Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Iran påstår sig ju vara en uttalat islamisk stat och deras lagstiftning präglas inte direkt av jämställdhet om man säger så. Här är några exempel: http://www.wfafi.org/laws.pdf

• Mentat
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 16:02:38 följande:
    Vatikanen utger sig för att vara en kristen, västerländsk stat. Need I say more?
    Ja, det får du nog göra. Vatikanen må fomellt sett betraktas som en stat men den är nog snarare att likna vid ett kloster medan Iran har nära 80 miljoner invånare. Vi skulle kunna studera lagstiftningen i en massa andra muslimska stater också, det där var ett koncist exempel.

Att försöka förneka att jämställdhet har kommit betydligt längre i den kristna världen än i den muslimska är väl ändå ett rätt hopplöst företag?
  • Mentat
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 20:43:35 följande:
    Sant, men det är samma i bibeln och kristendomen. Patriarkerna fick ha flera fruar, David hade en stor drös bihustrur vad jag minns, till exempel. Vissa mormoner och andra obskyra sekter kör rätt hårt på det också. Som sagt, samma skrot och korn där.
    Mormonerna förbjöd månggifte 1890 så du är rätt sent ute, Sedan går det att hitta obskyra sekter, ja, precis som det säkert går att hitta något kollektiv med helt fri sex men inte någon större inriktning inom varken kristendom eller judendom som tillämplar månggifte. Ja, för all del, det skulle väl vara Tina Rosenberg som ville tillåta månggifte för att en kvinna skulle ha flera män men inte tänkte på att det skulle kunna användas på andra hållet också. Fast (F!) är väl närmast att likna vid en obskyr sekt de också.

Kungar och härskare har haft många kvinnor i alla tider, i alla religioner. Vad som är lagligt för folket är något helt annat däremot och att en man får ta upp till fyra fruar i de flesta muslimska länder om han bara kan försörja dem är ju ett faktum. Nog måste jag säga att det illustrerar en högst tvivelaktig syn på kvinnan inom islam.
  • Mentat
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 21:23:31 följande:
    Njae, många muslimska länder har inte månggifte, och det är väldigt få som faktiskt utnyttjar det. Så det är inte ett vidare starkt argument direkt.

Och jag är också för månggifte, fast polygamt, inte polyandriskt eller polygynt.  
    Många skulle jag inte kalla det. Tvärtom är kartan över var polygami är tillåtet i lagstiftningen rätt tydligt koncentrarad till den muslimska världen: http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_status_of_polygamy

Undantag är Turkiet, som ju är en uttalat sekulär stat så islam har inte samma koppling till lagstiftningen som i många andra muslimska länder, Tunisien där kvinnan har haft en mer fri ställning än på många andra håll alltsedan fransmännen regerade där och Azerbajdjan såvitt jag kan se.
  • Mentat
    I Blackrose I skrev 2011-07-10 21:51:16 följande:
    Månggifte är lagligt i Iran men det är verkligen ingen normalfuntad människa som skulle få för sig att använda sig av lagen om man inte bor mitt ute i ingenstans. Priserna är så höga att folk inte ens har råd med en fru och ett barn så månggifte är ingenting folk drömmer om direkt.
    Nu handlade det ju om synen på kvinnan och om lagstiftningen säger att en man får gifta sig med fyra kvinnor, men inte vice versa, så säger det ju en hel del om synen på kvinnan och hennes ställning i samhället alldeles oavsett hur ofta det tillämpas i praktiken.
  • Mentat
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 22:33:45 följande:
    Varför är det en dålig syn på kvinnan om hon blir väl behandlad?
    Öh, nu vet jag inte om du försöker vara fånig eller om det är en allvarligt menad fråga. Jag får väl hoppas på det förra men självklart är det en syn på förhållandet man - kvinna som är långt, långt från jämställdhet om mannen får ha fyra fruar men kvinnan bara en man.
  • Mentat
    oOHalalOo skrev 2011-07-10 22:49:54 följande:
    T.ex. båda har rätt att gifta sig.
    Båda har rätt att ärva.
    Osv.
    .
    Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att mannen och kvinnan inte har lika arvsrätt under muslimsk lag. Det går ju i så fall inte ihop med jämställdhet, eller?
  • Mentat
    oOHalalOo skrev 2011-07-10 23:20:11 följande:
    Det kan skilja, det beror på situationen. Så ibland ärver mannen mer, ibland kvinnan och ibland ärver de lika mycket. Ja det är jämställt som jag ser det. Inte alltid samma på samma gång, men samma rätt att ärva.

Förresten när fick kvinnor arvsrätt i Sverige? Bara som en kul jämförelse. 
    Jaha. Fast enligt islamportalen, vilken man tycker borde ge ett korrekt svar utifrån islamska principer, så hävdas det att det är fullt logiskt och rimligt att män ärver dubbelt så mycket som kvinnor med motiveringen att kvinnor (Jfr islamportalen.se/index.php&view=article&id=139:vad-aer-kvinnans-andel-av-arvsraett-enligt-islam&catid=7:vanliga-fragor&Itemid=25) skall ha "hemgift och underhåll och att hon är undantagen från väpnad strid och betalande av lösensumma."

