Coriander skrev 2011-08-02 15:56:29 följande:
Man kan ha sex som vanligt med sin partner, så länge man inte haft några blödningar eller undersökningar som visat att man borde vara orolig för missfall. Visst, när man har sex, så brukar livmodern "krampa" lite, men i de allra flesta fall är det inget man ska vara orolig för.
Graviditet är ingen sjukdom eller något som ska hindra en från att leva ett normalt liv. Börjar man sätta gränser i en NORMAL GRAVIDITET som gör, att man inte kan leva ett normalt liv, så skulle jag fråga mig varför man blir gravid alls. Högrisk graviditeter ska vi inte ens tala om här, eftersom de kvinnor som tillhör dessa grupper varit medvetna om det innan de blivit gravida och med andra ord vet hur de ska ta hand om sig under graviditeten. Man kan inte leva i bomull hela 9 månaderna... även om man skulle göra det är det inget garanti för att allt går bra.
Har varit gravid fem gånger så har hört och sett allt
Mannens sperma påverkar livmodertappen och det kan även orgasmen göra. Även en förstföderska kan klassas som en högriskgraviditet men vet inte om det förrän det hemska hände.
Klart man inte ska "leva i bomull" men man bör vara medveten om riskerna och absolut inte förlöjliga dem. Jag vet de som VET att de måste bli sängliggande hela sin graviditet men som ändå inte vill något hellre så gränserna sätter man själv. Jag har varit med om tillräckligt mycket tråkigt för att veta att ett barn inte är något som kommer gratis, det är inget jag tar för givet och jag tar definitivt inga risker.