• Jeena

Syjunta för gravida!

MammaMia88 skrev 2011-08-17 13:34:20 följande:
    Istället för galge så kommer jag nog sy så den kan hänga på skötbordet som har en ganska hög, snidad, kant Fast fattar inte riktigt hur blöjautomaten fungerar?  
    Hehe.. nä jag var fundersam först oxå. E ju egentligen bara en påse, fast med hård botten och öppningen framåt. Antar att man staplar blöjorna därinne och sen bara sticker in handen och tar den översta.  E ju inget speciellt egentligen men bra mycket trevligare än att bara ha en plastpåse stående på golvet iaf. Tungan ute
  • Jeena
    Cornellia skrev 2011-08-22 05:35:47 följande:
    Inatt har jag sytt en jacka i storlek 62, den blev faktiskt riktigt bra (om man får säga så om sina egna alster). Tygerna är en gammal golftröja, en gammal t-shirt och lite spill.

Imorgon natt får det bli tillhörande byxor.
    Det får man absolut säga.. och kan inte annat än hålla med. Jättesnyggt!! Skrattande
  • Jeena
    amorosa skrev 2011-08-25 17:29:30 följande:
    Den här tråden har jag lagt bland favoriterna nu! Har inte sytt så mycket i mina dagar, bara några dukar och gardiner. Men nu tänkte jag försöka mig på en gravid-/amningskudde. Var och köpte ett fint tyg idag. Frågade i affären om hon hade nåt fyllningsmaterial, men hon rekommenderade inte vadd. Hon trodde att det skulle bli för mjukt och jag skulle behöva mer stadga. Vad säger ni? Vad har ni fyllt med? Vad skulle ni rekommendera? Såg att det var någon som hade sytt amningskudde här.

Alla alster jag sett här är så fina! Ni är jätteduktiga!  
    Har sytt min kudde nu och jag köpte en vanlig kudde o klippte upp och fyllde med. Visserligen en stooor kudde men två vanliga e nog lagom. Gjorde min ganska så hård-stoppad, tänkte att den då nog är mest funktionell när man nu ska använda den som stöd.
    Ska lägga upp en bild strax, måste orka ta en bild först bara, hihi..
    Sydde efter detta mönster istället för efter måtten tidigare i tråden. Den blev rätt stor men det är nog så det ska vara. Tungan ute
  • Jeena

Så här blev min kudde, missade ju självklart att sy i band i ändarna så det får nog bli helgens tilläggs-projekt. Tungan ute Annars e jag rätt nöjd med resultatet.

Behöver nu tips på fler saker som kan vara roliga att sy/bra att ha när bebis kommer. Lite svårt med kläder än bara, då vi inte vet vilken sort det blir.
  • Jeena
    amorosa skrev 2011-08-25 21:28:42 följande:
    Jeena: åh, jättefin!! Har du dragkedja längs ena långsidan? Tänkte att man borde kunna använda kardborrband också?
    Japp, dragkedja på en sidan ja. Använde en som var 35cm, då var det inga problem att få i innerkudden. Borde väl gå utmärkt att ha kardborreband också.
    Bara att man kanske får tänka på att ta lite bredare tyg där då iom att kardborrden ligger ovanpå varann vilket en dragkedja inte gör. Men det borde ju inte va så svårt att fixa till.
    Eller så är det bara jag som krånglar till det i huvudet nu. Tungan ute
  • Jeena

Vilken söt uggla!!!!

Har tappat inspirationen helt o hållet här tyvärr.. har vart så mycket med sjukhusbesök o grejjer så det har inte blvit något syande av alls.. Rynkar på näsan

Nån som har några mer praktiska idéer liggandes på lut??

Och förresten, vart köper ni ställningar till mobiler någonstans?

