• Coyote

Syjunta för gravida!

Jag tror inte saccosäcksfyllning är så skönt att ligga på, hellre då en lite tjockare skumgummidyna.

• Coyote
    Claudia gbg skrev 2012-02-14 10:40:41 följande:
    Jag kollade på de här "ergonomiska" bäddarna:
    www.littlekidscorner.se/sv/category/134/Skotb...
    Ah, du menar så! Jag måste säga att personligen hade jag inte lagt pengar på en sådan (eller bökat med att sy en egen heller), skötbädden ligger de ju på korta stunder i taget, och då känns det viktigare att man kommer åt bra än att barnet måste ligga ergonomiskt. Men testa!
  • Coyote

Claudia, jag kan nog tycka det vore bortkastad tid faktiskt. Jag avskyr att byta blöja på ojämna underlag, däremot kanske du kan sy typ en liten saccosäck till bebisen?

• Coyote

Jag insåg att jag måste göra dubbelt av allt jag hade tänkt göra till kommande bebis, det visade sig nämligen vara två små kottar. Så jag, som var nöjd över att jag orkat göra mormorsrutor till EN filt, måste nog ge bort den, för jag kommer INTE orka göra en till!

• Coyote
    SophiaI skrev 2012-02-29 16:27:41 följande:
    Coyote: Grattis! Du kan ju göra en mormorsfilt fast sammanhängande. Alltså inte sy små rutor utan t ex göra en rektangel i en färg och virka runt runt istället för små rutor som man syr ihop. Är ju mycket smidigare och går lättare.

Jag är förresten här inne och kikar ofta, dock är jag inte gravid men har en dotter som blev ett igår! Det jag sydde senast var en dopdräkt till henne, hon döptes i lördags. Ska försöka fota den och lägga upp om ni vill se.
    Tack! Det kan man ju göra! Funderar på om man kan göra något annat med mormorsrutor? Något litet, men användbart?
  • Coyote
    Milliam skrev 2012-03-02 02:38:34 följande:
    Coyote: Eller så kan du virka några mormorsrutor och fästa ihop dom och sedan virka runt med olika färger. Jag hade gjort så med den turkosa filten. Det går mycket snabbare än att virka enbart smårutor.
    och GRATTIS till tvillingar =) Fick du reda på det först på rutinUL? Kände du på dig det redan innan eller blev ni helt överraskade? 
    Ja, din filt var superfin! Kanske jag skulle göra så? Eller överlåta hela rasket på skruttarnas mormor?

Tack! Det var en chock på rul, jag hade verkligen inte en susning om att det kunde vara tvillingar! Tyckte att magen var rätt stor, men med andra barnet så ska ju magen bli större så jag trodde det berodde på det. Men tji fick jag, två små pluttar, förmodligen enäggstvillingar, så jag får väl sy hårband till dem så vi kan skilja på dem.
  • Coyote
    Evli3 skrev 2012-03-04 18:51:43 följande:
    Ja något väldigt skumt är det...
    började faktiskt förra veckan då det helt plötsligt dök upp en skruv i pedalen som fastnade i ett läge som gjorde att foten var nertryckt hela tiden och maskinen gick konstant, det löste vi, men nu går den i ett utan foten inkopplad, märkligt!
    Jo det är säkert som ni säger, ett elfel!
    Har ett ställe på frölunda torg man kan lämna till, kanske få ta mig dit i morgon, men maskinen är så tung, vet inte om jag kan bära bort den själv :/  
    Skulle faktiskt tro att du bara behöver lämna in pedalen, ring och fråga!
  • Coyote
    gröna L skrev 2012-03-23 11:18:15 följande:
    Jag har hängt i den här tråden länge nu, men inte gjort jättemånga inlägg. Tror inte ens jag har visat några av mina alster? Men jag insåg plötsligt att jag ju inte hör hit Förvånad Jag är inte gravid längre! Min lille prins kom ju ut för snart 6 veckor sen! (Han har redan börjat växa ur några av kläderna jag sytt...)

Här är några bilder i alla fall!

Det här är det jag sytt som jag är mest nöjd med - en dunåkpåse! Lite dyster blir jag av denna vårvärme - jag kanske aldrig får använda påsen igen!

Haremsbyxor och mössa i mysigt elefanttyg med lila muddar.

