Inlägg från: 82nyfiken |Visa alla inlägg
  • 82nyfiken

Syjunta för gravida!

amorosa skrev 2011-08-25 17:29:30 följande:
    Den här tråden har jag lagt bland favoriterna nu! Har inte sytt så mycket i mina dagar, bara några dukar och gardiner. Men nu tänkte jag försöka mig på en gravid-/amningskudde. Var och köpte ett fint tyg idag. Frågade i affären om hon hade nåt fyllningsmaterial, men hon rekommenderade inte vadd. Hon trodde att det skulle bli för mjukt och jag skulle behöva mer stadga. Vad säger ni? Vad har ni fyllt med? Vad skulle ni rekommendera? Såg att det var någon som hade sytt amningskudde här.

Alla alster jag sett här är så fina! Ni är jätteduktiga!  
    Jag har gjort en amningskudde och köpt styrolitkulor att ha i (såna där som finns i saccosäckar). Finns på Panduro Hobby eller här. Har inte fyllt min än, men tror det blir jättebra. När man fyller med styrolitkulor kan man ju forma kudde lite. Jag köpte en 100 literssäck, men enligt mönstret på amningskudde.com så ska det räcka med 30 liter. Tänkte att jag kanske ska sy något annat som jag vill fylla någon gång. Men kanske inte kommer förbruka allt, så om du bor i Sthlm kan du få köpa av mig.
  • 82nyfiken
    MammaMia88 skrev 2011-08-25 17:56:02 följande:
    Men då blir det nästan billigare att köpa en ny amningskudde i butik. Fast det kanske inte är mindre kostnader du är ute efter
    Vart har du hittat så billiga amningskuddar? 33 liter styrolit hos Panduro kostar 149 kr sedan räcker det att köpa 1 m tyg (finns fina på IKEA för 69kr metern.) Innekudde sydde jag av ett lakan. Dragkedjan fick jag av mamma. Sedan tycker jag det är roligare att sy sin egen, de jag har sett har så tråkigt tyg. Jag sydde 3 olika fodral så man kan växla lite
  • 82nyfiken
    amorosa skrev 2011-08-25 19:21:37 följande:
    Tusen tack för era svar!

82nyfiken: det är det mönstret jag tänkte använda också! Hur får du 1 m tyg att räcka? Var tyget så brett att du kunde klippa ut två sidor på bredden? Har du sytt i band också, som det står i mönstret, för babysitterfunktion?

Jeena, annat82: skulle vara kul att se bilder på era kuddar!  
    Jag gjorde 2 separata delar och sydde ihop. Alltså jag vek inte ihop tyget om du förstår - då räcker det. Ja, jag gjorde band också. Tycker dock de ser lite korta ut, men det får vara så så länge!
  • 82nyfiken
    amorosa skrev 2011-08-30 08:32:12 följande:
    Nu är jag snart klar med min amningskudde! Igår skulle jag göra banden till kudden, enl beskrivningen. Men hur katten har de tänkt där? Klippa ut 4x20 remsor, sicksacka och sen sy ihop med 1 cm sömnsmån... Då finns ju inget kvar! Och hur ska man vända dem på rätt håll?? Någon som gjort dessa band? Eller ni har köpt färdiga band och sytt på?
    Jag gjorde också lite bredare. Tyvärr gjorde jag inte banden längre än mönstret. 20 cm blev lite kort tycker jag, men, men ...

Om man syr fast ett band i ena kortändan och låter det ligga inuti bandet du ska sy ihop så kan du bara dra i bandet för att vränga det. Jätteenkelt då!
  • 82nyfiken
    annat82 skrev 2011-08-31 09:23:58 följande:
    Jo, det är mycket enklare att sy kedjan först, men som du sa man lär sig ju. Gör jag fortfarande och då har jag sytt det mesta ungefär så länge jag kan komma ihåg ändå

82nyfikens tips om att vända var också riktigt bra

Det var tips från min mamma. Man måste låta alla goda husmorsknep gå vidare

• 82nyfiken

Jag tänkte sy farvaringsfack att hänga på toalettdörren. Ca 25*60 cm stor får den vara. Hade först tänkt sy en sån här modell, men funderar nu istället på en sån här. Ska ha den till att lägga lite ombyten till babyn. Vad tror ni rymmer mest och är smidigast?

• 82nyfiken
    Cornellia skrev 2011-09-05 19:06:31 följande:
    Den första rymmer mest men jag tror den är svår att sy snyggt, och dessutom, hur hade du tänkt att hänga den på dörren??

Den andra är enklare att sy och hänger snyggare på en dörr. Dessutom kan du ju göra fickorna större och sätta i resår högst upp i fickorna, då rymmer de mer.
    Ja, du har nog rätt. Bra idé med resår! 
  • 82nyfiken

Här är min amningskudde!

Mönster härifrån. Fyllde med styrolitkulor från Panduro Hobby. Räcker med 30 liter, men jag köpte 100 liter ifall jag skulle vilja sy något mer

Namntag från minanamnband.se

2 dagar kvar till bf, men bebis verkar gilla livet i magen.  Jag vill dock gärna inviga kudden!

Nästa projekt som jag håller på med nu är tygfickor att hänga på badrumsdörren.

Fler bilder hittar ni på min blogg här.
  • 82nyfiken
    carooo skrev 2011-09-06 15:51:02 följande:
    Måste ju dela med mig av mitt "fynd"... Tänkte att jag skulle ge mig på att göra en egen babymobil men har funderat fram och tillbaka hur man skulle konstruera själva ställningen. Har funderat på både ståltrådar och rundstavar i trä och analyserat en hel del olika mobiler. Men..... så hittade jag denna finurliga ställning som just är avsedd för att göra sin egna babymobil. Den finns på www.modelmini.se. Sen har den små nypor längst ner så man kan ju lätt byta ut och ändra mobilen. Tänkte att det säkert fanns mer pysselsugna som funderat på att göra sin egna babymobil.

Tack för tipset! Får se om det blir nästa projekt., eller om bebisen hinner komma först
  • 82nyfiken
    carooo skrev 2011-09-15 20:48:19 följande:
    Ikväll blev det en babyskallra sydd! Köpte de största bjällrorna som finns på Panduro och stoppade giraffen ordentligt så det inte blir några vassa eller hårda kanter för små barngommar/tänder. 

Vilken söt! Har också köpt bjällror från Panduro. Tänkte lägga dem i mina små elefanter som jag tänkte virka, om jag kommer igång med det...
Svar på tråden Syjunta för gravida!