Inlägg från: Chipstern |Visa alla inlägg
  • Chipstern

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Inima skrev 2011-07-08 22:50:39 följande:
    Hur kan du då respektera Allah? och Koranen?
    Ja det var ju faktiskt en riktigt befogad fråga måste jag säga. T.ex så är det största lögnen att det finns ett paradise att besöka när man dör. Jag säger bara: trälåda, maskar och soon to be fishfood. Ser inte mycket paradise där inte...fast om man utvecklar det längre och längre och bryter ner det så kan man säkert få det till att det finns spår av människan i en Alladin Paradisask som man med gott samvete tuggar i sig på julafton (och fram till påsk för man fick så jävla många Skrattande)
  • Chipstern
    Umm Elias skrev 2011-07-08 23:00:19 följande:
    Felaktiga enligt dig eller mig? Du kan inte på något sätt få mig själv att tycka att MIN åsikt är fel, om den sedan inte faller i god tro med din åsikt so fine.
    Men kom för gud skull inte och försök påtvinga mig att ändra MIN åsikt till något som jag inte står för. Är vi överens?
  • Chipstern
    Umm Elias skrev 2011-07-08 23:00:19 följande:
    Jag undra även varför du valt att inte kommentera min sammanfattning över hur jag uppfattar dem muslimska synvinkel.
    Du hugger ju på allt annat...
  • Chipstern
    Umm Elias skrev 2011-07-08 23:14:03 följande:
    fel enligt ISLAM vilket är vad vi diskuterar, du kastar ur dig osanningar om oss muslimska kvinnor, jag berättar att du har fel ur ett islamiskt perspektiv men du väljer att ändå tro på de osanningar du börjat med? Din åsikt om Islam är inte fel i sig, men faktat åsikten grundas på är fel, är du med? Får du rätt fakta så bör du tänka över dina åsikter, det är lite så livet och människan fungerar. Man lär sig nya saker hela tiden och med de nya kunskaperna utvecklas man och med utvecklingen ändras ens åsikter.
    Umm Elias skrev 2011-07-08 23:15:05 följande:
    jag kommenterade inte då det inte var riktat till mig och dessutom förstår jag inte vad du skriver, det r ju bara urklippta citat någonstans ifrån, hade varit enklare med hela texten?
    Det är inte alls svårt att förstå vad som menas med det som jag skrev, och klippta citat? Nej då...det är en sammanfattning...

Men hur kan du säga att muslimer vill utvecklas då ni det i eran tro inte finns något annat än det som står i koranen? Allt annat är ju fel och inget att sätta någon vikt vid.
    Det finns en annan sak som definitivt påverkar civilisationens utveckling, synen på vetande och vad som är viktigt vetande/oviktigt vetande. Muslimer som Umar (andra khalifah) värderade definitivt inte kunskap om "ad-dunya" (muslimer som väljer att kalla denna världen för "det låga").

Allt som sker är ju något som är Gud har ett finger med i spelet, och då är det inget att bry sig om. Så med den inställningen kommer man ju ingen vart i utvecklingen. Så kom inte med något snack om att muslimer vill utvecklas som individer, för i praktiken skiter ni ju i livet här på jorden nu, då livet efter döden, paradiset som mål, är det viktiga.

Det skiljer ju en stor del i mitt tänk och erat tänk. Jag menar, livet är för kort för att gå till spillo så jag villta vara på den tid som jag är medveten om, inte en tid då jag ligger och ruttnar i en låda.
  • Chipstern
    Umm Elias skrev 2011-07-08 23:14:03 följande:
    fel enligt ISLAM vilket är vad vi diskuterar, du kastar ur dig osanningar om oss muslimska kvinnor, jag berättar att du har fel ur ett islamiskt perspektiv men du väljer att ändå tro på de osanningar du börjat med? Din åsikt om Islam är inte fel i sig, men faktat åsikten grundas på är fel, är du med? Får du rätt fakta så bör du tänka över dina åsikter, det är lite så livet och människan fungerar. Man lär sig nya saker hela tiden och med de nya kunskaperna utvecklas man och med utvecklingen ändras ens åsikter.
    Fel enligt Islam, tja, kanske, men det är min tolkning av eran TOLKNING av en efterhandskonstruktion. Så vem kan säga att vem tolkar vad rätt eller fel?
    Ni grundar eran tro på berättelsen från en person som ingen ens vet verkligen existerat...och Gud hit och gud dit. Påhittad "person" som någon hallucinerat fram (gäller förövrigt alla religioner).

Som du kanske märker så är jag inte på något sätt troende eller så, och jag har inte några planer på att blid et heller då jag inte tänker underkasta mig någon än mig själv. Jag vill helt enkelt vara en fri man med mina värderinga och inte toppstyrd av någon.
  • Chipstern
    Umm Elias skrev 2011-07-09 11:14:41 följande:
    Exakt hur vet du detta? Det är din tro men att kalla det lögn kan du inte utan att basera det på något.
    Och på samma sätt så frågar jag dig om Paradiset. Hur vet du att det finns? Vad har du för bevis? Fått vykort från over there eller?
    Du kan ju inte säga att något som inte går att bevisa inte finns heller, så jag anamar helt enkelt en vanlig tes.

