Inlägg från: education |Visa alla inlägg
  • education

Var det rätt att skjuta katten?

Ja. Den söta lilla innekatten hade bitit en människa, var vildsint och saknade märkning.

• education

...och jag blir väldigt irriterad på hur mycket SKIT svensk polis får ta jämt och ständigt. Det är inga dåliga krav de har på sig samtidigt som de ska ta att bli spottade på, sparkade i huvudet och kallade jag vet inte allt. Det får man ta när man väljer att bli polis. Och allting rätt ska man göra också, aldrig säga ett ord fel. Och katter som bits och är vilda ska man klappa fint och köra till något katthem. Det ser ju för sjutton ut som en VILDKATT när den håller på sådär! Hade ni tyckt att det var ok om det var ni som blev bitna? Hade ni ringt polisen i det läget och de inte hade skjutit katten så lovar jag att det hade varit fel också!!!!!!!!!! Tror ni inte att de har viktigare saker för sig än att ta kort och sätta upp efterlysningar efter den söta kattens ägare???

GE ER!

• education

Menar ni på allvar att poliser borde kunna se på pälsen vilken katt som är vildkatt och vilken som är en tamkatt?

1. En person har larmat 112 för att ha blivit biten
    2. Katten ter sig förvildad
    2. Katten letade märkning men en sådan fanns inte

--> Helt rätt att skjuta.

Tycker att det är otäckt att folk i ena stunden kan tycka att polisen ska göra allt för en katt, även en som bits och är farlig och i andra stunden hade fört en minst lika vild diskussion för hur DUM polisen var som "INTE kom och hjälpte till när jag blivit biten av ett djur" (en minst lika sannolik situation, att DU var den som utsattes)... Hur polisen än gör så gör de alltid fel för denna sortens människor. De som saknar förmåga att sätta saker och ting i rätt perspektiv.

Tror ni att de har en kurs på polishögskolan som handlar om hur man skiljer förvildade katter från tamkatter genom att syna pälsen? Nej, de lär sig att skydda människor och ibland handlar det tyvärr om att avliva djur och i det här fallet gjorde de förmodligen (utifrån tillgängliga fakta) allting rätt.

• education
    MatsAtari skrev 2011-07-08 13:30:36 följande:
    Det verkar otroligt svårt att ta in att polisen har begått ett lagbrott här va?
    Vilket lagbrott syftar du på?
  • education
    finskaflikkan skrev 2011-07-08 13:47:11 följande:
    Och en katt klöser inte någon om den inte känner sig hotad.... 
    Det är nog inte hela sanningen och alla Sveriges katter.
    Jo, i fablernas värld. Eller i en vääldigt kattkär människas värld.
  • education
    Bottis skrev 2011-07-08 14:08:08 följande:
    Bara läst TS. Känns fel att de sköt katten. Sett bild på katten. Den ser knappast ut som en vildkatt. De borde fångat in katten och kikat efter id-märkning eller tatuering. En katt på knappt två kilo är inte särskilt svår att hantera. Och man undrar vad tanten som ringde SOS hade gjort. Och man undrar hur hon tänkte, ringa SOS för en katt?!
    Men ens man är det ok att skjuta?
  • education
    bastardized skrev 2011-07-08 14:13:58 följande:
    Utomhuskatter är ofta en sanitär olägenhet och därmed borde betydligt fler arkebuseras.
    Jag sprutar vatten på dom bara de kommer i närheten av min trädgård... Har tröttnat på att de bajsar i sandlådan. Inte så trevligt när man själv är gravid och har har småbarn som leker i den nerbajsade sandlådan och kattbajs innehåller toxoplasmos som kan ge fosterskador..

Kattägare har enligt lag (om vi nu ska tala om sådana) en skyldighet att hålla efter sina katter och förhindra ovan nämnda situationer men det får man minsann ha överseende med som snäll granne. Det och att bli biten och annat sött som katter gör. Gulligull.
  • education
    Mariohn skrev 2011-07-08 14:22:11 följande:
    Ett tips är att du skaffar ett lock till sandlådan. Det finns andra djur också som bajsar där  
    Den används inte så mycket just nu men när den gör det igen ska vi fixa ett lock. Det är nog det bästa man kan göra.
    finskaflikkan skrev 2011-07-08 14:22:32 följande:
    Verkar som ni gillar göra narr av folk härinne... Och de säger mer om er än om mig! 
    Det får stå för var och en i så fall men säger man att inga katter bits om de inte känner sig hotade så får man nog räkna med att göra ett och annat exempel där det inte stämmer. Just för att det inte är sant. Dina katter kanske är snälla och har än så länge inte bitit någon men det säger inte så mycket om resten av katterna i landet. Det håller du säkert med om vid lite eftertanke.
  • education
    bastardized skrev 2011-07-08 14:27:15 följande:
    Dom är snabba de små liven och jag har inte lust att vakta på andra oansvarigas katter.

En granne som har lite mindre tålamod med kattvurmare gick runt i området och förklarade att han numera har en tallrik Glykol under altanen och bad dem hålla sina katter därifrån, helt rätt tycker jag.
    Haha, är det sant?? Oj, lite hårt tycker jag... Men jag har kört stenhårt med vattensprutande och tydligen så har de lärt sig för nu syns de inte på baksidan längre. Jag hade däremot en katt som vågade sig IN genom vår altandörr och glatt traskade in i vårt kök och vidare in till mig i vardagsrummet (HALLLLÅÅÅÅ?????????) och fattade med en gång att den måste tillhöra den nyinflyttade familjen i området, ALLA andra katter vet att man riskerar att bli halshuggen om man tror att man får gå in i mitt vardagsrum....

Men jag har inte sett den igen
  • education
    My Girls skrev 2011-07-08 14:30:51 följande:
    Med den logiken borde vi kunna skjuta katten nu som stryker omkring på vår gård?
    Den klöste nämligen vår 2-åring som gick för nära utan att vi hann se att det faktiskt var en annan katt hos oss och inte vår egen.

Jag fattar inte hur man kan undgå att se skillnad på en vildkatt och en huskatt, men det är jag det. Jag är nog som ett fåtal; ett geni Som svar på ts. Nej jag tycker aldrig det är rätt att skjuta ett djur. Jag tror på att ge djuret en chans i rätt miljö och rätt miljö är då inte ett trängt djur som känner behovet av att försvara sig.
    Tro det eller ej men polisen har vissa befogenheter och det är, tro det eller ej igen, faktiskt de man ringer om man blivit biten och ett djur ter sig farligt. De har allt lagligt stöd i att avliva ett djur som är farligt för allmänheten.
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?