Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

oOHalalOo skrev 2011-07-29 20:43:31 följande:
    1 Så det är själva bevisbördan du är ute efter, inte att det handlar om religion versus icke-religion?

Det spelar ingen roll hur många gudar man anser det finns enligt min uppfattning. För när vi talar om bevis för gudsexistensen så handlar det om den personliga övertygelsen, vilket är beviset i sig - för den troende. Dvs. det handlar ju inte om att andra ska överbevisas om existensen, lika lite som det gör det när det gäller tron på tomten.  2 Det gäller ju att ha rätt förståelse för vad bevis/övertygelse är i det här ovetenskapliga sammanhanget.
    (min fetstil oich numrering)

1. Ungefär så, ,ja. 

2. Ovetenskapliga? Säg det till Korsriddaren som helt felaktigt påstod
    "Det är nämligen betydligt lättare att utesluta något som inte finns belagt vetenskapligt, än motsatsen."
    men som blev sur när det felaktiga bemöttes.
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-30 09:38:25 följande:
    De som gör det, är ju faktiskt en hel del på FL. Hör du inte till dem, jättebra. Jag tänkte mer ur en generell aspekt, dvs. de som gör det. De kan i så fall betänka det hela, andra behöver ju inte ta åt sig, inte sant?

Sen att jag skriver 'du' behöver inte specifikt betyda 'du skåningen'. Sen att det du just skrev i det inlägget kanske gick att uppfatta som 'du skåningen' ja då kan det vara utgångspunkten.
    Bra så. Om du fortsättningsvis tar upp det som svar i inlägg till mig (som #1205) vet jag då att du alltså egentligen menar någon annan.

Får jag föreslå att du tar upp det med de som faktiskt hånar istället för med mig som inte har med det att göra?
  • SkåneP
    ica skrev 2011-08-09 07:03:10 följande:
    Så då kommer jag fortsätta tycka att muslimer har dålig kvinnosyn tills jag mot förmodan blir motbevisad.
    Samma här.

Två muslimer i denna tråd, Halal och The Right Girl, håller med om mannens rätt att slå sin kvinna för att hålla henne på rätt köl och följa Allahs väg.

Huruvida de är representativa eller extrema fundamentalister vet jag inte .
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-08-09 08:11:28 följande:
    Oj här gick det finns inte helt rätt till, måste iväg till jobbet men får skriva en rad ändå.

Jag har tagit upp vad Koranen säger, i verserna 4:34 och 4:35.

Jag har också tagit upp att 'den bäste muslimen är den som följer profeten Muhammads (fvmh) exempel', vilket då var 'man slår inte en av Allahs (swt) tjänarinnor'.

Därtill har jag också skrivit att jag inte tror på våld utan på dialog.

Så hur du kan få det till det du fick det, ja det övergår då min förmåga.
    Eller så väljer du att tolka fel, men vad vinner du på det?

Nu ska jag iväg och önskar en trevlig dag.
    Ok, förlåt, då var det bara en.

Är The Real Girl en icke representativ fundamentalist?

Är muslim.se förtfattat av icke-representativa extrema fundamentalister? 
  • SkåneP
    Noun skrev 2011-08-09 13:49:34 följande:
    Tvärtom finns stor respekt för individen i Islam.

Nu är jag inte insatt i hur just skolan i exemplet fungerar, men generellt finns absolut inget tvång att sas skylta med sin menstruation. Det jag menade var att du troligtvis är olik den flicka som väljer att berätta öppet att hon menstruerar.
    Hur ser du på det som påtalats i muslim.se?
  • SkåneP
    Jakkolina skrev 2011-08-09 15:19:12 följande:
    Men hon väljer inte öppet på skolan det handlar om,hon blir portad och får inte komma in på bönen!
    Det är väl skönt för henne att slippa det dravlet.

