-
Står detta i Koranen? Att en muslimsk man som följer islam kan stena en kvinna till döds?Gulliiver skrev 2011-07-06 23:21:22 följande:Du har glömt att nämna att du även kan bli stenad till döds, inte många icke muslimska kvinnor som blir det!
-
Kan du vara vänlig och citera de stycken som du reagerar på som gör att din bild av islam kraftigt försämrats?Morse skrev 2011-07-06 23:13:10 följande:Jag tror knappt på vad jag läser. Jag hoppas verkligen inte ni representerar vanliga muslimska kvinnor och att det är någon sorts slump att så många fundamentalister har hittat till denna tråd. Representerar ni icke-radikala muslimer måste jag säga som högintelligent liberal ateist att min syn på muslimer som grupp just KRAFTIGT försämrats.
-
Positivt : Jag blir respekterad för den jag är, Är inget som är unikt med Islam. Måste detta vara unikt för islam då för att räknas som något positivt?Inima skrev 2011-07-06 23:40:56 följande:ositivt : Jag blir respekterad för den jag är, Är inget som är unikt med Islam.
jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, Kan alla människor om de vill och har ekonomi till det.
jag har rätt att kräva vad jag vill av min man,Låter det så snällt egentligen? Vad du vill? Njeee
jag har rätt till ett bra sexliv, Vad menar du med rätt till sexliv?
jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha. Man kan vara särbos även om man inte är muslim.
, jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, Inte så jävla jämställt med bestämmaderätt? Resten är ingen unikt för Islam.
min man behandlar mig som en prinsessa,Inget som är direkt sammankopplat med Islam.
jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.Inget som är unikt med Islam.
Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven.
Behöver man en gud vid sin sida för att ens man ska lyssna så är något jävligt fel.P
jag slipper arbeta/dela med mig av mina tillgångar om jag vill, Kan alla människor om de vill och har ekonomi till det. Ja det tåls ju att diskutera, är man gift i sverige måste båda bidra till uppehället för den andra så det stämmer ju inte alltid att man då är fri att dela sina tillgångar. Därmed inte sagt hurvida det är rättvist eller ej.
jag har rätt att kräva vad jag vill av min man,Låter det så snällt egentligen? Vad du vill? Njeee
jag har rätt till ett bra sexliv, Vad menar du med rätt till sexliv? Inom islam är sex en viktig del i äktenskapet, och både man & kvinna har rätt att ha ett fungerade sexliv, fungerar det inte så är det varje partners ansvar att se till att det fungerar. Sexvägrar man så har båda rätt att ha detta som skiljsmässoanledning. Skiljsmässa ses inom islam som en handling som är tillåten men starkt orekommenderad så därför finns det tydliggöranden för vilka rättigheter/skyldigheter man har inom ett äktenskap för att underlätta.
jag har rätt till mitt eget hushåll och min man ska ge mig det jag vill ha. Man kan vara särbos även om man inte är muslim. Här menar man nog inte nödvändigtvis särbo, utan att kvinnan har rätt att få ett hushåll som hon bestämmer över och mannens plikt ligger i att se till att hushållet finns och fungerar (praktiska, ekonomiska)
, jag har bestämmanderätt över mitt hushåll samt mina pengar och tillgångar, Inte så jävla jämställt med bestämmaderätt? Resten är ingen unikt för Islam. Jämnställdheten enligt islam är inte samma sak som inom västvärlden. Islam tar vara på de skillnader som finns rent psykologiskt, fysiologiskt och biologiskt mellan könen och skapar en jämnställthet baserat på dessa faktorer.
min man behandlar mig som en prinsessa,Inget som är direkt sammankopplat med Islam. Nä det kan jag hålla med om.
jag får klä på mig och täcka mig utan att folk omkring frågar om jag har ngra komplex eller fel på kroppen.Inget som är unikt med Islam. Komplex fråga, håller delvis med. Men inom islam så tar man fasta på den inre skönheten. Med de fruktansvärda kroppsideal vi har i vår värld idag så behöver vi lägga mer fokus på det inre och rätten att känna oss bekväma med att klä oss som vi vill. Idag är den rätten hotad, speciellt i yngre åldrar. Islam är frivilligt, du är inte tvingad att bära slöja även fast det är en obligatorisk del inom islam för att följa läran så korrekt som möjligt.
Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven.
Behöver man en gud vid sin sida för att ens man ska lyssna så är något jävligt fel.
Sannoligheten för att ännu fler orättvisor skulle ske i världen är ju ganska stor om vi inte hade lagar och regler att följa. Här handlar det om riktlinjer som förenklar och stödjer oss människor och kvinnor ur ett islamskt perspektiv, människor är olika, vissa behöver guidning i sitt liv och inom islam får man detta. Handlar inte om att en individ inte kan lyssna, utan vad man rent praktiskt har rätt till. Detta påståendet skulle ungefär vara samma som att säga "behöver man sveriges äktenskapslagar för att mannen ska vara rättvis så är det något jävligt fel"
-
Islam redogör på ett tydligt sätt vilka rättigheter och skyldigheter man har inom ett äktenskap, precis som vi har våra lagar. En muslim som tror helhjärtat på islam ser läran som 100% rätt eftersom gud är perfekt. Förstår inte vad i den meningen som skulle vara fel?Morse skrev 2011-07-07 00:26:30 följande:"Skillnaden mellan en ickemuslimsk kvinna och mig är att jag har rätt att ställa krav på min man och jag har Allah på min sida i de kraven."
Kvinnor har trippelt värde"
"ickereligiösa är väl dem med absolut sämst kvinnosyn."
Som jag förstått det så har inte kvinnor ett trippelt värde, utan koranen förespråkar återkommande om lika värde oavsätt ursprung, kön och möjligheter. ALLA muslimer jag har i min närvaro anser att ett lika värde finns mellan könen enligt islam, men att rollerna är annorlunda pga de skillnader som vi har psykiskt, fysiskt och biologiskt.
Islam kan ha en del motstridiga påståenden ibland (min egen uppfattning) Men ju mer man läser och sätter sig in i religionen så förstår man att det handlar om en balansgång inom religionen som man hittar genom att alltid sträva efter mer kunskap om livet genom koranen. I detta fall nämns en mor tre gånger före sin far. En mors roll inför sitt barn är starkare inom islam, vilket poängteras men jag har aldrig stött på att detta nödvändigtvis betyder att vi kvinnor är trippelt värda mannen. Det går emot islams grundvärde att alla är lika.
Ickereligösa har sämst kvinnosyn, ja det får stå för personen som skrev det. Sämst är kanske att ta i, men visst är synen på ansvar/roll väldigt annorlunda jämfört med västvärlden. Men det finns OTROLIGT många muslimer med grymt dålig kvinnosyn så det påståendet är en förenklig av problematiken enligt mig. -
Detta är ju väldigt personligt, menj ag skulle inte tycka om att jag har ett tvång att se till att sexet fungerar, det tycker jag är någor som ska komma av sig självt, inget man skall tvingas göra bara för att.Inima skrev 2011-07-07 01:25:28 följande:Måste detta vara unikt för islam då för att räknas som något positivt?
Eftersom vi diskuterade fördelar med Islam så är det ju lite lättare om man diskuterar vad som är unikt och bra med att vara just muslim. Annars kan man ju spinna iväg hur långt som helst.
Ja det tåls ju att diskutera, är man gift i sverige måste båda bidra till uppehället för den andra så det stämmer ju inte alltid att man då är fri att dela sina tillgångar.
Om man är gift ja, med det beror ju också på vad man har eller om man har äktenskapsförord.
Inom islam är sex en viktig del i äktenskapet, och både man & kvinna har rätt att ha ett fungerade sexliv, fungerar det inte så är det varje partners ansvar att se till att det fungerar. Sexvägrar man så har båda rätt att ha detta som skiljsmässoanledning. Skiljsmässa ses inom islam som en handling som är tillåten men starkt orekommenderad så därför finns det tydliggöranden för vilka rättigheter/skyldigheter man har inom ett äktenskap för att underlätta.
Detta är ju väldigt personligt, menj ag skulle inte tycka om att jag har ett tvång att se till att sexet fungerar, det tycker jag är någor som ska komma av sig självt, inget man skall tvingas göra bara för att.
