Inlägg från: Moniqe1979 |Visa alla inlägg
  • Moniqe1979

Syjunta för gravida!

Hu vilken svordom nån yttrade om att BYTA ut sin symaskin nej hu man kompleterar bara med en nyare inte byter ut *hihi*

Jag har Nu sen jul inte mindre än 3 maskiner för tomten kom med en brother NV-950 som är en kombinerad sy och brodyr maskin dock inte hunnit/kunant/ orkat testa den ännu pga av foglossning från helvetet, fick ialalfall maken att packa upp den igår kväll så snart så...

annars har jag även en singer 4 trådig overlock samt en singer Confidence 7466 som jag är toknöjd med

• Moniqe1979

Iofs inte till "bebisen" men till mig under amnings tiden, Sydde en poncho igår som jag tänkte ha just när man måste amma på stan, med sonen hade jag en filt att hänga över axeln med den ville åka ner stup i kvarten och tog en massa "uppmärksamhet" och bökande. Ponchon blir ju lätt att bara trä över huvudet och docka till bebisen under och de som inte tål att se ett bröst slipper se *kanon*

köpte en mjuk tunn angora pläd på ica maxi för 75:- klippte den 120x90 cm (behöll fransarna på fram sidan även om det knappt syns på bilden)

Vek tyget på mitten (60x90) mätte ut var mitten på vikningen var och klippte 10 cm åt vardera håll så halshålet blev 20 cm. sen klipte jag ett "sprund" 25 cm ner i mitten fram och rundade till halshålet i både fram och nacken. Vek och sydde in kanterna ca 1 cm runt om både hals och sidor samt ryggen med fusk "overlock" söm på vanliga symaskinen  sydde i en liten krok knäppning i toppen av sprundet och så var den klar tog ca 40 minuter totalt... super lätt
  • Moniqe1979
    Tjobabi skrev 2012-01-05 18:02:25 följande:
    Men sitter napparna verkligen kvar då? Asså, jag antar ju att det funkar eftersom de finns för det syftet men det låter så konstigt i mina öron. Får helt enkelt ge mig iväg och se det live
    Antar att de bara är till för "klump"nappar, fast det kanske bara finns den modellen nu för tiden.. När jag var liten så var det ju en liten ögla... Hrmm, är ju några år sedan, men ändå!
    har man den typen av napp som har en ögla (vilket numera är mycket ovanligare JA) så gär man ett "lärkhuvud"  med gummi ringen runt öglan bara...
  • Moniqe1979
    Miss Giggle skrev 2012-01-05 21:59:08 följande:

här är kvällens produkt :D Klänning beställd av dottern.
    Denna  gången följde hon själv med till stoff o stil och valde tyg.

Fick då reda på att i feb börjar nya tyger och mönster titta in. Åh vad jag längtar.

vad SÖT
  • Moniqe1979

tack den som tipsade om denna länk till baby nest

Blev 2 st igår ett till mini (som envist vägrar sätta fart och komma ut) och ett till blivande storebror och hans älskade docka

• Moniqe1979

vad snyggt Mammarie.

Är det någon som kan tipsa om bra webshop som har flanell tyger? (utöver gamla hederliga stoff och stil då)

• Moniqe1979
    frunygren skrev 2012-02-08 21:48:18 följande:
    måste jag införskaffa massa pressarfötter till min maskin för alla olika funktioner?
    behöver jag overlocka alla kanter när jag ska sy en skötväska? (har ingen överkastningsfot)

sedan quiltade hon som gjort beskrivningen fast fodret, måste man göra det med quiltfot eller går det med vanlig?

och om jag ska sy i resår, behöver jag en speciell fot då och vad kallas det?

såg att en fot kostar ca 149.- så det känns ju inte som man vill slänga ut flera hundra på massa nya fötter om det inte behövs....
    jag har femtioelva olika fötter till mina maskiner och använder i princip bara 4 st.
    har 2 "vanliga" som är olika breda dem använder jag beroende på hur långt från kanten jag vill sy (dvs använder bredden som måttstock) samt att den ena är bättre på luddiga tyger då den inta fastnar,
    sen använder jag en fot som är till för att sy blixtlås så man kan sy NÄRA tänderna.
    och den sista foten jag använder är en för att sy knapphål den är inte nödvändig men lättare att få dem jämna...

skulle säga att du klarar dig GOTT med den vanliga foten, sy raksöm ganska nära kanten först och sen sicksackar du utanför  raksömen där det står "overlocka"

vågar inte uttala mig om "quilta" fast fodret utan att ha läst mönstret men tror du kan improvisera till det med den vanliga foten med om det inte är så att de bara använt ett fint ord för att skriva sy ihop alla tyglager med raksöm så de sitter ihop snyggt med en synlig söm då räcker det ABSOLUT med en vanlig fot.
  • Moniqe1979
    vildaungarnasmamma skrev 2012-02-12 15:58:21 följande:
    Vart köper ni tygerna?
    Jag hittar bara en massa svindyra tyger i affärerna...
    Det enda som är någerlunda billigt i bra kvalité är dom jag köpt från Stoffochstil.....
    tyvär är det nästan dyrare att sy själv än att köpa färdigt just för att tyg inte längre är BILLIGT
  • Moniqe1979

