Kristines babysockor
Använd babyull eller nåt annat tunt garn (går åt ca 40gram). Använd sticka nr 2 eller 2,5. Vanliga stickor.
Lägg upp 34 maskor. (Det är rätstickning hela vägen.) Sticka ca 8 cm. (det här är delen som är runt benet på sockan) Sen stickar man 22 maskor.. vänder och stickar tio maskor fram och tillbaka så det blir ungefär 4 cm (det här är biten är på ovansidan av tårna, mitten av "bendelen"). Totalt är stickningen nu ca 12cm.
Sen plockar man upp 12 maskor längs ena sidan av "tio-maskor-delen" tills man kommer till bendelen och stickar då hela vägen ut, vänder och stickar tills man kommer till andra sidan av "tio-maskor-delen", plockar även där upp 12 maskor och stickar sen hela vägen ut. Nu borde det vara 58 maskor totalt. Sticka 12 stickor (fram och tillbaka 6 gånger).
När du gjort det sticka 12+12+9 maskor – sticka den 10:e maskan ihop med nästa maska. Vänd, sticka 9 maskor – sticka 10:e maskan ihop med nästa osv... ända tills det bara är fyra maskor kvar av ”bendelen”. Maska sedan av alla maskor och sy sedan ihop baksidan av sockan.
Hoppas ni förstår;)
När jag gör dem använder jag ett lite tjockare garn och minskar antalet maskor. Då blir de lite varmare/tjockare och går fortare att göra och eftersom jag är lat så gillar jag det:P