Smaksak helst enkelt.
Här menar man nog inte nödvändigtvis särbo, utan att kvinnan har rätt att få ett hushåll som hon bestämmer över och mannens plikt ligger i att se till att hushållet finns och fungerar (praktiska, ekonomiska)
Låter inte jämställt för fem ören, jag strävar efter ett så jämställt förhållande som möjligt, man bidrar med vad man kan, hjälper till hemma lika mycket och får tid att se barnen växa upp.
Jämnställdheten enligt islam är inte samma sak som inom västvärlden. Islam tar vara på de skillnader som finns rent psykologiskt, fysiologiskt och biologiskt mellan könen och skapar en jämnställthet baserat på dessa faktorer.
Islam lägger huvudansvaret på mannen, han ska se till att hemmet fungerar bra, att mamman uppfostrar barnen korrekt, han ska arbeta, är det mannens sak?
Är kvinnan inte kapabel att arbeta? Att laga bilen? Att sköta ekonomin?
Det anser jag vara rent jävla båg.
Sannoligheten för att ännu fler orättvisor skulle ske i världen är ju ganska stor om vi inte hade lagar och regler att följa. Här handlar det om riktlinjer som förenklar och stödjer oss människor och kvinnor ur ett islamskt perspektiv, människor är olika, vissa behöver guidning i sitt liv och inom islam får man detta. Handlar inte om att en individ inte kan lyssna, utan vad man rent praktiskt har rätt till. Detta påståendet skulle ungefär vara samma som att säga "behöver man sveriges äktenskapslagar för att mannen ska vara rättvis så är det något jävligt fel"
Jag tycker inte alls att ismal eller koranen är en riktlinje eller en guide.
Min personliga åsikt om koranen är att man anser kvinnan vara okapabel att ta ansvar över sitt egna liv. Visst, jag anser inte koranen vara en handbok i våld mot kvinnor, men att kvinnan inte kan arbeta eller måste vara beroende av en man år 2011 finner jag skrämmande.
Detta får du inte se som ett påhopp, men jag skulle inte kunna leva så. Jag älskar min frihet, jag kan jobba, jag kan klä mig hur jag vill, äta vad jag vill ,behöver inte be flera gånger om dagen.
Jag anser att Ismal har en kvinnosyn som påminner om medeltiden.
Smaksak helst enkelt.
Islam tvingar inte dig att ha sex med din man, utan påtalar det ansvar som finns i ett äktenskap. Det är inte likamed ett tvång. Utan en rättighet för dig som individ att få dina sexuella begär tillgodosedda. Denna rättighet finns i Sverige också, men är inte specifik för just sex utan ingår ju i rätten att alltid kunna välja/välja bort din partner oavsätt orsak.
Nu orkar jag inte ta fram källor men studier har ju visat att ett väl fungerande återkommande sexliv är en stor fördel inom ett äktenskaps framgång och lycka. Likväl som ett torrt sexliv bidrar till en försämrad relation. Islam tar vara på detta och pekar ut sex specifikt vilket jag inte förstår hur det kan vara en nackdel? Du har ju ett ansvar lika mycket i alla relationer för sexlivet som i islam, du får ju stå för samma konsekvenser när det inte fungerar.
Låter inte jämställt för fem ören, jag strävar efter ett så jämställt förhållande som möjligt, man bidrar med vad man kan, hjälper till hemma lika mycket och får tid att se barnen växa upp.
Islam lägger huvudansvaret på mannen, han ska se till att hemmet fungerar bra, att mamman uppfostrar barnen korrekt, han ska arbeta, är det mannens sak?
Är kvinnan inte kapabel att arbeta? Att laga bilen? Att sköta ekonomin?
Det anser jag vara rent jävla båg.
Ja ur ett islamskt perspektiv så är det mannens ansvar att arbeta och försörja familjen. Jag förstår att det är jättefrämmande för många svenskar. Vi lever i ett otroligt bra land med många förmåner. MEN vissa av oss lever ibland i en illusion av frihet.
