätte sugen på att lära mig nu när jag kollat igenom den här tråden.Tänkte försöka låna böcker på biblioteket och ta hjälp av internet till att börja med.

Tänkte bara höra är det lättare/mer användbart (om man vill göra saker åt en liten bebis) att lära sig sticka eller virka? Har ni något tips på något superenkelt man kan börja med?
    Jag gör en gallerfilt nu (virkar) och det är verkligen superlätt, man behöver kunna luftmaskor, fasta maskor och stolpar, sen kör man bara på. Och filtar går det åt en hel del! Till sonen stickade jag en enkel filt på tre garnnystan, bara räta maskor, men man stickade den lite på diagonalen, så man behöver kunna öka och minska antalet maskor, dock jättelätt det också.
  • Coyote
    Hallonpajen skrev 2012-09-17 09:01:30 följande:
    mrln: Snyggt!! Och himla smart!

Marilyn: Nu har du förstås hittat, annars är en länk www.imperfecthomemaking.com/2012/01/tutorial-... - jag hade tänkt att sy enligt denna iaf! Vad använde du för tyg?
    Wow! Härlig tutorial, den ska jag sy efter! Har också tvillingar som sparkar av sig filtarna konstant...
  • Coyote
    Marilyn skrev 2012-09-19 10:24:44 följande:
    Lillasyster Alba föddes igår kl 18,55, i v 39+3. 3680 kg kärlek och en halv meter lång. Ligger och vilar ut på bb och funderar på ev hemgång, bara amningen klaffar. Bilder på nysydda filten kommer!
    Men grattis! Vi vill ju ha bild på bebisen också, inte bara filten nu!
  • Coyote
    Marilyn skrev 2012-09-21 16:18:35 följande:

Här kommer en bild på filten som syddes under mitt värkarbete. Den är redan invigd med kräk! Bild på bebis med filt har inte hunnit tas tyvärr. Det som är positivt med filten är samtidigt lite negativt. Filten sitter alltid där och håller henne varm - när hon sitter i bilstolen. Men ska vi flytta henne mellan stol och vagn så har hon inte mycket kläder på sig under flytten. Men den kommer vara perfekt när vi ska läman och hämta storasyster på dagis!

Jag har alltid en extra fleecefilt under vagnen för sådana tillfällen. Superfin filt!
  • Coyote
    Yanya skrev 2012-10-01 11:28:50 följande:
    Vilken go huvtröja, en sån skulle jag vilja ha själv :)

Skoj att så många blev sugna på "cart cover". Kom precis på något, dessa hållare för självscanning måste ju beräknas in och få någon form av hål också... vips blev det lite krångligare men det är väl inte omöjligt att lösa. 
    Eftersom de hållarna ofta sitter på olika ställen på olika vagnar så kan man kanske sy dit en form av ficka, eller bara en hängare, en sån som snickarna har att hänga hammaren i?
  • Coyote

Visst var det någon här som sytt en åkpåse av täcke? Eller är det någon som har en länk kanske?

• Coyote
    Mlir skrev 2012-10-16 22:12:25 följande:
    Jag hittade ett mönster till barnmössa på en hemsida. Har provat och den blev riktigt bra :)

kokalal.blogspot.se/2009/10/att-sy-en-mossa.h...

Den där ska jag sy mössor efter! Har slaktat en hel bunt med gamla tröjor men inte vetat riktigt vad jag ska göra med tygbitarna. Gillar inte att kasta kläder, trots att det är hål i dem, så jag klipper ner dem i stället.

Någon som har tips förresten, angående t-shirts och liknande som blivit fula och inte är lagningsbara eller så?
  • Coyote

Idag såg jag en så himla smart flaskhållare, när man har tvillingar till exempel. Ser ut som en amningskudde ungefär, med långa "ben" och en resårbit på ovansidan som håller fast flaskan. Lär ju vara lätt att sy, och känns inte värd nästan 30 dollar.

• Coyote
    Delapitated skrev 2012-11-30 19:38:38 följande:
    Tjejer! Nu behöver jag tips! En i släkten ska få tvillingar i maj, och givetvis vill jag göra något åt de små! Men jag är verkligen hemskt dålig på att sy(jag är verkligen kass, får inte ens till sicksack på maskinen), vad sjutton skulle jag kunna göra?! Vi vet inte kön än och eftersom jag har två själv så får de ju mycket kläder därigenom. Sånt är för övrigt för svårt för mig. Men något vill man ju göra( som bara de två har) så bomba mig med tips tack!:)
    Snuttefiltar och vanliga filtar uppskattade jag jättemycket att få till mina tvillingar, och det är ju inte så bökigt att sy heller.
  • Coyote
    Delapitated skrev 2012-12-01 07:35:54 följande:
    Coyote: jo men filtar finns:/ det mesta finns ju tyvärr, men kanske typ snuttefiltar, det var en bra idé!:) har du något tips på hur en sån ser ut eller är de bara mindre filtar? Mina ungar har aldrig haft snuttisar så jag har inte en susning:/
    Gärna en med massor av små flikar påsydda, så bebisarna har något att pilla med. Något jag själv faktiskt önskar mig nu (hinner fasen aldrig sy!) är flaskhållare. www.justmultiples.com/bo-prop-blue-white-dot.html Tror inte att det kan vara så knöligt att sy? Fast hon kanske tänkt helamma förstås, då är det ju lite onödigt...
Svar på tråden Syjunta för gravida!