Taskigt mot killarna tycker jag att de inte kan få slippa. 
  • SkåneP
    Noun skrev 2011-08-09 15:12:15 följande:
    Det rör dessa olika ansvarsområden. Det finns otaliga exempel på dels mannens rätt till respekt från kvinnan och kvinnans rätt till respekt från mannen. Är du intressserad kan jag berätta mer.

Annars kan jag säga att jag inte delar uppfattningen att feminism står kontra Islam. Däremot delar jag inte många västerlänningars uppfattning om feminism, men jag delar önskan om jämlikhet i form av valfrihet.
    Ok. Jag uppfattar det inte som att den primärt handlar om anvarsområden, utan om hur man ska förhålla sig till varandra.

"Vissa praktiserande systrar inser inte att de måste lyda sina män"

"Om jag skulle befalla någon att buga inför någon, så skulle jag ha befallt hustrun att buga inför hennes make på grund av hans enorma rätt över henne."

"Om han kommer hem från jobbet och ser sin fru i telefon, eller internet, eller att hennes uppmärksamhet inte är på honom på ett bra sätt – då kommer han att känna frustration. Han kommer att känna att hans fru inte är för honom, och på grund av detta, börjar problemen."

"Genom att inte lyda mannen, känner han att hon är en opposition mot honom, någon som vill göra uppror istället för att vara en partner i stöd."

m.m. 

För mig är den sidan ett klockrent exempel på muslimers dåliga kvinnosyn, givet att de som står bakom muslim.se kan betraktas som representativa för muslimer dvs.

• SkåneP
    Noun skrev 2011-08-09 15:38:38 följande:
    Med tanke på Topic antar jag att du kommit till slutsatsen att Islam skulle vara mansförnedrande. Det är felaktigt. ;)
    Tja, att betrakta män som konstanta kåtbockar varför kvinnorna måste dölja sig är en smula mansförnedrande IMHO.
  • SkåneP
    Noun skrev 2011-08-09 15:52:12 följande:
    Goes two ways...
    Hmmm, fönedrande för båda könen alltså.
  • SkåneP
    Korsriddaren skrev 2011-08-09 23:35:48 följande:
    Att vara ren handlar dessutom inte bara om det fysiska. Får man orena tankar när man gör sin abdest måste man göra om den, oavsett man är man eller kvinna.
    Det fina med att vara ateist är att begreppet 'orena tankar' inte är applicerbart.
  • SkåneP
    Korsriddaren skrev 2011-08-09 23:51:02 följande:
    Så ateister har ingen moral? Härligt, då var det lite som jag trodde.
    Nej. Men det kompenseras av att religiösa har dubbelt av det.
  • SkåneP
    Korsriddaren skrev 2011-08-09 23:56:00 följande:
    Det var ju fint att du ser saken på det sättet.
    Japp. Har ännu inte stött på en religiös utan dubbelmoral.
  • SkåneP
    Noun skrev 2011-08-12 07:48:00 följande:
    Enligt devisen "ge honom en ärlig, kärleksfull chans", inte enligt devisen "tvinga dig själv".
    Ah, så det är hennes eget fel om hon känner sig tvingad?
    Ett attitydproblem, typ? 
  • SkåneP
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-12 14:44:16 följande:
    I hadithen handlar det om att vägra honom sex utan någon anledning. En del kvinnor gör det för att jävlas. Sånt händer överallt. Sånt är haram i islam och såna handlingar  kan mycket lätt driva män att begå zinah vilket är ett brott enligt islam. För att förstå det hela måste du se utanför den bubblan du lever i. 
     "för att jävlas" är möjligen så som mannen uppfattar det.
    Ur kvinnans perspektiv är det antagligen inte bara "för att jävlas" och alltså är "utan någon anledning" inte applicerbart.
  • SkåneP
    Noun skrev 2011-08-12 15:26:03 följande:
    Hadithen handlar inte om hur mannen ser på saken, utan om hur kvinnan ska tänka och agera.
    Ok, hon ska inte neka sex utan anledning.
    Men allt nekade har en anledning-
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?