Sverige är uppbyggt på att en familj har två arbetande föräldrar, som ger en inkomst så vi klarar oss, kanske kan resa lite och erbjuda våra barn ett bra liv. Men det förutsätter också att båda arbetar. I Sverige så har jag mycket sämre förutsättningar om jag väljer att vara hemmafru. Trycket på min man blir väldigt hårt, vi skulle inte klara oss med hyra, matkostnader osv eftersom samhället är uppbyggt på två arbetande föräldrar som stannar hemma med barnen i 2 år och sedan lämnar dem på dagis. Jag beundrar alla svenska kvinnor med barn och heltidsjobb för fy fan vad dem sliter, och det gäller även männen i Sverige. Men ändå så infinner sig känslan av att man inte gör nog för sina barn, att tiden inte räcker till.
I ett muslimskt land så är det norm att mannen arbetar, kostnadsnivåerna på mat och hus är i nivå med en inkomst och kvinnan får mer tid tillsammans med sina barn och mannen som jobbar lika mycket som mannen i Sverige får komma hem till ett hus som är betydligt mer omhändertaget.
Jag håller med om att det är båg att en kvinna inte är kapabel till att jobba! MEN vart står det att islam anser att en kvinna inte är kapabel till att jobba, laga bil och dylikt? Det finns inga förbud för henne att arbeta om hon så önskar. Många muslimska kvinnor bidrar till hemmet genom att arbeta, men det är ingen skyldighet eftersom arbetet som mor prioriteras.
Jag tycker inte alls att ismal eller koranen är en riktlinje eller en guide.
Min personliga åsikt om koranen är att man anser kvinnan vara okapabel att ta ansvar över sitt egna liv. Visst, jag anser inte koranen vara en handbok i våld mot kvinnor, men att kvinnan inte kan arbeta eller måste vara beroende av en man år 2011 finner jag skrämmande.
Detta får du inte se som ett påhopp, men jag skulle inte kunna leva så. Jag älskar min frihet, jag kan jobba, jag kan klä mig hur jag vill, äta vad jag vill ,behöver inte be flera gånger om dagen.
Nej för dig som inte är muslim så är det ju såklart ingen riktlinje / guide. Men läser du Koranen så ser du att den behandlar många regler, lagar, förbud och rekommendationer som är riktlinjer och guider varjesig du håller med dem eller inte.
Fortfarande så undrar jag vart det står att en kvinna inte är kapabel till att ta ansvar över sina egna liv, inte kan arbeta och vara beroende av män?
Eftersom du som kvinna inom islam är rekommenderad att studera, och har rätt att arbeta så är det upp till dig att inte bli "beroende" av män. Du kan ju välja att studera, jobba några år och samla lite pengar för att sedan bara ta hand om familjen. Skiljer ni er sen så har du ju dessa pengar plus den "brudgåva" som finns inskrivet i äktenskapskontraktet och en utbildning som ger dig fortsatta möjligheter att ta ett nytt jobb om du inte väljer att gifta om dig.
Islam är inget tvång, du väljer själv om du är muslim eller inte. Gud ser till dina innersta tankar/intentioner så att tvinga någon till islam eller islamiska handlingar är totalt onödigt och kommer inte ge nånting för den som tvingar / den som blir tvingad.
Med andra ord, bönen är obligatorisk men du väljer ju själv om du vill vara en god muslim och utföra dem. Bönen är för många muslimer otroliga stunder på dagen, tycker man inte det som muslim så behöver man arbeta på sin tro. Bönen för än närmare religionen, gud och den allmänna strävan till att utveckla sin religion. Bönen är då friheten för en muslim. -
Hej! Jag har en liten fråga till er muslimska kvinnor. Har läst massor om islam, gillar religionen mycket MEN har väldigt väldigt svårt för en punkt. (vet ej om det diskuterats tidigare i denna tråd)
Rätta mig gärna om jag har fel, berätta gärna ur ett islamskt perspektiv men gärna lite personliga åsikter också (om de tex går emot läran fast ni är muslim)
Jag orkar inte komma med några källförteckningar och dyligt så jag skriver direkt ut mitt huvud så som jag minns och uppfattat det:
Mannen är försörjningspliktig för familj, har ansvar och är familjens överhuvud. Får familjen barn så har man rätt att lämna barnet till en annan vårdare (fostermamma tex) OM BÅDA föräldrarna godkänner.
