oOHalalOo skrev 2011-07-16 08:44:40 följande:
Även män täcker sig ju, det har med tro att göra. Man skulle ju då även kunna säga att det är förtryckande att be t.ex. inte sant? Men det som är förtryck är ju när man gör något mot sin vilja. När man gör saker utifrån sin vilja och övertygelse, då är det inte förtryck utan i enlighet med ens önskan.
Det är sällan någon tycker jag som vågar tänka så långt, utan det döms mycket hela tiden efter vad man 'ser'. Men allt är ju inte alltid som det ser ut, inte sant?
Ålder har inte någon stor roll på det sättet i Islam. Dvs det här med att bedöma mycket utefter ålder är mer en svensk grej tror jag. I andra länder har man en mycket mer generös och avslappnad syn. Det förekommer ju också i en del länder fortfarande att generationer bor tillsammans. Man umgås mycket ofta över generationsgränserna. Det finns liksom inget prestigetänkande i vilken ålder folk har. Förutom att man visar stor respekt för dem som är äldre och som tagit hand om sina barn och levt ett långt liv och skaffat sig livserfarenhet.
Men det är också förtryck när du inte har ett eget val. När din fira vilja inte välkomnas. När dina åsikter inte får växa och frodas. När ditt eget tänkande inte uppmuntras. Jag tror inte att en sjuåring bär slöja av egen fri vilja. Jag känner ingen sjuåring som har utvecklat sin egen syn på livet färdigt. Innan man fått utveckla sin egen fria vilja kan man inte välja nåt av egen fri vilja.
Det är ingen svensk grej att bedöma efter ålder. Jag är uppvuxen i sverige av svenska föräldrar och vi har alltid umgåtts i 3-4 generationer. Som barn var det naturligt att mor- och farföräldrar var en stor del. Liksom deras vänner.