Man är oskyldig till motsatsen bevisas och hittills har ingen lyckats bevisa för mig att Paradiset funnits skyldig till att finnas..då lägg gärna fram bevisen du har innan du avfördar min åsikt att säga att det är en lögn att paradiset finns.
  • Chipstern
    martinam skrev 2011-07-12 21:45:21 följande:
    VART någonstans har jag skrivit att det är ok enligt islam att bete sig på detta sätt? Ingenstans. Dock så verkar många själva personligen tro att det är helt okej. Läs inte in saker jag aldrig påstått!
    Det är bara du lär dig...skriver du här och påpekar något negativt om Islam så lär du få mothugg och påpekande om sådant som tydligen ska stå mellan raderna, men som inte alls står där.

Tydligen så vill man skapa en debatt, men kan inte föra en sådan utan motsätter man siog något så blir det ett jävla liv och en massa upprepningar. Går som inte att få ut något om vad personen verkligen tycker och vad som är deras åsikt, utan det hänvisas hit och dit...
  • Chipstern
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-12 22:00:51 följande:
    Naturen har gud bestämt så det hänger visst ihop.
    Det är ett sådant där tankesätt som skjuter undan viljan till att utvecklas och få förklaring på saker och ting, och det är väl en av grundstenarna till att  jag anser att Islam är en förlegad religon och ett förlegat tankesätt.
    Man går efter skrönor som något tolkat från en kanske tidigare existerande profet som ska ha fått sin syner ett att ha hallucinerat fram en person, som han kallar för Gud.

Man måste ju ha en vilja till att leva livet som man lever nu, och leva för att mänskligheten på jorden och det man kan påverka ska gå framåt och inte bakåt.
    En musilm ser ju jordelivet som en prövotid mot det eventuella paradiset, som bara är ett tomt hot mot att man ska leva i sin egen skugga för att få så bra plats som möjligt på tåget upp.

Sedan kan man ju bara fundera på varför de största hoten mot västvärlden och de största krigen involverat muslismska män, Usaman Bin Laden och Saddam Hussein. Två män som en hel värld fortfarande har avsky mot, och som absolut inte gjort något gott för denna värld.
  • Chipstern
    oOHalalOo skrev 2011-07-12 23:24:11 följande:

Efterfrågar kvinnor högklackat eller presenteras det för kvinnor som ett måste, designat av män kanske?

Tycker fortfarande det är diskriminerande att utbudet inte finns utan att det måste efterfrågas.

Öh? På vilket sätt menar du nu? Klart att det finns en efterfrågan hos kvinnor av t.ex högklackade skor. Annars skulle det inte finnas en marknad. Vem som är designer spelar väl för tusan ingen roll, och för ditt vetande så finns det kvinnliga designers oxå, men det kanske har gått dig förbi.
  • Chipstern
    oOHalalOo skrev 2011-07-12 23:34:43 följande:
    Ok. Dock skrev någon att kvinnor bär högklackat för att framhävas.

Varför gäller då inte samma för männen? Duger de som de är, eller diskrimineras de eftersom inte de också behöver framhävas - för att duga uppfattar jag detta med 'framhävas' som?

Varför skiljer det?
    Du tror inte att det handlar om att kvinnorna själv vill framhäva sig och inte är påtvingat som du vill göra sken av.

Dock så är jag ytterst frågande till varför så mycket ska handla om könsroller då det gäller islam...
    Ni vill ju att alla ska bedömas lika, men det flesta inlägg här handlar om hur orättvisa könsrollerna är. Hur kan det komma sig?
  • Chipstern
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-13 19:50:36 följande:
    Jag tycker att det är en väldigt tråkig människosyn att som svensk anse att bara det svenska sättet att leva på är frihet och inget annat.
    Tycker du har ett tråkgit synsätt som vill att alla ska vara som du vill och göra som du anser och visa dig respekt när du inte har ett dugg empatio för andra själv.
  • Chipstern
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-13 21:50:09 följande:
    Lev som du lär
    Öh ja? Jag lever precis som jag lär. Så vad menar du?

En sådan inställning som du har till oss svenskar är precis en sådan som föder rasism. Du kan inte anpassa dig till det landet du kommer till, utan du vill att det landet ska anpassa sig efter dig.
    Det funkar inte så i livet, och vad tror du händer om en svensk skulle försöka sig på samma sak i ett muslimsk land?
    Klart att du ska ha kvar din egen tro etc, men att du ska försöka hålla på och tjata om att vi svenska är dåliga och att vi inte har respekt etc. Jag undrar vem som visar orespekt. Kan det vara du som inte verkar ett dugg tacksam för att du får vistas i detta land.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?