Inlägg från: Sömnstörd |Visa alla inlägg
  • Sömnstörd

Var det rätt att skjuta katten?

"Journalisten" Mikael Stengård har inte alla hästar hemma, alla hans "artiklar" har samma extrema vinkling men jag antar att AB är nöjda med honom.

Det som hänt är att en omärkt katt släppts ut, attackerat en kvinna och skjuts av polisen.
    Det största felet gör ägarna som inte tar sitt ansvar och märker katten. Det är jävligt synd om katter som har lika oansvariga ägare. De lär sig aldrig trots att AB skriver om detta lite titt som tätt. Är människor mentalt handikappade som aldrig lär sig av det som de läser?

Har ett djur attackerat en människa ska den avlivas oavsett om det är ett lejon, elefant, hund, katt eller råtta. Vidare ska förvildade katter elimineras oavsettt om de omplaceras till hem eller avlivas.  Vi har hundratusentals vilda katter i Sverige och de har inget i vår fauna att göra förutom att de utsätts för enorma lidande.

Jag anser att Mikael Stengård ska sändas tillbaka till utbildningen och göra om och göra rätt.

• Sömnstörd
    Agnes mamma skrev 2011-07-07 14:00:04 följande:
    Gå i koppel?? Katter är inte ens till för att gå i koppel... stackars dem. De ska få springa fritt.
    Precis som hundar, det är ingen skillnad där.

Tur för världen att det finns bakåtsträvare som du annars hade vi andra ingen att diskutera med.
  • Sömnstörd
    Millan83 skrev 2011-07-07 14:05:03 följande:
    Min spontana undran är de om de kollar om den var chipmärkt... Våra katter är innekatter, har inget halsband eller tatuering men är båda chipmärkta! Hoppas verkligen att de kollat chip också, annars ska de faaaan brinna i helvetet!!

Har bara läst TS och någon i tråden kanske har svarat på min undran, men det framgick inte av artikeln... 
    Skulle inte tro det det är därför man rekommenderas att även märka katten på ett mer synligt sätt.
    Vad tror du själv? Att polisen förutom all utrustning de har även tar med sig chipavläsare?
  • Sömnstörd
    Agnes mamma skrev 2011-07-07 14:08:39 följande:
    Jag håller inte med.
    Om vaddå?
    Att hundar inte ska gå i koppel eller att du är en bakåtsträvare och varför håller du inte med?
  • Sömnstörd
    Millan83 skrev 2011-07-07 14:11:37 följande:
    om de skickas på ett larm om ett djur så borde de banne mig kunna plocka med sig den liiiiiilla grej som läser av chip! Helst när det var så många poliser som skickades, då borde nån kunna avvara en hand att hålla den i, alternativt hänga den i bältet, ja!

Nej, jag tatuerar inte mina katter. Funkar rätt dåligt på utställning!

Dessutom är chipen bättre. En tatuering bleknar och kan vara svår att läsa av. Ett chip sitter där det sitter.

Katter chipmärks som små (av ansvarsfulla uppfödare!) och det borde alla göra!  
    Och det innebär att de alltid ska ha den med sig eftersom de inte garanterat utgår från stationen där apparaten normalt förvaras.

Jag vet allt det där eftersom jag har katter själv som dessutom är chippade men även försedda med halsband av de anledningar du anger.

Håller med helt och hållet att att alla borde märkas, det borde vara lag på det...
  • Sömnstörd
    Agnes mamma skrev 2011-07-07 14:12:03 följande:
    "suck"!!!!! Nä nä vi säger det att du har rätt....
    Vilken tur att hon har det och att tom lagen ger henne rätt. Att du anser annorlunda är en helt annan sak och gör dig än mer till en bakåtsträvare i mina ögon.
    Du verkar anse att katter ska få göra som de vill bara för att det alltid har varit så i alla tider och att kattägarna inte ska anpassa sig till det moderna samhället med nutida lagar.
  • Sömnstörd
    Agnes mamma skrev 2011-07-07 14:17:42 följande:
    Sambons kommentar när han läste artikeln: "Hade dem gjort så med nån av våra katter så hade jag letat upp snutjävlarna och slagit in skallbenet på dem" Skrattande
    Ni verkar passa för varandra

Inte det smartaste man kan göra att knacka in skallen på en polis pga tjänsteutövande om man säger så...
  • Sömnstörd
    Millan83 skrev 2011-07-07 14:18:38 följande:
    Då kan den ligga i bilen! Den är banne mig inte stor och de borde ha skaffat sig erfarenheten att de råkar på katter ibland.

Förhoppningsvis får de massiv kritik och inser att om de haft en chipläsare, använt den, inte hittat något tecken på ägandeskap skulle haft ryggen fri eftersom lagen (iaf just nu, förhoppningsvis ändras den) ser ut som den gör! 

Jag antar att det handlar om resursbrist. Eftersom läget är som det är med alla vildkatter är det något man måste ta med i beräkningen. Alltså märker man katten på annat sätt också.
  • Sömnstörd
    Agnes mamma skrev 2011-07-07 14:21:37 följande:
    Nä jag har skrivit i ett inlägg tidigare om att ägaren borde ha ett halsband på katten innan dem släpper ut dem. Missade du det? Sen anser jag att man kan inte gå efter en katt överallt för att se vad den tar vägen. Visst ska dem inte få bita andra. Självklart!! Så dum i huvet är jag inte... men jag tänker på hur våra katter hade gjort och dem hade INTE gjort det utan anledning!
    Japp det missade jag, så ok du har väl moderniserats 10 år eller så...

Om inte katter är arbetande på bondgård eller liknande finns det faktiskt ingen anledning att de ska få ströva fritt, lika lite som hundar!
    Speciellt inte bland bebyggelse där de ställer till med mycket oreda.
  • Sömnstörd
    Millan83 skrev 2011-07-07 14:23:43 följande:
    Det ska inte "behövas". Det är inte acceptabelt att en märkt katt råkar ut för detta, oavsett HUR den är märkt! 

Känns liksom inte som att det SKA behövas både hängslen och livrem bara för att polisen inte behagar att ta reda på fakta!  
    Men läget är så och det kommer vi inte undan alltså måste man gardera sig som kattägare!
    Det är urbota dumt att lägga ansvaret på någon annan bara för att det borde fungera när det uppenbarligen inte gör det.

Grundproblemet som jag ser det är alla vilkatter men det är en helt annan diskussion som kan bli evighetslång. *vet*
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?