• Solen73

Finns det en lag om hur barn ska sitta i bilen?

Kanske en konstig fråga men jag funderade på det och kom på att jag har faktiskt ingen aning. Anledningen till min fundering var att våra barn åkte med sina farföräldrar i en taxi utan bilbarnstolar på grund av ett tåg blev inställt. Jag fick så ont i magen när jag hörde det....Nu hände det inget men det hade kunnat gjort och jag vill inte ens tänka på hur det hade gått. Äldsta 3 1/2 år fick sitta på en bälteskudde och minsta 2 år satt i knät på farmor med bältet om sig?? Jag blev ganska så arg när jag hörde det och jag vet inte ens om de försökte få en bil med riktiga stolar. Visst måste det finnas taxibilar med bilbarnstolar i eller får man snällt anpassa sig? och är det lag på att små barn ska sitta i bilbarnstol?

• Svar på tråden Finns det en lag om hur barn ska sitta i bilen?
  • Solen73
    Joico skrev 2011-07-10 21:08:08 följande:
    Vad säger lagen?
    I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet. Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning. I fråga om skyldighet att använda bilbälte vid skolskjutsning finns särskilda bestämmelser i förordningen (1970:340) om skolskjutsning.
    Tack! var hittade du det? det var ju inte direkt någon kortare färd, en resa på 9 mil är väl rätt långt. Jag ska väl inte ha ont i magen för det här för det gick ju bra. Det som stör mig mest är att farföräldrarna verkar inte riktigt förstå att man inte kan åka med barn i bilen hur som helst.
  • Solen73
    Mälaröbo skrev 2011-07-10 21:15:53 följande:
    Vill tillägga att det sätt som 2-åringen satt är farligare än att vara utan bälte. Han skulle ha klämts mellan farmors vikt och bältet vid en kollission.
    Som 3-åringen satt tycker jag känns ok vid en taxiresa, men kan inte kräva att de ska ha mer avancerade skydd med sig. För övrigt verkar det ju även vara helt lagligt enl ovan.
    Ok men hur skulle 2-åringen suttit då egentligen? alltså jag tycker att det är lite konstigt att taxichauffören ville köra dem överhuvudtaget.
  • Solen73

Jag vill knappt tänka på hur de satt och jag är bara så förbannad! det får aldrig hända igen!

• Solen73

ja, nej det känns ju ingen bra det här men jag är bara så glad att inget hände. Men de ska veta att det får aldrig hända igen. Min äldsta väger strax under 15 kg så det är på håret. Visst förstår jag på ett sätt farföräldrarna men de vet ju hur noga vi är och vi använder ju bilbarnstolar av någon anledning. Jag tror att de blev lite stressade när tåget blev inställt och så stod de där med två trötta barn. Ingen ursäkt men men....tror inte de visste heller att de kunde ställa krav.

Svar på tråden Finns det en lag om hur barn ska sitta i bilen?