till er som funderar över att sy ett babynest kan jag säga att det är det absolut BÄSTA vi har här hemma till lillskruttan, hon verkligen älskar att ligga i det och då vi har 2 våningshus med sovrum en trappa upp är det perfekt att låta henne ligga i det "här nere" på dagarna i vaggan eller på soffan etc och sen bara ta hela nästet med henne i och bära upp i spjälsängen en trappa upp när vi går och lägger oss, kanon då hon slipper bli väkt pga lukt och temperatur förändringar så oavsett vart hon sover så sover hon "hemma" SÅ nöjd och glad att jag hittade tipset här! (tösen är 1 månad nu)

• Moniqe1979

en varning just för ikeas ljusblå filtar är att de blir "noppiga" /och fula ganska fort, sydde en tröjja och byxa i present till en kompis och redan efter första tvätten var de tråkiga, annars sytt mycket i fleece plädar från Rusta och dem håller mycket bättre i kvalliten...

• Moniqe1979

Är det nån som har ett mönster (eller länk till) hur man syr ett par baby tossor? (mjuka skor i typ fleece med mudd)

• Moniqe1979
    Tallbarr12 skrev 2012-05-05 20:00:56 följande:
    Ska till malta om ett par veckor och börjar få panik för att kag knappt har några somriga kläder som jag kommer i! Så idag så hämtade jag upp en låda ur källaren med kläder som jag la undan för nåt år sen för de var för stora. Hittade en tunn jeanskjol som passade! :-O och dessutom två par tunna byxor som inte gick att knäppa längre, men som jag tänkte sy i mudd i midjan i. Ett par vita linnebyxor som blir underbara i sommar, och ett par gamla capribyxor som jag egentligen inte trivs så bra i, men kom på att dom kommer nog funka bra som shorts Är strl 34 i vanliga fall och var till hm och provade mammakläder igår, men det minsta dom har är ju 36 eller small, och de kläderna var tält! Och inte bara över magen utan även över axlar mm... Så jag kommer nog få sy mig mina mammakläder! Nån som sytt i mammamudd i byxor och har nåt tips? Ska ta och googla lite innan jag börjar med tänkte jag. Tror ni på trikå, interlock eller muddväv?
    Jag köpte några strechiga linnen/toppar på rea på H&M som jag "vände uppochner" så nedre fållen på toppen blev övre fållen på mudden. vart betydligt billigare än att köpa tyg för ändamålet och var ju då redan tubformat. kom bara ihåg att klippa fronten längre än ryggen....
  • Moniqe1979
    NinnaBus skrev 2012-05-09 21:58:33 följande:
    Nån som har nåt förslag på vart man kan köpa tryckknappar? Via nätet...
    Sådana som man "bankar" ihop med hammare, inte sådana som man syr på.
    Letat på flera ställen som säljer tyger på nätet, men hittar inte några tryckknappar.
    Kollade i närmaste handarbetsaffären också, men de hade bara jättestora.
    Och det är en timmes bilväg till närmsta större stad...    
    stoff och stil har 50 pack.
  • Moniqe1979
    trz skrev 2012-06-22 00:21:39 följande:
    Fråga tre löste sig också, men knapphål?
    min maskin kan knapphål... men måste säga att trots det ÄLSKAR jag tryckknappar av den modell man pressar dit en del på var sida tyget (dvs inte syr fast) åh så smidiga de är...
  • Moniqe1979
    Solaika skrev 2012-07-07 17:13:01 följande:
    Exakt en sån är det ju jag köpt! Men hur använder man den? För jag lyckas bara ha sönder knapparna

knappar kommer ca 2 minuter in i filmen...
  • Moniqe1979

har man tur kan man snubbla över en tång som ser ut som denna  BILLIGT påt ex byggvaruhus 10:- marknad på coop etc. haft en i  MÅNGA år som jag ärvt efter mamma men först nyligen fattat att den avr till tryckknappar...

• Moniqe1979
    Trolltoka skrev 2012-07-23 08:22:01 följande:
    Hur stora brukar man göra babyfiltar? Typ sånna som man sveper in bebisen i på bb å så?
    gjorde tunna filtar i flanell som var 75x75 cm med avrundade hörn de räckte mer än väl lääänge
  • Moniqe1979
    Edds skrev 2012-08-09 22:52:35 följande:
    Ngn som har bra tips på nå sköna varma och inte allt för osexiga bröstinlägg , eller bra material som altså håller värmen om bomberna till vintern? Jag bor i Norrland så jag behöver varma tuttar och vill absolut inte ha mjölk stockning !! Så jag tänkte sy något som värmer men vad ska man använda för tyg egentligen ??
    Gjorde i fleece klippte som en oval som gick från sian av bröstet/armhålan och en bit förbi bröstvårtan klippte ur en tårtbit  från "fronten" och till bröstvårtan och sydde ihop kanterna så det bleb lite skålformat... sexigt nej varmt ja...
Svar på tråden Syjunta för gravida!