• Jeena
    Moniqe1979 skrev 2012-02-15 14:56:39 följande:
     till er som funderar över att sy ett babynest kan jag säga att det är det absolut BÄSTA vi har här hemma till lillskruttan, hon verkligen älskar att ligga i det och då vi har 2 våningshus med sovrum en trappa upp är det perfekt att låta henne ligga i det "här nere" på dagarna i vaggan eller på soffan etc och sen bara ta hela nästet med henne i och bära upp i spjälsängen en trappa upp när vi går och lägger oss, kanon då hon slipper bli väkt pga lukt och temperatur förändringar så oavsett vart hon sover så sover hon "hemma" SÅ nöjd och glad att jag hittade tipset här! (tösen är 1 månad nu)
    Tänkte  precis också göra ett inlägg nu när min lilla hunnit bli 4 mån om att babynestet har varit till såå stor användning, precis som du säger när man vill ha henne ligga säkert i soffan o så..
    Och även i början när spjälsängen var väldans stor så hade vi den i och även när hon låg i vår säng i början när hon var så plutteliten.. men mest då för pappas skull (han var rädd han skulle rulla på henne eller nått).
    Suveränt var ordet!!! 
    Har till och med fått göra en liten förlängning av madrassen, (skumgummi med tyg runt som jag tråcklade fast på babynestet) då liten bebis snabbt blev stor bebis. Tungan ute
  • Jeena

Jeena skrev 2011-08-13 11:49:11 följande:
    Mitt bidrag till babynest-galleriet. Tungan ute
    Ska förhoppningsvis bli en ammningskudde av samma tyg också. Men det projektet får nog vänta till efetr lunch. Blir ju tilloch med anfådd bara av att plocka upp nålarna o joxet som ramlar ner på golver när man sitter vid symaskinen. *pust*

Jeena skrev 2011-08-13 12:31:58 följande:
    Tack!!  Skrattande
    Har använt beskrivningen från lindabireseveriksson.blogg.se/bebislangtan/20... som nån här tidigare har länkat till. Enda ändringen som jag gjorde var att jag gjorde bottenplattan lite bredare.. min blev ungefär 37cm bred medans den i beskrivningen bara är typ 30. Men det är ju en smaksak. Förbereder mig på en liten tjockis-bebis.. Tungan ute

Ammningskudden får nog bli lite på måfå men måtten borde bli något som det här iaf..
    Svårt att veta själv vad som är lagom stort, tror knappt jag sett en ammningskudde förut, förutom på bild i tidningar.. hihi..
  • Jeena

Oj, vad konstigt det blev. Hade en bild på mitt babyneste med i det första citatet. Men iaf.. hoppas att länken till beskrivn. fortfarande funkar.

• Jeena
    Jeena skrev 2012-02-16 14:29:56 följande:
    Oj, vad konstigt det blev. Hade en bild på mitt babyneste med i det första citatet. Men iaf.. hoppas att länken till beskrivn. fortfarande funkar.
    Och nähä, gjorde den ju såklart inte. Men googla beskrivning och babynest så får du upp bra instruktioner. Verkar som de flesta utgått från samma grundmönster och den gjort lite egna ändringar åt en eller andra hållet.
  • Jeena
    Höstvind skrev 2012-03-07 11:25:28 följande:
    Var och kollade på symaskiner idag då min farmors supergamla maskin krånglar till tusen. Vill ha en enkel men ändå bra maskin. Fastnade för Husqvarnas Emerald 116 eller 118. Så tittade jag även på en av Husqvarnas enklaste overlockmaskiner, Huskylock s15. Blev sugen på att ha två maskiner... Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Bra/dåligt med dem?
    Funderar lite på det där med overlock, går det att sy en "vanlig" raksöm tex på den eller är det bara overlocksömmar eller vad man kallar det? Behöver man alltså ha en vanlig maskin också om man har en overlock? Det ultimata vore ju en alltiett-maskin Skrattande
  • Jeena
    Två vuxna och fyra barn skrev 2012-04-17 15:24:52 följande:
    Hej!
    Är det nån som vet vart man kan köpa silicon ringar och spännen till napphållare??
    Har sökt på internet men hittar verkligen inget.
    mrsbao.se har haft en hel del sånt tidigare, men ser nu att sidan ser lite skum ut. Hmm.. men kanske värt att kolla på ibland, var inte alls längesen jag beställde därifrån.
Svar på tråden Syjunta för gravida!