Korsriddaren skrev 2011-07-27 00:05:34 följande:
Gud är ingenting du kan ta på, ingenting du kan mäta och ingenting du kan se, precis som luft. Ändå vet vi att luft finns, för att man lyckats belägga det vetenskapligt. Fram tills någon lyckats belägga guds existens, eller ickeexistens, tycker jag att det är förmätet att avfärda andras tro som sagor, när man inte har någonting som styrker denna tes.
Som motfrågan redan har ställts så det ju en sak att påvisa något - neutriner kan mätas även om det är mycket slit för att få till det, gravitation observerar vi ju ofta indirekt (ljusets avböjning) och så vidare.
Det svåra är ju att bevisa att något inte finns, det låter sig på sin höjd göras i ett mycket avgränsat rum. Att det inte finns någon enhörning i min ficka borde jag kunna bevisa men hur bevisar man att det inte finns några enhörningar alls? Du får samma problem oavsett vad det är vars o-existens du försöker påvisa. Vi har tomten, enhörningar, drakar och gudar. Samtliga är lika svåra att bevisa att de inte finns - anser du att det är förmätet att anse att drakar, enhörningar och tomten tillhör sagorna också?