oOHalalOo skrev 2011-07-10 23:20:11 följande:
Det kan skilja, det beror på situationen. Så ibland ärver mannen mer, ibland kvinnan och ibland ärver de lika mycket. Ja det är jämställt som jag ser det. Inte alltid samma på samma gång, men samma rätt att ärva.
Förresten när fick kvinnor arvsrätt i Sverige? Bara som en kul jämförelse.
Jaha. Fast enligt islamportalen, vilken man tycker borde ge ett korrekt svar utifrån islamska principer, så hävdas det att det är fullt logiskt och rimligt att män ärver dubbelt så mycket som kvinnor med motiveringen att kvinnor (Jfr
islamportalen.se/index.php&view=article&id=139:vad-aer-kvinnans-andel-av-arvsraett-enligt-islam&catid=7:vanliga-fragor&Itemid=25) skall ha "hemgift och underhåll och att hon är undantagen från väpnad strid och betalande av lösensumma."
Man kan säkert anse mycket om det men knappast att det präglas av någon jämställdhet i alla fall även om jag inser att ämnet är religion.
Som SkåneP har påpekat var Sverige inte heller alltid jämställt förr i tiden även om det just vad arvsrätt beträffar har funnits exempel på lika arvsrätt i de äldsta nedtecknade lagar vi har. Förutom Gotland som han nämner var det tydligen gammal tradition att kvinnorna i Småland ärvde lika som män, det för övrigt i tider då hon rimligen både hade hemgift, fick underhåll och var undantagen från väpnad strid och eventuella lösensummor, det senare har dock inte varit särskilt vanligt i Sverige för allt vad jag vet.
Poängen är väl att vi sedan åtminstone hundra år tillbaka, mer egentligen, har rört oss mot ett allt mer jämställt samhälle. Sker det någon sådan rörelse i olika muslimska länder eller framför allt, eftersom det är trådens ämne, inom den muslimska tron?