annat82 skrev 2011-08-30 08:39:30 följande:
Gjorde inte mina band enligt beskrivningen, och ändrade ju massor annat också iofs
men det borde räcka med mindre sömsmån, åtminstone 0,5 cm däremot. En säkerhetsnål är bra hjälp för att vända banden. Fäst den i tyget i ena änden och med dra den genom bandet samtidigt som man får hjälpa till lite och vända tyget, lite beroende på vad det är för tyg.
Och jag gjorde nog mina band uppmot 30 cm iaf, även där beroende på tyget. Har haft ganska tjockt tyg som yttertyg och då går det åt mer för att knyta
Jag tog mindre sömnsmån, och använde en säkerhetsnål för att försöka vända den. Men jag klarade inte det. Maken pysslade med den till tv'n ett tag
, och efter ett tag hade han vänt den. Men vilket sjå!!! Får nog göra annorlunda med det andra bandet, och kanske göra om det första också...
Jag har aldrig sytt en dragkedja i hela mitt liv (nåja, kanske på syslöjden i mellanstadiet
), så jag har ingen aning om hur man gör. Såg en video på youtube, där hon först sytt ihop tyget som vanligt och sen nålade fast dragkedjan på undersidan och sydde. Sen sprättar man upp tyget över dragkedjan. Är det så man brukar göra?