Man kan säkert anse mycket om det men knappast att det präglas av någon jämställdhet i alla fall även om jag inser att ämnet är religion.

Som SkåneP har påpekat var Sverige inte heller alltid jämställt förr i tiden även om det just vad arvsrätt beträffar har funnits exempel på lika arvsrätt i de äldsta nedtecknade lagar vi har. Förutom Gotland som han nämner var det tydligen gammal tradition att kvinnorna i Småland ärvde lika som män, det för övrigt i tider då hon rimligen både hade hemgift, fick underhåll och var undantagen från väpnad strid och eventuella lösensummor, det senare har dock inte varit särskilt vanligt i Sverige för allt vad jag vet.

Poängen är väl att vi sedan åtminstone hundra år tillbaka, mer egentligen, har rört oss mot ett allt mer jämställt samhälle. Sker det någon sådan rörelse i olika muslimska länder eller framför allt, eftersom det är trådens ämne, inom den muslimska tron?
  • Mentat
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 09:29:46 följande:
    Jo som jag skrev i ett inlägg i går så är det också en del i tanken, när man lätt stirrar sig blind på att mannen ibland ärver en större andel. Han kan inte fritt använda sin arvedel hur han vill, oavsett hur stor eller liten den är, han har förpliktelser med den, vilket kvinnan då inte har.

Det är det som blir lite krypist. För du gör jämförelsen att det inte är jämställt, för du jämför med hur det fungerar i Sverige. Men å andra sidan så har svenska män inga förpliktelser med sin arvedel. Så det går inte riktigt att så kategoriskt försöka jämföra. För förutsättningarna ser olika ut.

Idag är det lätt att se svensk och västerländsk jämställdhet som den enda och enda rätta. Det är bra att sträva efter lika lön för samma arbete, att vi är lika värda osv dessa tankar delar Islam. Men däremot så handlar inte jämlikhet i Islam om att vi ska göra precis samma sak alla gånger - för att vara jämställda. Vi har andra sätt att mäta jämställdhet och jämlikhet på.

Det är därför vi ofta har lite svårt att komma så mycket längre i den här typen av frågor, för den sida som du 'representerar' har svårt att se att det kan finnas andra sätt som man också kan utgå från och mäta utifrån. Det är inte bättre eller sämre, utan annorlunda bara.
    För all del, man kan naturligtvis hävda att kvinnan har samma värde som mannen även om lagstiftningen i muslimska länder gör skillnad på könen, Jag håller inte riktigt med då jag tycker att diskrepanserna är väl stora. Jag nog menar att man måste blunda rätt hårt för en del mindre behagliga aspekter av religionen då men låt oss acceptera det för diskussionens skull.

Problemet är väl då just den här motsättningen mellan västerländsk jämställdhet och islams annorlunda syn. Såsom muslim i ett västerländskt land kommer man ju då i konflikt med samhället på många plan. I Sverige gäller ju svensk lag. Svensk arvsrätt, det är uttryckligen ett brott att slå sin hustru även om hon inte rättar sig efter mannens vilja etc, etc. Lagen står i Sverige över religionen i de fall de kommer i konflikt med varandra.

Är det något du vill ändra på eller hur menar du att du vill förhålla dig till det?
  • Mentat
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:17:51 följande:
    Det gör det absolut, det finns muslimska feminister som arbetar hårt för jämställdhet. Men precis som här, eller i andra länder med patriarkala mönster, så motarbetas det av de som vinner på att ha det segregerat och patriarkalt.
    Jo, visst finns det feministiska rörelser och det kan ju verkligen behövas i länder där kvinnor diskrimineras så grovt som i t.ex. Saudiarabien eller Iran men vad jag funderar på är om det syns några tecken på att de påverkar de muslimska lärde? Såvitt jag har läst om så försöker de oftast verka inom islams ramar och vill se tolkningar av Koranen och haditherna som ger kvinnor en bättre ställning men det är klart att det är en svår sits om grundtexten, Koranen, inte kan ändras och man lever i ett land vars lagstiftning måste stämmas av mot Koranen i alla delar.

Den sitsen har vi ju inte i länder som pläglats av kristendomen. Även om lagstiftningen kan utgå från t.ex. tio Guds bud eller så så har det mig veterligt aldrig varit tal om att en stats lagstiftning i alla avseenden skall stämma överens med Bibeln. Inte ens inkvisitionen uppfyllde det och den har vi lämnat bakom oss för länge sedan. På så sätt har man ett lättare utgångsläge för jämställdhet i västvarlden.
  • Mentat
    SkåneP skrev 2011-07-11 11:54:25 följande:
    Om om du bara för en kort stund skulle försöka hålla dig till trådens ämne, tycker du inte det är höjden av ironi att TS fråga ang muslimers kvinnosyn besvarades av TS själv med att mannen är familjens överhuvud och därmed har viss rätt att ta till våld?
    Jo, det säger väl det mesta antar jag. Därmed känns det meningslöst att fortsätta diskutera frågan. Tack för mig för den här gången.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?