Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Jamo skrev 2011-07-05 19:40:22 följande:
    Men då är det väl just en del muslimer som har taskig kvinnosyn? Eftersom det är dom som tolkar koranen så är det dom som har taskig kvinnosyn och inte sagoboken. Eller? Se Talibanerna som förvägrar kvinnlig utbildning, är det dom (muslimerna) som gör fel eller är det sagoboken?
    Det skadar inte att visa respekt för det som diskuteras.

Det finns säkert en del muslimer som har en taskig kvinnosyn. De som inte lever som de lär skulle jag tippa på i första hand att det skulle kunna handla om.

Om du läser vad Islams skrifter säger om utbildning, så skulle du inte behöva ställa frågan. Där framgår att utbildning är för alla och då inkluderat båda könen. Då blir det inte så svårt heller att i relation till det komma fram till att den muslim som förvägrar någon utbildning är den som gör fel.
  • oOHalalOo
    Helwa skrev 2011-07-05 19:50:32 följande:
    Arvsrätten är ju olika för man och kvinna?
    Det kan det vara. Sen kan mannens vara större och kvinnans kan vara större. Så det stämmer nog att det kan vara olika, beroende på situationen.
    Vill du läsa mer om det så, under punkt II 'Den ekonomiska aspekten' http://www.islamguiden.com/kvinnan-islam.shtml 
  • oOHalalOo
    Buster78 skrev 2011-07-05 20:21:12 följande:
    ja det är väl inga problem inom islam, där blir hon väl bortgift IGEN!

Om du menar tvångsgiftermål, så är det förbjudet enligt Islam.

Där har du i så fall en taskig människosyn som det handlar om, om det är folk som kallar sig för muslimer men som i så fall så radikalt handlar tvärtemot vad Islam säger. De skulle ju lätt kunna skaffa sig en god människosyn genom att följa sin religion istället.  

• oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2011-07-05 20:33:51 följande:
    att värna om och värdesätta är inte samma sak som att betrakta någon som sin jämlike.

Gör koranen det? Betraktar islam kvinnor och män som jämlika?

Jämlikhet är en förutsättning för "god kvinnosyn" i ett civiliserat, modernt samhälle 
    Nej, men det betyder inte heller att man ser den som man värnar om som en icke jämlike. Det är ju en tolkning som ofta icke-muslimer gör som tolkar allt enligt en svensk jämlikhetsnorm.

Ja Koranen betraktar kvinnor och män som jämlika inför Allah (swt).

Javisst, men det finns inget som säger att Islam inte har en god kvinnosyn bara för att den inte anser att kvinna och man ska göra allting likadant för att vara jämlika. Utan jämlikheten baserar sig på att var och en gör ting utifrån sina förutsättningar, och det gör oss jämlika. Inte för att vi är man eller kvinna, frisk eller sjuk, vit eller svart osv.
  • oOHalalOo
    Studentpappa skrev 2011-07-05 20:57:42 följande:
    Synd att ingen som läser den verkar tolka den lika som du gör då...

Jodå muslimer gör det i alla fall, om än inte alla muslimer.

Men få av er som skriver i tråden är ju muslimer och ni tolkar det då på ert sätt. Vilket inte är så intressant för en muslim då å andra sidan. Det handlar ju om era åsikter, inte om er hängivenhet att förstå Islams källor. Vi utgår därför från helt olika ståndpunkter.

• oOHalalOo
    Buster78 skrev 2011-07-05 21:47:47 följande:
    Vad finns det för fördelar med att va muslimsk kvinna?? förutom att hon ska bli försörjd av mannen??
    Att man får praktisera sin religion utan att bli ifrågasatt varför man gör det. Det är en stor fördel som jag ser det. Man delar samma värderingar, har samma mål, dvs utgångspunkten är att värna om familjen och skapa harmoni i den. Man sätter familjen före ens eget ego. Det ser jag som positivt och en bra utgångspunkt för ett harmoniskt och samspelt och jämlikt familjeliv.
  • oOHalalOo
    Buffy26 skrev 2011-07-05 23:22:25 följande:
    KUNDE INTE SAGT DET BÄTTRE,islam ser kvinnor, som synd, skam, dom är till för att knullas avlas, och städa, misshandlas, mat, vara en dörrmatta varje dag, så är verkligheten, ni som säger annat ska knipa ihop, har ni levt i deras hemländer??? svara på det om inte stäng käften!
    Ts den var bra att muslimer skulle ha normal kvinnosyn,!!hahah!!   om det är som DU säger varför går vårdnaden till fadern vid 7 år?? men du sa ju nyss att dom ska ha normal kvinnosyn? och utgår då att du menar att dom behandlas likvärdiga.
    IN MY AS ATT DOM GÖR DET!!  
    Det är inte sant om vi ser till vad Islam säger. Det är du som påstår att Islam ser kvinnor som synd, sak, är till för att knullas, avslas, misshandlas osv. Det är din åsikt inte vad Islam säger, det blir inte Islams sätt bara för att du tycker det.

Ja jag har levt i 'deras hemländer'  och håller fortfarande inte med om vad du säger.
    Har du levt i 'deras hemländer' då?

Har tidigare i tråden länkat till en sida som berättar för dig och andra som inte känner till vad Islam har att säga om kvinnan i Islam. Föreslår att du läser det. Det verkar behövas, verkligen.
  • oOHalalOo
    Videli skrev 2011-07-06 00:27:34 följande:
    Såg tråden och kom på att jag i helgen satt och tänkte på att jag nog aldrig har ett en muslimsk kvinna röka. Männen röker ju oavbrutet (självklart inte alla) men väldigt väldigt många.

Får man inte röka som muslimsk kvinna? 
    Jag vet inte om någon har svarat på det här längre fram i tråden.
    Sådant som skadar vår kropp, såsom rökning, droger, alkohol osv är inte något som vi ska utsätta vår kropp för. (Vi/vår = muslimer). Vi ska värna om och ta hand om vår kropp och ge den det som är bra och inte det som är dåligt.
  • oOHalalOo
    Birdie skrev 2011-07-06 01:00:58 följande:
    nej det har jag inte sagt, ja sa att deras klädkoder i jämförelse med kvinnan är näst intil obefintlig. Därföpr räknar inte jag det som att de har någon klädkod.

Du får ju räkna på det hur du vill egentligen, men om vi ser till vad Islam föreskriver så har även männen klädkoder att följa. Det skiljer inte mot kvinnors påbud. Däremot så är våra kroppar olika utformade och därför döljer vi också olika mycket.

Om tankegågen är svår att förstå, så jämför med att en kvinna i allmähet bär bikini (två delar) eller baddräkt (täcker en hel del av kroppen) medan männen endast bär byxor.

Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?