När barnet uppnått ålder (tror det är 7) så blir mannens ansvar större. Så vid skiljsmässa "tillhör" barnet pappan men mamman har så klart rätt att vara med sitt barn.
Ett barn som föds utanför en islamisk stat med annat medborgarskap blir automatiskt medborgare i sin fars land vilket innebär att fadern har en större rätt till sitt barn än modern i det islamiska landet när man befinner sig där. Som fru & barn behöver man makens tillstånd för att resa från det islamiska landet, detta har då lett till en del kidnappningar av just dessa barn med fötterna i två olika kulturer (jag vet att både män och kvinnor kidnappar barn men nu lägger jag fokus på just denna situation iom vi diskuterar mannens större rättigheter än kvinnan som enligt några är dålig kvinnosyn)
Man har rätt att hålla kvar sitt barn i Sverige också, men den rätten har man oavsätt som man / kvinna. Mannens rätt är enligt min uppfattning otvivelaktigt betydligt större än kvinnans (utan hänsyn till mannens lämplighet utan bara för det faktum att han är en man) Dålig kvinnosyn eller ej ... hur ställer ni er till det?
Rätten till barnet är inte större om kvinnan är muslim ... detta hade annars kunnat vara en förklaring för att säkerställa att religionen först vidare ordentligt då religionen ärvs från far till barn.
Det kan ju få ödesdigra konsekvenser när rättigheten blir en könsfråga istället för en lämplighetsfråga. Vilka regler reglerar denna orättvisa vs lämplighet inom detta problem?
Om din man väljer att ta ditt barn ifrån Sverige till sitt muslimska hemland där barnet måste stanna tills vuxen ålder, kommer du som muslimsk kvinna helhjärtat kunna acceptera detta eftersom detta är Guds lag och indirekt vilja (även fast varenda cell i kroppen skriker NEJ av olika skäl tex då mannens brist på omdömme och lämplighet i beslutet) ? -
Tack för ditt svar :)oOHalalOo skrev 2011-07-29 13:46:52 följande:Emeelaj
Det var inte en liten fråga kanske. Dessutom är jag inget vidare på det här. Så delar med mig lite tankar bara.
Föds barnet i Sverige så är det svenskt och det är svenska regler som gäller vid en skilsmässa. Dvs. det är domstolen som avgör vem som är mest lämpad att ta hand om barnet, antingen mannen eller kvinnan.
Kommer man överens om att barnet skulle växa upp i ett land utanför Sverige istället, så är man ju överens om det. Jag ser inte riktigt problematiken i det fallet, eftersom det handlar om att 'vara överens'?
Och är man inte överens, dvs. inte godkänner domstolens beslut utan för bort barnet med våld, då är det ju fortfarande den svenska lagen som har företräde, eftersom barnet är svensk medborgare.
Sveriges lag har företräde om barnet endast är svensk medborgare, det stämmer. "Problemet" är som jag nämnde tidigare är att barnet blir automatiskt medborgare i pappans ursprungsland så fort barnet satt sin fot där. M
an behöver alltså inte ens göra en ansökan. Eftersom många muslimska stater inte är med i Haag konventionen (som strider mot sharia) så finns inget överlämningsavtal (pappans bestämmanderätt går före lagarna i andra länder) och därmed har den svenska medborgarskapen ingen betydelse eftersom man har dubbelt medborgarskap. (det bästa exempel jag kan komma på just nu är den svenska medborgaren Dawit Isak som fortfarande sitter i fängelse, han har dubbelt medborgarskap och svenska regeringen kan inte trycka på.)
Med andra ord, är barnet på "ursprungslandets" mark så är det om fadern vill, dvs kört för mamman. Pappan bestämmer oavsätt vad Sveriges lag säger, och kan som mamma/kvinna ingenting göra. Självfallet så är de flesta fäder ganska vettiga men långt ifrån alla och denna "olämplighet/brist på bra besultsfattande osv" som jag talade om tidigare spelar ingen roll då mannen fortfarande har en bestämmanderätt som baserats på sharia.