Goseelefant

Lekfilten vars storlek jag diskuterade med någon i tråden

Och slutligen ett par muddbyxor med en mysprins i <3 Även till de här byxorna finns en matchande hjälmmössa.
    Åkpåsen var helt fantastisk! Vad fin den är! Har du någon beskrivning på den?

Och prinsen på sista bilden var himla fin, han också!
  • Coyote
    gröna L skrev 2012-03-26 20:58:20 följande:
    Okej, här kommer en liten beskrivning av hur jag gjorde åkpåsen. Jag ska säga först bara att jag inte har provat att tvätta påsen (har inte haft några olyckor i den hittills!), så jag vet inte riktigt hur det blir med dunet, men jag tänker mig att om man gör som med sina täcken (bollar i tumlaren) blir det nog bra. Lite tvättkrångel alltså, men dun är ju oslagbart skönt!

Innan jag började gjorde jag en prototyp i ett gammalt skräptyg, och omarbetade mönstret ett par gånger. Hur mönsterdelarna ser ut syns bäst på bilderna av det utklippta tyget längre ned. Måtten är anpassade efter liggdelens mått.

Jag började med dundelen. Jag ritade ut mönstret direkt på täcket och sydde en söm just innanför och en söm just utanför strecket och klippte mellan sömmarna. Detta för att inte få dun i hela lägenheten. Därefter kantade jag dundelarna med ett kantband som jag hade sprättat lös från täcket (jag tänkte att det borde vara duntätt, till skillnad från vanlig bomullssnedslå). Sedan sydde jag ihop dundelarna.

Sedan klippte jag till tygbitarna:

Det är egentligen samma mönster i tyg 1 (det med medaljongerna (eller vad det är), alltså det ljusare på paintbilden) tyg 2 (det prickiga, mörkare på paintbilden) och duntäcket, bortsett från att framstycket är olika långt på alla och duntäcket inte har någon sömsmån tillagd. Att framstyckena är olika långa beror på att jag ville ha det lilla överviket, så man ser innertyget överst på framdelen.

Jag gjorde en bild i paint för hur jag sydde ihop delarna (ja, jag engagerar mig! :D)

punkt 1-3 sys räta mot räta.

1. Jag sydde ihop framstyckenas övre del först, och liksom vek och strök ca 5 cm ovanför sömmen, för att göra överviket.
    2. Därefter har jag för mig att jag sydde ihop framstycke med bakstycke, den nedersta, U-formade delen. Här sys alltså framstycket i tyg 1 ihop med bakstycket i tyg 1 och motsvarande.
    3. Sedan sydde jag ihop resten av påsen, förutom överst på luvan. kom ihåg att sy fast knappflärparna (det är de som syns på "vingarna" och överst på bakstycket)
    Därefter vänds påsen och dunpåsen stoppas i. Jag sydde fast den med enstaka stygn i hörnen, för att dunpåsen inte ska röra sig i "fodralet". Sist sys söm nr 4 från rätsidan och knappflärparna sys fast.

Typ så gick det till! Säg till om ni inte förstår, det är faktiskt riktigt svårt att skriva beskrivningar!

Jag lägger in en bild på den färdiga påsen i "öppet" läge också, kanske kan förklara nånting :) :

Om ni gör åkpåsar enligt min beskrivning (eller inspirerade av den) vore det jättekul att se bild av resultatet! Lycka till
    En jättebra beskrivning! Synd att mina ungar föds mitt i sommaren, men de kommer ju behöva åkpåse till vintern ändå.
  • Coyote
    Tallbarr12 skrev 2012-03-28 15:35:28 följande:
    Fast typ alla symaskinsmärken har budgetvarianter som ofta tillverkas i andra fabriker...

Som ja så tidigare: om det inte går att provsy så skulle jag inte lägga 1500 kronor på en maskin som man eventuellt inte blir nöjd med/inte kommer överens med.

Min mamma köpte en gång en billig symaskin från coop som hon ångrade nåt enormt och fick ganska snart hosta upp pengar att köpa en "riktig" maskin då coop-maskinen var hopplös...
    Jag har en från Rusta, som vi provsydde med förstås, och den var okej. Den duger liksom, men inte mer än så. Känns väldigt plastig och jag kommer köpa en annan sen.
Svar på tråden Syjunta för gravida!