• mian75

Finns det en lag om hur barn ska sitta i bilen?

Här kommer länken till informationen om barn i bil: http://www.ntf.se/konsument/barnibil/

Jag förstår att du är upprörd över det som hänt, det hade jag också varit. Allt gick trots allt bra och nu har du ju bra underlag för att kunna diskutera med dina svärföräldrar om vad som gäller, om de skulle hamna i en liknande situation.

Det är ju ett helt annat säkerhetstänk nu än när t ex jag och min man var små (slutet på 70-talet) och en del far- och morföräldrar hänger kvar i tänket att det gick ju bra då. Trafiken har dock ökat avsevärt, även om säkerheten i bilarna också ökat. Det kan dock vara lite svårt ibland att få "den äldre generationen" att förstå varför man ska vara så noga med barn och säkerhet i bil.

Jag har själv fått säga ifrån på skarpen när svärföräldrarna körde hem sonen i "finbilen" och därför inte ville sätta in den bakåtvända stolen vi köpt till dem utan de satte honom i den framåtvända som de köpt. Sonen hade fyllt tre precis och svärfar "körde ju så sakta" som svärmor uttryckte det. Ja, det är bara tre kilometer att åka men den sträckan är på starkt trafikerad 50- och 70-väg där majoriteten av trafikanterna inte håller hastigheten och dessutom består av långtradare (till och från ett färjeläge). Så även om svärfar körde lugnt så kunde det ju komma en långtradarchaffis som kommer över med lastbilen på fel sida vägen och krockar med dem.

Svar på tråden Finns det en lag om hur barn ska sitta i bilen?