Inlägg från: Morse |Visa alla inlägg
  • Morse

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Det är bara kolla på olika gallup-polls runt om i Europa. Man ska inte dra alla över en kam men det är mycket vanligare med en "taskig" kvinnosyn och särskild HBTQ-syn bland muslimer. Det är bara fakta. Islam är som kristendomen för längesedan, man har inte genomgått den sekularisering som kristendom gjort. Återigen pratar jag inte om varje enskild muslim utan på gruppnivå.

• Morse
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-06 21:02:15 följande:
    Religion har en mening. Annars skulle det inte finnas, Så ni som säger att religion bara är strunt har hamnat helt bakom flötet.
    Hur kommer det sig att det är 9 gånger så vanligt med ateister i National Academy of Sciences än en generella populationen i USA?

Hur kommer det sig att Royal Society består utav 98% ateister?

Hur kommer det sig att religion har en så tydlig koppling med dumhet och ateism har en så tydlig koppling med intelligens? www.godandscience.org/images/iqvsreligion.gif

Vad baserar du påståendet att allt som finns måste ha en mening? Vad är meningen med en blindtarm? Ingen. Ändå har vi den.
  • Morse

The Guardian 7 Maj 2009:

"None of the 500 British Muslims interviewed believed that homosexual acts were morally acceptable."

"margin of error (5% for the Muslim figures, 3% for the general public)"

95-100% av brittiska muslimer är alltså emot homosexualitet.

Vidare stod det att 20% kunde förstå och sympatisera med männen bakom Londonbomningarna där 56 oskyldiga människor dog.

• Morse

Jag tror muslimer är mer assimilerade  i Sverige men ligger fortfarande mil efter i toleranta och öppna åsikter än resten av populationen.

• Morse
    oOHalalOo skrev 2011-07-06 21:30:02 följande:
    Det är lite så här. I Sverige råder det yttrandefrihet (om jag överför det du tar upp till ett svenska scenario, lika bra för det brukar ändå oftast hamna där), och då har man rätt att tycka att homosexualitet inte är okej. Det är en åsikt som man får ha enligt den svenska yttrandefriheten. Homosexualitet är inte en helig ko som man inte får ha åsikter om.

Tycker du att det ska vara förbjudet att vara emot homosexualietet? Dvs tycka att det är fel, inte utföra det själv? Om ja, varför det?
    Självklart ska det inte vara förbjudet att vara emot homosexualitet.
  • Morse

Jag tror knappt på vad jag läser. Jag hoppas verkligen inte ni representerar vanliga muslimska kvinnor och att det är någon sorts slump att så många fundamentalister har hittat till denna tråd. Representerar ni icke-radikala muslimer måste jag säga som högintelligent liberal ateist att min syn på muslimer som grupp just KRAFTIGT försämrats.

• Morse
    Polly S skrev 2011-07-06 23:52:09 följande:
    hur menar du nu?
    Hon menar att det är hemskt att värdera en kvinna samma som en man helt enkelt, det är hennes syn på en dålig kvinnosyn.
  • Morse
    Emelaaj skrev 2011-07-07 00:13:04 följande:
    Kan du vara vänlig och citera de stycken som du reagerar på som gör att din bild av islam kraftigt försämrats?
    "Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven."

Kvinnor har trippelt värde"

"ickereligiösa är väl dem med absolut sämst kvinnosyn."
  • Morse
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-07 10:45:58 följande:
    Nåja, det skulle jag faktiskt inte vilja hålla med om alls. Det är inte så stor skillnad som man vill tro, egentligen. Vi smickrar oss själva gärna med att tro det dock. Sedan ska vi vara litet försiktiga med att tala om hur länge de muslimska länderna (om man alls kan generalisera, vilket man absolut inte kan) faktiskt haft det jämställdhetsmässigt sämre. Afghanistan var väldigt jämställt under den korta tid som Sovjet hade inflytande över landet. Det var just det "liberala" väst som såg till att mer fundamentalistiska och kvinnofientliga krafter fick makten där, för att kicka ut ryssarna. Det ska vi inte glömma bort - det är faktiskt västs fel att det ser ut som det gör där nu. Samma sak med Iran och Saudi. Och det största muslimska landet i världen, Malaysia, är faktiskt väldigt jämställt, till och med med västliga mått mätt.

Talar vi om dogmer är kålsuperiet jämnt och fint. Kristna fundisar är inte ett smack bättre än muslimska vad gäller kvinnosynen. Liberala kristna och muslimer är på samma vis ofta klart bättre. Och sekulära dito är ofta precis lika jämställda också.  
    Tillåt mig att skratta.

Woman's equality in Malaysia:

"Women represent 36% of the Malaysian workforce according to official statistics. However, half of this comprises women working as unpaid, family workers"

"Within marriage, many women are expected to remain in the home, as homemakers and mothers. If women are given the choice to work, many are forced to give their salaries to their husbands. Many women who work before marriage have been ordered to give up their jobs when they marry."

Jämställdhet i Islamsk tappning då eller?
  • Morse
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 14:09:48 följande:
    Och det är inget unikt för islam, utan är lika sant för alla religioner, inklusive kristendomen i väst.
    I teorin ja, men inte i praktiken. Det är där den stora skillnaden ligger. Det står mycket galna saker i både bibeln och koranen men det är fler som agerar utifrån dessa galna texter bland den muslimska gruppen.

Se på USA och Förenade Arabmiranten, ungefär samma SES men i USA tycker inte majoriteten att det skall vara dödsstraff på att lämna sin religion.
  • Morse
    I Blackrose I skrev 2011-07-17 11:03:03 följande:
    Du skrev att kvinnomisshandel och kvinnans värde är en kulturell grej och jag motbevisade dig. Det som händer i Iran har ingenting med det persiska kulturen att göra utan det är helt och hållet Islams fel. Samma sak gäller alla andra muslimska länder. Alla länder där Islam tog över gick back flera tusen år. Det enda land som verkligen förbättrades iochmed Islam var/är Saudi och då kan man ju bara tänka sig hur det såg ut innan om Islam förbättrade allting där borta. *Ryser*
    Men Islam är en del av kulturen?
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?