Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 22:35:56 följande:
    Jag har läst Dawkins. Och nej, det här är inte en kamp mot det religiösa förtrycket, det är ett konstant mobbande av muslimer. När jag ser lika många trådar om kristendomen, och samma ton och aggressiva sätt, så ska jag fundera på att se det som en kamp mot religion och förtryck. Till dess ser jag det som ett hycklande och en ursäkt för att mobba just muslimer och islam. No more, no less.
    Kristna pikas väl visst för sin intelligenta design!
    Att muslimer tycks tolka allt som de är förtryckta får mig att misstänka att de som grupp är snarstuckna. Vilket som tur är inte stämmer med de muslimer jag umgås med.
  • asta66
    ica skrev 2011-07-10 15:25:12 följande:
    Jag har aldrig hört att muslimer anklagas för en bråkdel av vad du påstår. Kanske för att jag inte lyssnar på de som saknar vett.
    Däremot så Jehovas Vittnen och Livets Ord har ifrågasatts länge och berättigat. Jag är för ett öppet diskuterande och ifrågasättande av allt. Först då kan vi ha en öppen diskussion. Men det krävera att troende inte anklagar andra för att attackera deras personliga tro bra för att de inte får medhåll.
    Och där är ett problem. Att alla inte inser att det inte är farligt att vi tycker olika. För vi är olka. Men med samma mänskliga behov.
    Håller med!
  • asta66
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 19:18:35 följande:

Män får ha fyra fruar, varför får inte kvinnor ha fyra män? Och ja, jag vet att ''om du behandlar dem rättvist'', men det är sexism. Män och kvinnor behandlas olika, och kvinnan får inte samma priveliger. Varför får inte kvinnor ha flera män, männen får ju ha flera fruar?
    I Suran 4:34 får män slå sina fruar. Och du kallar det jämställt?! Man lär femåringar att man inte ska slå, och våld löser inget, det är bara patetiskt att vuxna inte förstår det. I en hadith står det ett land styrt av en kvinnlig ledare inte kan bli framgångsrikt.

Ord!
  • asta66
    SkåneP skrev 2011-07-11 01:04:02 följande:
    Måste säga att för mig som ateist låter det där riktigt vidrigt. Att en mans våld mot sin kvinna kan vara berättigat om det handlar som att hålla religionens auktoritet intakt.
    Jo, en sån relgion är inget att ha.
  • asta66
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:16:23 följande:
    Och vilken religion ÄR något att ha?
    Ingen. För ingen bygger på en vettig grund. För att vi alla borde vara fria människor fria att tänka och tycka vad vi vill.
  • asta66
    Nikkili skrev 2011-07-11 22:21:29 följande:
    FAKTISK  så är dom överrepresenterade när det gäller våld mot kvinnor.....läs tidningar och läs domar så ska du få se!
  • asta66
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 01:28:01 följande:
    Men eftersom vi bor i Sverige, där majoriteten är svenskar och kristna, kanske vi ska diskutera VÅRA problem, snarare än fokusera på en liten minoritet i landet. Det är inte som att slöja är särskilt vanligt ens bland muslimer i Sverige, va...
    Denna diskussion handlar väl om muslimers dåliga kvinnosyn.
  • asta66
    jlhm skrev 2011-07-14 22:02:54 följande:
    Nu är jag man och gift med en kvinna men hon behöver inte passa upp på mig och jag behöver inte passa upp min fru. Vi kommer överens om det som behövs även om det ibland blir diskussioner men att jag skulle ha rätt att bestämma över henne gäller naturligtvis inte. Like lite som att hon eller jag skulle köra med "jag gör vad f*n jag vill" stilen.

Ett förhållande handlar om att ha respekt och acceptera sin partner utan att någon måste lyda den andra eller på något annat sätt vissa den andra någon ringaktning.

"Vissa praktiserande systrar inser inte att de måste lyda sina män"

Varför måste de lyda sina män, kvinnorna måste väl få bestämma över sitt eget liv?
    Bravo! Skulle tro att det bara åär de med dålig självkänsla som kräver lydnad av sin fru. Alla goda förhållande bygger på omsorg och hänsyn.
  • asta66
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 17:39:08 följande:
    Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!
    Kanske tycker många av oss att muslimer har en taskig kvinnosyn för det är det de visar upp. Att behöva täcka sig och lyda mannen gör ju kvinnan under mannen. Att mannen är familjens överhuvud även  när han råkar vara din 10 år yngre bror. Man måste inte förstå islam för se detta.
  • asta66
    oOHalalOo skrev 2011-07-16 08:44:40 följande:
    Även män täcker sig ju, det har med tro att göra. Man skulle ju då även kunna säga att det är förtryckande att be t.ex. inte sant? Men det som är förtryck är ju när man gör något mot sin vilja. När man gör saker utifrån sin vilja och övertygelse, då är det inte förtryck utan i enlighet med ens önskan.

Det är sällan någon tycker jag som vågar tänka så långt, utan det döms mycket hela tiden efter vad man 'ser'. Men allt är ju inte alltid som det ser ut, inte sant?

Ålder har inte någon stor roll på det sättet i Islam. Dvs det här med att bedöma mycket utefter ålder är mer en svensk grej tror jag. I andra länder har man en mycket mer generös och avslappnad syn. Det förekommer ju också i en del länder fortfarande att generationer bor tillsammans. Man umgås mycket ofta över generationsgränserna. Det finns liksom inget prestigetänkande i vilken ålder folk har. Förutom att man visar stor respekt för dem som är äldre och som tagit hand om sina barn och levt ett långt liv och skaffat sig livserfarenhet.
    Men  det är också förtryck när du inte har ett eget val. När din fira vilja inte välkomnas. När dina åsikter inte får växa och frodas. När ditt eget tänkande inte uppmuntras. Jag tror inte att en sjuåring bär slöja av egen fri vilja. Jag känner ingen sjuåring som har utvecklat sin egen syn på livet färdigt. Innan man fått utveckla sin egen fria vilja kan man inte välja nåt av egen fri vilja.
    Det är ingen svensk grej att bedöma efter ålder. Jag är uppvuxen i sverige av svenska föräldrar och vi har alltid umgåtts i 3-4 generationer. Som barn var det naturligt att mor- och farföräldrar var en stor del. Liksom deras vänner.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?