• Westkeik

Förlorad föräldrapenning vid sjukskrivning?

Jag mår så fruktansvärt dåligt på mitt jobb pga stress och långa arbetsdagar + att jag har ont i ryggen, nu undrar jag vad som händer med min föräldrapenning om jag blir sjukskriven 2 veckor? Får jag mindre pengar per dag så vill jag så klart inte vara borta från jobbet men varken jag eller babyn mår bra av att hela tiden går unt och må skit, har en ny chef som skiter i hur folk mår...

• Svar på tråden Förlorad föräldrapenning vid sjukskrivning?
  • En Åsa

Det påverkar inte din förädlrapenning om du blir sjukskriven.

• 120126 B

Det blir INTE påverkat. Om du blir Sjukskriven t ex 50% en tid och FSK beslutar ( vilket kan ta tid att besluta) att du inte har rätt Till sjukpenning så måste du åtetgå till 100% för att behålla din SGI

Din läkare kan sjukskriva dig 2 v och då står din arbetsgivare för det, FSK lägger sig ej i detta.

• Försäkringskassan

Hej!

Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

Sjukskrivning jämställs med arbete och det innebär att det inte påverkar din kommande föräldrapenning.

Jag skickar med en länk där du kan läsa mer om villkoren för att få föräldrapenning:
    www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_4070_foraldrapenning.pdf

Hälsningar

Anastasia, handläggare

• Westkeik

Hej! Jag är gravid i v 26 och 50% sjukskriven pga ryggont och blödningar. Mina 2 andra gravida arbetskollegor har fått 100% beviljat och nu vill jag också söka. Kan jag göra det när jag är sjukskriven? Jag får allt mer ont och svårare på arbetet men ska jag söka hp eller sjukskriva mig 100%?

• Försäkringskassan

Hej!

Det är bra om du kontaktar Kundcenter på 0771-524 524 så kan en handläggare hjälpa dig få svar på dina frågor om sjukpenning.

Hälsningar

Filip, handläggare

Svar på tråden Förlorad föräldrapenning vid sjukskrivning?