• TheBobCat

Quiz om Bideln del 3 - Svårare

De tidigare quizen har ju främst handlat om Nya Testamentet, så jag tänkte vi skulle ta ett från Gamla Testamentet...

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Quiz om Bideln del 3 - Svårare
  • Inima

Ditt bästa resultat är 6 rätt av 7 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 6 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 3 rätt.'

Blev lite snurrig om frågan om Isebel, eftersom jag lärt mig att hon hette Jezebel

Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • esther56

Ditt bästa resultat är 6 rätt av 7 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 14 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 3 rätt.

• Jag är bara jag

Nu åkte t.o.m jag av alla dit!    Kunde för allt i världen inte minnas Haddassa.  Och tvekade mellan Mika och Samuel.

• Embla

5 av 7. Jag gissade på sista och råkade kryssa i fel ruta på Herdepsalmen.

• KnytteLiten

tvekade mellan Mika och Samuel, men "gissade" rätt... Missade däremot Hadassa... jösses, minns henne inte alls... dags att plöja igenom GT igen kanske

• MaaxMaax

Något svårare denna gång, fem rätt.  Är dock lite tveksam till din beskrivning av vad apokryferna är för något.

• TheBobCat
    MaaxMaax skrev 2011-09-28 11:22:06 följande:
    Något svårare denna gång, fem rätt.  Är dock lite tveksam till din beskrivning av vad apokryferna är för något.
    Mycket möjligt, men hade jag försökt beskriva dem bättre så hade nog det alternativet blivit ganska långt Cool
    Hur skulle du beskriva dem kort?
  • MaaxMaax
    TheBobCat skrev 2011-09-28 12:27:32 följande:
    Mycket möjligt, men hade jag försökt beskriva dem bättre så hade nog det alternativet blivit ganska långt Cool
    Hur skulle du beskriva dem kort?
    Hm, tja det är svårt att ge en kort beskrivning. Men de är ju egentligen inte bibliska böcker om jag inte har förvirrat mig totalt. Ijnte erkända bibeltexter iallafall. De är väll  texter som kom med i septuagintaöversättningarna och lixom råkade hamna i det vi idag kallar Bibeln av misstag. Skulle kanske använda M. Luthers beskrivning: "Goda och uppbyggliga men ej att betrakta som helig skrift." Men det beror ju på vilken kyrkotradition och kristet samfund/kyrka man tillhör. De finns dock med i de flesta bibelöversättningar, så att säga att de är "Bibliska böcker som ej tagits med i Bibeln", blir lite konstigt och förvirrande.
Svar på tråden Quiz om Bideln del 3 - Svårare