• Ponja

Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD

Mmmbop skrev 2011-10-14 16:21:50 följande:
    Ponja: Vad hade du för siffor då? Sorry, hittar inte ditt tidigare inlägg.

viplanerar: Jag fick ett papper med mig. Typ som ett journalblad. Där står måtten, uppskattat BF, att fostervattenmängden är normal och att hjärtaktiviteten är normal. Däremot mätte hon varken CRL (crown-rump-length, mått huvud-rumpa) eller mått från huvud till fot. Det var nog för att lilla fröken inte ville sammarbeta och lägga sig i profil =)

Jag läste någonstans att man mäter CRL fram till vecka 19-20 någon gång och därefter går över till "fullängd" eller vad man ska säga.

Här finns någon form av måttabell: www.niomanader.se/content.asp?id=207
    Jag minns inte vad han sa om huvud och lårben, bara att bebis från huvud till rumpa var 12,5 cm.
  • Ponja
    Kelli skrev 2011-10-14 20:51:30 följande:
    Men om det skulle vara nåt "knas". Skulle de inte sagt det när du var på ul då?
    Ja alltså allt såg ju bra ut, så jag är ju inte orolig på det viset..
    Utan mer bara att alla andras bebisar är flera cm längre än min trots att dem är lika gamla, så jag börjar bara fundera lite på om min bebis kanske växer lite dåligt eller liknande :/ Men funderar väl i onödan som vanligt säkert, som man antagligen kommer fortsätta med men alla möjliga saker gällande bebis, alltid är det ju något man oroar sig över, det tar ju aldrig slut :)
  • Ponja
    Lyckobebisen skrev 2011-10-14 17:29:42 följande:
    Häftigt!! Letade efter en sån sida men hittade den inte. Vi kanske har en liten bjässe där inne. Hoppas det blir en stor pojke, stora bääääbisar är så söta! (och det är ju inte jag som ska föda, hehe)
    Ponja skrev 2011-10-14 15:55:13 följande:
    Det tror jag inte, eller Lyckobebisen och jag har ju BF samma dag, o jag har BF 8 mars, så kan ju inte vara mer än några dagar tidigare isf..
    Vad var det för mått du hade? Hade du såna mått som jag skrev?
    Jag tror inte det är något som helst att oroa sig för, då hade de sagt det! Det är ju bara en uppskattning. Sen hade du ditt RUL ett par dagar innan oss med?
    Jag minns bara från huvud till rumpa och det var 12,5 cm. Jag hade mitt RUL i onsdags..
    Men tror som ni säger att det säkerligen inte är något konstigt, och han som gjorde ultraljudet sa att det såg jättebra ut. Känns bara så konstigt att min är så liten mot eras..
    Man vet inte hur det där funkar, min kanske växer lite sakta nu, men kommer växa fort sen? Eller det helt enkelt inte kommer bli någon lång bebis. Eller så växer den som den ska och jag sitter här och tråkar ut er för min obefogade nojja Solig
  • Ponja
    Scorpio skrev 2011-10-15 10:11:53 följande:
    Förresten, kan man se på UL bilderna om moderkakan ligger fram eller bak? Jag mitt pucko glömde såklart att fråga det!! Det har jag funderat över i flera veckor ju... :/
    Dem sa att min låg långt bak, du kanske vet vad det har för betydelse? För jag har inte en aning :(
  • Ponja
    Scorpio skrev 2011-10-15 13:58:42 följande:
    Mja, jag har hört att om den ligger i bakvägg så kan man känna sparkar/rörelser snabbare än om den ligger i framvägg, för då fungerar den som en stötdämpare. Känner du lillen?
    Tack! Ja jag kände den svagt i vecka 17, men förstod inte säkert att den var bebis. Men sen i vecka 18 har jag känt den jätte tydligt!
  • Ponja
    Miltons Mamma skrev 2011-10-15 09:53:43 följande:
    Pratade med sambon igår efter att jag skrivit här. Jag trodde ju att vår var 18 cm lång, men det var en uppskattning från henne från huvud till fot.

Från huvud till rumpa var den nästan 13 cm.
    Tänkte bara lugna dig lite.

Kollade måtten på sonen med från RUL i v 18 och han var 12 cm.
    Han var 48 cm när han kom ut i v 37+6

Tror allt är precis som det ska där inne för både dig och mig:D
    Tack! Nu känns det bättre! Solig
  • Ponja
    Scorpio skrev 2011-10-15 14:01:40 följande:
    Här kommer en bild på vår lille "döskalle", hehe! Tycker bilden blev cool ja, men undrar om den är för "hemsk" för att rama in? =D

Kan man se på denna bild vad det är för kön? Vi vill eg. inte veta, men vore kul att höra vad ni tror ändå =P Det är alltså fötterna längst till vänster, och höften längst till höger...

Grattis!! Solig Det där med kön kan jag inte alls så kan tyvärr inte gissa.
  • Ponja
    Scorpio skrev 2011-10-15 15:11:27 följande:
    Ok =) ja, det går upp och ner det där för mig. Vissa dagar/veckor känns den jättemycket och sen har den en anonym period... 
    Vilken vecka är du i?
    För någon vecka sen (v18-19) hände det att jag inte kände bebisen på två dagar. Har läst att det är helt normalt att inte känna den varje dag vid denna tidpunkten. Men nu känner jag den varje dag, många gånger, och har gjort i 6-7 dagar.
  • Ponja
    Lyckobebisen skrev 2011-10-15 14:56:40 följande:

Taget idag i v 19+1

Gud vad söt! Gillar verkligen din kvinnas stil på kläder!
  • Ponja
    faceprimer skrev 2011-10-15 18:56:40 följande:
    Denna gravidkappa kommer värma mig i höst till vintern har jag min vanliga vinterjacka, har en vinterjacka som redan är lite stor och skön, så förhoppningsvis finns de plats att växa mer i den

Sjukt snygg!!
    Ingen som vet lite bra sidor så man kan kolla lite på vinterjackor?
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD