Zofian skrev 2011-07-20 05:33:58 följande:
Jag hoppas att dina barn the Rain girl blir bra människor trots att du verkar begränsa och styra dom vad dom än frågar.
Barn tänker inte som vi. Barn har inte fördommar. Dom är inte spydiga. Dom förstår inte ironi. Barn är harmlösa. Om du hela tiden rättar och försöker påverka deras sätt att tänka så begränsar du deras kreativitet. Låt dom fråga vad dom vill utan att du ska få dom att känna sig dumma varje gång som säger något.
Jag tror inte ett barn mår bra av att det varje gång det frågar något får höra att personen blir ledsen om man säger så. Visst ska man inte tillåta va som helst. Tids nog lär sig barnet vad som är rätt och fel genom föräldrarna och omgivningen. Kanske lär sig barnet bäst genom att säga något dumt till ert jämnårigt barn och se det barnet bli ledset. Men jag skulle nog tro att barnet får dålig självkänsla om man hela tiden ska säga så får du inte säga för den och den kan bli ledsen. För barnets fråga kommer av oskyldig nyfikenhet. Ta inte ifrån barnet den nyfikenheten för den får barnet att utvecklas.
Bara min tanke.