Inlägg från: Bergatagen |Visa alla inlägg
  • Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • Bergatagen

Min fyraåriga grabb vid frukostbordet nu på morgonen:

"Pappa, om man hade haft två hjärnor i huvudet hade de blivit kära i varandra då?"

- Många är ju väldigt egenkära så det är ju inte omöjligt :)

• Bergatagen
    luckynumber skrev 2011-07-13 14:12:04 följande:
    Min 5åring frågade för någon dag sedan "hur började universum?"  det tyckte jag var väldigt roligt att han undrade!
    Ja, eller var slutar det? -  som min dotter har frågat.
  • Bergatagen
    luckynumber skrev 2011-07-13 14:37:28 följande:
    Oj den var klurig, jag kunde ju iallafall dra evulitionsteorin för min son men vad svarde du på det? 
    Jag hade svarat att det aldrig tar slut men han hade knappast nöjt sig med det svaret! 
    Jag har försökt förklara att det inte finns något slut på universum som vi känner till. Men det är nog svårt att ta in för min dotter som är 6 år.
    När det gäller evolution så har mina föräldrar berättat att min bror klappade farfar på hans håriga arm och frågade "Har du varit en apa, farfar?"
    Det brukar vi skratta gott år när vi snackar gamla minnen om farfar.
  • Bergatagen
    troddeduja skrev 2011-07-13 14:43:31 följande:
    Vi satt i bilen på väg till dagis när dottern 4 år frågade:
    -Varför åker träden bakåt när vi åker bil?
    -Träden åker inte bakåt, träden står still, det är vi som åker framåt och då ser det ut som allt annat åker bakåt.
    Men varför åker vi framåt då?
    -Annars kommer vi inte till dagis ju!
    -Men vi kan ju backa dit och då följer ju träden med oss!
    -Det är alledes för långt att backa till dagis!
    -Varför då?
    -För vi måste åka på stora vägen.
    -Varför då?
    -Annars kommer vi inte till dagis!
    -Men om vi tvättar den i 90 grader blir den mindre och då kan vi ju backa!

Hmmmz, ungefär där tog mitt tålamod slut!
  • Bergatagen
    Sugen på sladdis skrev 2011-07-15 13:32:14 följande:
    Absolut, jag försökte det en gång, då fick jag tillbaka:
    "Vet du inte? Har du inte gått i skolan? I så fall var nog din fröken inget bra"

=)
  • Bergatagen

Vad jag har förstått av The Rain Girls inlägg så står hon närmare talibanernas klädkod  än spöket Laban som är en seriefigur. Ordet är fritt, men det går ochså att fördömmas. Det är nog bäst att ignorera hennes rygghugg.

Stort tack till er alla som har delat med er av barns frågor. Det har berikat mitt liv. Hoppas tråden får leva vidare och fler vill dela med sig.

• Bergatagen
    Kya skrev 2011-07-15 21:04:14 följande:
    Kul tråd! då kan jag bidra:

när jag var 14 satt jag med min 6-åriga systerdotter på gräsmattan och då frågar hon: "Varför har ****s mamma en piercing i snippan? Det är ju inte som att någon kan se den där?" 

jag dog litegrann inombords av skratt, och visste inte alls vad jag skulle svara där till en 6-åring...       
    Ha, ha! en relevant fråga som säkert många vuxna även ställer sig :)
  • Bergatagen
    Tokstolla skrev 2011-07-15 22:28:24 följande:
    Efter att min son hade lärt sig säga mamma och pappa kom det ofta ordet döda... och han blandade gärna dessa i olika kombinationer men det lustiga var att han lät typ som "den där kreaturen från sagan om ringen-filmerna- ni vet- "my precious ring"... Ja, tänk en 11 månaders med demonisk röst säga. "Pappa DÖDA mamma" Jag lovar att folk vände sig om många gånger och glodde länge och väl på oss tre
    :)
  • Bergatagen
    Madicken och Lisabeth skrev 2011-07-15 22:52:07 följande:

Mamma, sommarlov betyder väl att man lovar att det verkligen är sommar... (Olivia 5 ½ år)

• Bergatagen

Jag var i simhallen idag. Vädret var liksom inte så bra för utomhusbad. Jag har tre barn i olika storlekar och åldrar. När vi står i omkädningsrummet, med massor av andra grabbar, farsor, och småkillar tittar en av mina barn på min "snopp" och säger:
     - "Pappa, har din snopp varit i någon annan än mamma?"

Blev lite paff av frågan. Andra pappor mötte min blick och smålog. Jag svarade bara "ja". Så var det bra med det. :)

• Bergatagen
    1978 skrev 2011-07-20 17:07:09 följande:
    Kommer på mer och mer när jag läser i tråden! Här kommer en från bekantskapskretsen:

En bekant badade badkar med sin dotter. Dottern tjatade om att få ta på hans snopp. Till sist gav han med sig och hon fick peta på den en gång. Nästa dag då dottern lämnas på dagis utbrister hon: vad skönt det var när jag fick ta på din snopp, pappa! 

Ajdå.
  • Bergatagen
    IssaPissa skrev 2011-07-22 09:45:12 följande:
    Ja här ställs det också frågor i mängder, dottern är 4 år.

Vad är solen gjord av?
    Hur stora är myrornas hjärtan?
  • Bergatagen
    karmasus skrev 2011-08-05 23:46:25 följande:
    Jag har tydligen varit upptagen en del för min 4-åring frågade mig idag:

"Mamma, när är du nertagen?"
  • Bergatagen

Otroligt kul att läsa alla era frågor från era kretiva och kluriga barn. Känner igen mig i så mycket från mina tre egna barn. :)

• Bergatagen
    hjärnladyn skrev 2011-08-15 13:59:17 följande:
    Ingen fråga ,men en fantastisk kommentarer. Min dotter, då drygt två år, krånglade vid påklädning. Det var en hel del tjat och troligtvis suckar från min sida. Men dottern skulle greja med annat, prata, sjunga, kolla på något., Maken gick förbi och frågade "börjar du tappa tålamodet?". Jag hann inte öppna munnen innan dottern blixtsnabbt börjer sig ned, låstas ta något från golvet och säger "här mamma, jag tar upp det till dig.".

Kan säga att jag fick tillbaka tålamodet där och då.
  • Bergatagen

Pappa, hur känns det när en vampyr suger blod?"
    - Jag vet inte,
     ingen mer än myggen har sugit ur mig mitt blod.

Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?