gröna L skrev 2012-03-26 20:58:20 följande:
Okej, här kommer en liten beskrivning av hur jag gjorde åkpåsen. Jag ska säga först bara att jag inte har provat att tvätta påsen (har inte haft några olyckor i den hittills!), så jag vet inte riktigt hur det blir med dunet, men jag tänker mig att om man gör som med sina täcken (bollar i tumlaren) blir det nog bra. Lite tvättkrångel alltså, men dun är ju oslagbart skönt!
Innan jag började gjorde jag en prototyp i ett gammalt skräptyg, och omarbetade mönstret ett par gånger. Hur mönsterdelarna ser ut syns bäst på bilderna av det utklippta tyget längre ned. Måtten är anpassade efter liggdelens mått.
Jag började med dundelen. Jag ritade ut mönstret direkt på täcket och sydde en söm just innanför och en söm just utanför strecket och klippte mellan sömmarna. Detta för att inte få dun i hela lägenheten. Därefter kantade jag dundelarna med ett kantband som jag hade sprättat lös från täcket (jag tänkte att det borde vara duntätt, till skillnad från vanlig bomullssnedslå). Sedan sydde jag ihop dundelarna.
Sedan klippte jag till tygbitarna:
Det är egentligen samma mönster i tyg 1 (det med medaljongerna (eller vad det är), alltså det ljusare på paintbilden) tyg 2 (det prickiga, mörkare på paintbilden) och duntäcket, bortsett från att framstycket är olika långt på alla och duntäcket inte har någon sömsmån tillagd. Att framstyckena är olika långa beror på att jag ville ha det lilla överviket, så man ser innertyget överst på framdelen.
Jag gjorde en bild i paint för hur jag sydde ihop delarna (ja, jag engagerar mig! :D)
punkt 1-3 sys räta mot räta.
1. Jag sydde ihop framstyckenas övre del först, och liksom vek och strök ca 5 cm ovanför sömmen, för att göra överviket.
2. Därefter har jag för mig att jag sydde ihop framstycke med bakstycke, den nedersta, U-formade delen. Här sys alltså framstycket i tyg 1 ihop med bakstycket i tyg 1 och motsvarande.
3. Sedan sydde jag ihop resten av påsen, förutom överst på luvan. kom ihåg att sy fast knappflärparna (det är de som syns på "vingarna" och överst på bakstycket)
Därefter vänds påsen och dunpåsen stoppas i. Jag sydde fast den med enstaka stygn i hörnen, för att dunpåsen inte ska röra sig i "fodralet". Sist sys söm nr 4 från rätsidan och knappflärparna sys fast.
Typ så gick det till! Säg till om ni inte förstår, det är faktiskt riktigt svårt att skriva beskrivningar!
Jag lägger in en bild på den färdiga påsen i "öppet" läge också, kanske kan förklara nånting :) :
Om ni gör åkpåsar enligt min beskrivning (eller inspirerade av den) vore det jättekul att se bild av resultatet! Lycka till
En jättebra beskrivning! Synd att mina ungar föds mitt i sommaren, men de kommer ju behöva åkpåse till vintern ändå.