Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 11:37:20 följande:
    Så en person som spränger sig själv i luften är värre än Helge Fossmo? On what grounds?

Och abortmotståndarna bränner inte bara kliniker, de mördar abortläkare också. Kristna ägnar sig åt häxbränning också. 
    På vilket sätt hade Helge Fossmos agerande stöd i religionen? Angav han kränkning mot sin religion som en grund för sitt handlande? Ser du skillnaden?

Ja, det finns abortmoståndare som mördar abortläkare. Har du några sådana fall i Sverige?
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:01:19 följande:
    På vilket sätt är det fel att inte ta i handen? Man kan hälsa på ett trevligt sätt ändå.
    Det kan man göra, man kan ge andra en kram också vilket är ännu trevligare. Framförallt om man är på stranden. :)

Men själva poängen är inte huruvida det är trevligt eller otrevligt att hälsa på ett visst sätt. När jag är på jobbet nickar jag hej till en del och vissa hälsar jag alltid på med en kram. Poängen är att den skiljelinjen inte är baserad på kön utan på hur väl jag känner dem och på vilket sätt. Det innebär att det INTE rör sig om en könsdiskriminering vilket en del muslimer förespråkar.

Jag har dock hälsat på muslimska tjejer med en kram (och i ett fall kindpussar) såväl som handslag eller utan att röra vid varandra. Jag har inga problem att hälsa på ett sätt som den andre känner sig bekväm med men det är likväl en könsdiskriminering som ligger till grund för det.
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:02:33 följande:
    En brittisk man frågade en Shaykh: "Varför är det inte tillåtet för en muslimsk kvinna att skaka hand med en man?" Shaykhen svarade: "Får du skaka hand med drottning Elizabeth?" Han svarade: "Självklart inte! Bara särskilda personer får skaka hand med drottning Elizabeth." Shaykhen svarade: "Våra kvinnor är drottningar, och drottningar skakar inte hand med främmande män."
    Så det brittiska klassamhället är en positiv förebild i sammanhanget?
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:16:36 följande:
    Vad menar du?
    Att ta ett exempel på där man VERKLIGEN skiljer på människor för att hävda att det inte är diskriminering.
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:31:50 följande:
    En muslimsk kvinna sträcker inte fram handen eftersom hon inte bör vidröra andra män än sin man.
    Nu menar du alltså att de muslimska tjejer jag träffar (främst från Turkiet och Thailand) alltså inte är riktiga muslimer eftersom de definitivt hälsar mer närgånget än så?
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:57:58 följande:
    Män och kvinnor ÄR olika, så är det. Kvinnorna har sina fördelar och männen sina, men jämställt är det absolut! Varför skulle jag vara muslim om jag inte tyckte att det lönade sig? Varför skulle jag vilja leva som ett djur? Knappast! Islam är jämställt.
    Ja, män och kvinnor är olika. Men variationen inom könen när det gäller omhändertagande och styrka (för att ta två typiska exempel) är mycket större inom gruppen än mellan.

Det grundläggande skälet till att vara muslim borde väl vara att man faktiskt tror at Muhammed var guds sista profet och att de kombinerade historierna från mellanöstern (judendom, kristendom, islam) faktiskt har någon som helst koppling till verkligheten. Eller är du muslim för att du tyckte reglerna verkade ok?

Du trivs med de regler som islam sätter upp för ditt liv, det innebär inte att det automatiskt blir jämställt.
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 00:03:11 följande:
    Jag är från Turkiet. Och respekterar man sig själv så tar man inte män i handen. Turkiska kvinnor däremot kindpussar gärna varandra. Och många i turkiet är tyvärr inte så troende och följer koranen så jag måste säga att många inte är riktiga muslimer, kan givetvis inte veta ang just dessa tjejer du träffat, men det dom gör är fel enligt koranen.
    Du fortsätter att göra samma generalfel genom att generalisera ditt eget tänkande och agerande på andra. De jag känner var uppväxta i Turkiet och kom till Sverige för bara några år sedan, de är med andra ord "mer Turkiska" än du är eftersom din svenska avslöjar att du bott här länge.

Att du sedan måste pådyvla dem bristande respekt för sig själva säger inget om dem men mängder om dig, och ger återigen en lysande illustration av den fråga du ställer i TS.
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 00:21:02 följande:
    Att vara "mer turkisk" har absolut ingenting att göra med att vara mer muslim. En 100% svensk kan vara mer muslim än en Iranier.
    Det var du som sa att du var från Turkiet och därefter talade du om hur man skulle bete sig om man hade respekt för sig själv.

En rak fråga: Förstår du inte att din definition av "självrespekt" bara gäller för dig och att du inte kan applicera dina egna normer på andras beteende och uttala dig om ifall de har respekt för sig själva eller inte?
  • Toboas

Till Dorian:

Om du läst nattens diskussion nu så borde det vara tydligt även för dig varför islam diskuteras långt mer än kristendom och judendom och på ett annat sätt.

När någon som hävdar att kristendom är den bästa religionen och konfronteras med gud i GT så framhåller de normalt att allt i GT som strider mot NT inte längre gäller och att kärleksbudskapet är det centrala. Allt annat menar man är ogiltigt.

När islam diskuteras så försvaras fortfarande reglerna om mannens överhöghet, rätten att slå kvinnan och systematisk könsdiskriminering samtidigt som man ställer frågan varför mulimer anses ha dålig kvinnosyn.

• Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 10:38:59 följande:
    1) för än idag så är det väl så att mannen får bättre betalt för samma arbete som kvinnor också gör?

2) Sen är det oftare kvinnor som tar längre mammaledighet, som inte alltid arbetar heltid, som är hemma för vab osv? Så det ligger något i det du säger.
    1) Nja, de oförklarade skillnaden (som kan men inte nödvändigtvis beror på kön) brukar ligga på mellan 1-5% när man tittar på vad personen faktiskt gör.
    sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

2) På vilket sätt kan det kopplas till att män kan 4 gånger bättre? En man som tar ut föräldraledigheten får mer bidrag (jämfört med att inte ta ut någon föräldraledighet) baserat på sitt agerande, inte sitt kön.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?