• Coyote

Syjunta för gravida!

carooo skrev 2011-12-06 10:42:25 följande:

På förra föräldraträffen pratade vi bland annat säkerhet och fick då tipset att se till att det finns ordentligt med reflexer på vagnen och vagnens chassi. Något som jag inte alls tänkt särskilt mycket på. Så letade i butik efter butik efter reflexer som skulle passa bra på vagnschassit men hittade ingenting. Kom därför på att jag kunde sy mina egna reflexband som passar till vagnen...Köpte kardborreband och reflexband!

Inte så kul sypyssel men väldigt användbart iallafall Skrattande

Kan bara tipsa om att det finns reflextejp att köpa på Babyproffsen, vi tejpade på chassit, snabbt och enkelt, och man syns garanterat. Om man inte är så pysslig av sig.
  • Coyote
    Silee skrev 2011-12-29 21:16:02 följande:
    Åh, så du menar att det är svårt att sy för hand?
    Jag gör ingenting på dagarna i alla fall, så tänkte sysselsätta mig med det.

Och nej, jag känner tyvärr ingen som har symaskin Rynkar på näsan
    Jag tycker det är lätt hänt att man börjar slarva lite med stygnbredd och -längd när man sytt ett tag, det händer ju liksom ingenting! Men Rusta har symaskiner för 800 ungefär, inga avancerade saker, men duger absolut till att sy enklare saker!
  • Coyote
    Twinpeak2012 skrev 2011-12-29 22:52:30 följande:
    Jag tror inte att Rusta finns i England, men det finns kanske någon motsvarande lågprisbutik?

Huvudsaken är väl att det håller ihop! Ska man sy bäddset så är det ju få synliga sömmar, på just dom kan man ju vara extra noggrann och på övriga sömmar satsa på att det ska hålla för många många tvättar och helt enkelt hålla ihop. 
    Nu är du väl petig i överkant? Haha, jag missade att det var i England!
  • Coyote
    Twinpeak2012 skrev 2011-12-31 00:13:15 följande:
    Haha ja jo lite kanske. Får skylla på hormoner
    Haha! Helt rätt att kommentera, annars hade jag säkert talat om att Jysk också har symaskiner billigt nu. Fast de kanske finns i England förresten?
  • Coyote
    Twinpeak2012 skrev 2011-12-31 00:34:27 följande:
    Haha ingen aning Jysk är danskt det vet jag. Det finns rimligtvis billiga symaskiner i England också men om man ska sy lakansset kan man göra det för hand också. Hihi jag önskar er alla gott nytt år oavsett om ni har symaskin eller inte! Nu ska jag äta och sen sova innan jag skriver mer fåniga kommentarer...
    Ha! Sov så gott, och gott nytt år!
  • Coyote

Jag behöver lite hjälp... Just nu kan jag inte sy någonting där sömmarna syns, eftersom min skit-symaskin vägrar samarbeta. Det blir jämnt och fint på ovansidan (övertråden) men under... Herrejösses, ser ut som en treåring sytt för hand, typ. Har provat att ställa in trådspänningen från hårdast till lösast, men jag hittar inte rätt! Antingen är tråden så slapp att den syns på ovansidan alt. lägger sig i öglor mellan stygnen, eller så är det så spänt att tråden knappt håller ihop. Min symaskin är en billig sak från Rusta, och man har inte så mycket hjälp av bruksanvisningen, men är det någon som har några tips? Jag vill ju bara att det ska gå snabbt och lätt att sy, i nuläget vill jag inte ens använda den.

• Coyote
    gröna L skrev 2012-02-09 20:26:35 följande:
    Jag hade sådär en gång i min gamla husqvarna en gång, då var det en STOR dammtuss innanför undertråds"kapseln". Kan ju vara värt en koll!
    Tack, ska kolla! Inte för att jag ens kan tänka tanken att det skulle finnas minsta dammkorn i vårt kliniskt rena hem, men... Det kan absolut ligga något ludd där och bråka!
  • Coyote
    FruSabbi skrev 2012-02-09 20:59:50 följande:
    Ett tips är att pröva med en annan tråd :) Hoppas det löser sig för dig!
    Men vad fasen, att jag inte ens tänkt på det! :O Det ska jag göra! Tack!
  • Coyote
    bejx skrev 2012-02-12 18:51:24 följande:
    Här kommer bilder på åkpåsen jag gjort idag! :)
    (Det är bara snöret som ska bytas ut, men jag hade inget snöre hemma, så det får jag byta ut imorgon.
    Och så ska jag ta ut hål för babyskyddet när jag orkar. ;) )

Men oj, vad snygg! Har du något tjusigt mönster till det hela? Ser inte väldigt avancerat ut!
  • Coyote
    bejx skrev 2012-02-13 22:37:59 följande:
    Men tack! :D

Nej, mönstret har jag tänkt ut helt själv.

Men det är två lager fleece som är ihopsydda, i 2 delar. Baksida och framsida. 
    Sytt dom räta mot räta och sen vänt på dom. Sen har jag sytt fast dragkejdan frampå.
    Sen sydde jag ihop alla delar, avig mot avig. Sen gjorde jag kantband av fleecet (spillbit) där jag trätt snöret igenom.
    Ja, enkelt förklarat. ;) 

Inte särskilt svårt. Lite pilligt, men med nålar och en hyfsad maskin och ett tålamod bör det gå bra! :)

(Är sämst på att förklara skrivande, bättre muntligt! Haha! Men jag hoppas du förstår! Skulle kunna rita upp ett enkelt mönster i paint och lägga ut om någon är intresserad). 
    Jag fattade faktiskt precis! Är den tänkt till babyskyddet?
Svar på tråden Syjunta för gravida!