Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Umm Elias skrev 2011-07-06 22:51:34 följande:
    Positivt : Jag blir respekterad för den jag är, jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, jag har rätt att kräva vad jag vill av min man, jag har rätt till ett bra sexliv, jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha, jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, min man behandlar mig som en prinsessa, jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.

Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven.
    Vad kan han kräva av dig enligt islam?

Vad har han rätt att kräva av dig?
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2011-07-07 18:47:50 följande:
    Vad kan han kräva av dig enligt islam?

Vad har han rätt att kräva av dig?
    Jag vet inte vad som hände. Jag menade inte att skriva samma sak två gånger.
  • MalinEddie
    Umm Elias skrev 2011-07-07 21:20:13 följande:
    samma sak som jan kan kräva av honom (utom mina pengar el andra tillgångar.)
    Tack för ditt svar! Du kan alltså kräva att han tar samma ansvar för hem och barn som dig men dina pengar är bara dina? Det låter ojämställt för mig och jag kan tänka mig att det innebär att män ofta måste jobba övertid och får mindre tid för sina barn än deras fruar?
  • MalinEddie
    Umm Elias skrev 2011-07-07 21:57:39 följande:
    Jag kan inte förstå allt detta jämställhetstjafs, vill ni ha exakt lika födelning av allting? Eller kan man få ha det lika bra fast på olika sätt? 
    Det tror jag absolut man kan. För mig hade det dock inte varit jämställt. Vi vill alla olika saker och jag respekterar ert val. Vi vill träffa barnen mycket båda två, arbeta och hjälpas åt i hemmet. När kommer du gå tillbaka till ditt arbete om du gör det? Hade det varit okej om din man hade varit hemma med barnen istället för dig?
  • MalinEddie
    Umm Elias skrev 2011-07-07 22:08:46 följande:
    Nej, varken han eller jag vill att han är hemma med barnen på heltid. Han har dock tagit ett antar dagar pappaledigt när jag studerat. 
    Jag uttryckte mig fel. Jag menade egentligen om det hade varit okej enligt islam att pappan är hemmapappa och mamman försörjer familjen?
    Umm Elias skrev 2011-07-07 22:08:46 följande:
    varför skulle vi inte träffa barnen lika mycket menar du? Han tar dem när han kommer hem från jobbet tills de går och lägger sig, naturligt blir det ju att jag ser dem mer då jag är hemma och de hr sommarlov men det betyder inte att jag har mer tid med dem.
    Då har ni lyckats bra. Jag träffade mina barn mycket mindre när min man var föräldraledig och han träffade barnen mindre när jag var hemma. Idag när vi arbetar har vi däremot samma tid för dem.
  • MalinEddie
    Umm Elias skrev 2011-07-07 22:10:59 följande:
    För mig är mitt äktenskap mer jämställt än ngt av dessa sk "nu ska allt delas exakt på milimetrn lika" äktenskapen då vi inte lägger så mycket energi på att dela på aker utan det faller sig natruligt hur vi vill ha det. Vi har en mall att gå efter och vi trivs med den, inget vi ens behövt diskutera utan livet flyter på helt underbart utan många och långa tråkiga diskussioner om vem som ska göra vad.
    Och andra känner att de inte behöver en mall utan kommer genom diskussioner fram till vad som känns bra för alla inblandade.
  • MalinEddie
    Umm Elias skrev 2011-07-07 22:16:58 följande:

jag har aldrig hört talas om en muslimsk hemmapappa så jag vet inte.

Okej.
  • MalinEddie
    Anna60 skrev 2011-07-07 15:01:17 följande:
    Jag har varnat mina döttrar hela deras uppväxt för att komma hem med en muslim.  Nu är de vuxna och jag tackar ödet (inte Allah) för att de är tillsammans med svenska män utan en massa religionsidéer. Jag var med i pingströrelsen som ung och jag vet vad fanatism kan göra med människor. Religion är bara en massa ord som ingen begriper och en massa regler att följa som ingen vet varför. Och även inom svenska frikyrkan så är det kvinnan som får stryka på foten. "Kvinnan tige i församlingen"! Fy ända in i gehenna.
    Fick de ens ha vänner som var muslimska? Jag tror att vi västerlänningar har blivit skrämda från böcker som "inte utan min dotter" och filmer som "stoning of soraya". Det är synd.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?