Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

SkåneP skrev 2011-07-10 20:52:51 följande:
    Grand är gammalt som gatan.
    Förekomsten i min länk är daterad till en NT utgåva från 1526.

OK. Som sagt, jag lärde mig stickan, men det kan vara en modernisering i så fall. Aja, det viktiga är att vi alla förstår vad det handlar om i alla fall.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Mentat skrev 2011-07-10 21:21:01 följande:
    Mormonerna förbjöd månggifte 1890 så du är rätt sent ute, Sedan går det att hitta obskyra sekter, ja, precis som det säkert går att hitta något kollektiv med helt fri sex men inte någon större inriktning inom varken kristendom eller judendom som tillämplar månggifte. Ja, för all del, det skulle väl vara Tina Rosenberg som ville tillåta månggifte för att en kvinna skulle ha flera män men inte tänkte på att det skulle kunna användas på andra hållet också. Fast (F!) är väl närmast att likna vid en obskyr sekt de också.

Kungar och härskare har haft många kvinnor i alla tider, i alla religioner. Vad som är lagligt för folket är något helt annat däremot och att en man får ta upp till fyra fruar i de flesta muslimska länder om han bara kan försörja dem är ju ett faktum. Nog måste jag säga att det illustrerar en högst tvivelaktig syn på kvinnan inom islam.

Njae, många muslimska länder har inte månggifte, och det är väldigt få som faktiskt utnyttjar det. Så det är inte ett vidare starkt argument direkt.

Och jag är också för månggifte, fast polygamt, inte polyandriskt eller polygynt.  
  • Dorian Ertymexx
    Dominant skrev 2011-07-10 21:23:36 följande:
    Man kan ju fråga sig varför ingen annan än dig försvarar godhetens religion, islam, men det är en annan fråga.

Att du ser dig själv som någon godhetens riddare när du spottar ut hundratals inlägg på ett forum och försvarar en religion som bland annat förutspråkar kvinnomisshandel är mer intressant. Hur går det ihop menar du?

Jag försvarar inte islam. Jag försöker få litet djävla perspektiv på det eviga islambashandet.
  • Dorian Ertymexx
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 22:20:30 följande:
    Menar du att du tycker att flera män ska gifta sig med flera kvinnor? Och inte att 1 enskild person är gift med flera?

Jag menar att man ska få gifta sig flersamt i vilka konstellationer man än behagar.
  • Dorian Ertymexx
    Mentat skrev 2011-07-10 22:28:46 följande:
    Nu handlade det ju om synen på kvinnan och om lagstiftningen säger att en man får gifta sig med fyra kvinnor, men inte vice versa, så säger det ju en hel del om synen på kvinnan och hennes ställning i samhället alldeles oavsett hur ofta det tillämpas i praktiken.

Samma problem har vi ju i här i väst. Kvinnor som blir våldtagna blir ju ifrågasatta om de inte gick klädda som nunnor mitt på ljusa dagen och var nykterister.
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-10 22:36:37 följande:
    1) Har alla en dålig kvinnosyn menar du?

2) Du tycker inte att den naturligaste jämförelsen i ett land som Sverige är att jämföra med den relativt sekulariserade majoriteten?

3) TS verkar utgå från det eftersom hon tycker frågan är relevant att ställa. Om TS utgått ifrån att muslimer är en heterogen grupp så skulle ju frågan inte kunna besvaras.

Nej, det var en simile, inte ett exempel att ta bokstavligt.

Jag tycker att det naturligaste, om man ska tala i sådana termer, vore att ifrågastätta kristendomen i tråd efter tråd, eftersom vi är ett sekulärt land som varit kristet, och som fortfarande har en stor grupp kristna, både passiva, aktiva och fundamentalistiska. Långt fler än muslimer, by far.  
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2011-07-10 22:47:00 följande:
    I synnerhet om månggiftet baseras på mannens försörjande förmåga, vilket alltså innebär att kvinnan skulle vara oförmögen till motsvarande försörjningsansvar.

"Kvinnor kan, men män kan 4ggr bättre"

Som här i väst alltså.
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-10 22:54:45 följande:
    Fortfarande en halmgubbe Dorian.

Det som diskuteras är sådant som förekommer i Sverige där religionen är en markör. Det finns trådar om JV och kristendom samt andra religioner också. Många av trådarna om islam startas också av förespråkare.

Om du verkligen bara ser trådar om islam så har du på förhand bestämt dig för vad du ska se och ignorerar annat.

Att den svenska formen av kristendomen ligger nära den svenska synen på jämställdhet och att vi faktiskt har en öppet homosexuell kvinnlig biskop gör väl att det är svårare att hitta stöd för samma typ av diskriminering som en del - fullt vardagliga - muslimer ger uttryck för genom att vägra ta i hand med någon av det motsatta könet.

Fast nu gör du det igen. SVENSKA KYRKAN är öppen för homosexualitet. Svenska kyrkan represtenterar långtifrån alla svenska kristna, och då talar jag inte om JV eller Livets Ord! När man diskuterar islam är det inte som att man diskuterar JV, som är en sekt eller kyrka inom en större religion - man diskuterar kristendomen i stort, så att säga. Att döma och fördöma hela islam efter vad deras motsvarigheter till JV gör är alltså som att jag skulle döma ut alla kristna efter vad Fred Phelps och Åke Green gör. DET är skillnaden. När man angriper JV angriper man JV, inte hela kristenheten, men när det kommer till islam gör man inte skillnad på grupperna, utan målar in alla miljarden troende (eller inte fullt så troende) i samma fålla, och generaliserar om dem.  
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-10 22:57:26 följande:
    På vilket sätt hade Helge Fossmos agerande stöd i religionen? Angav han kränkning mot sin religion som en grund för sitt handlande? Ser du skillnaden?

Ja, det finns abortmoståndare som mördar abortläkare. Har du några sådana fall i Sverige?

Han såg det säkert så. Allt går att tolka vet du. Och i GT är det OK att säga att ens fru inte var oskuld och få henne stenad, om man tröttnat på henne. Stenad, skjuten, detaljer liksom.

Varför är det relevant om sådant skett i Sverige? Menar du att vi har polygyni i Sverige för muslimer? Varför är exempel på muslimska konstigheter OK att ta från hela världen, men exempel på kristna dito bara ska hämtas från Sverige?  
  • Dorian Ertymexx
    Toboas skrev 2011-07-10 23:10:11 följande:
    Det kan man göra, man kan ge andra en kram också vilket är ännu trevligare. Framförallt om man är på stranden. :)

Men själva poängen är inte huruvida det är trevligt eller otrevligt att hälsa på ett visst sätt. När jag är på jobbet nickar jag hej till en del och vissa hälsar jag alltid på med en kram. Poängen är att den skiljelinjen inte är baserad på kön utan på hur väl jag känner dem och på vilket sätt. Det innebär att det INTE rör sig om en könsdiskriminering vilket en del muslimer förespråkar.

Jag har dock hälsat på muslimska tjejer med en kram (och i ett fall kindpussar) såväl som handslag eller utan att röra vid varandra. Jag har inga problem att hälsa på ett sätt som den andre känner sig bekväm med men det är likväl en könsdiskriminering som ligger till grund för det.

*asgarv* Touché! ;D
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?